Brzmienie BTS - grafika

Mapa d藕wi臋k贸w Big Hit | CRUSHONYOU

W zesz艂ym roku BTS poza innymi piosenkami, wydali r贸wnie偶 "ON" i "Life Goes On". Te dwie piosenki b臋d膮ce kolejno g艂贸wnymi singlami z album贸w Map of the Soul: 7 i BE, jako艣ciowo ze sob膮 kontrastuj膮. Podczas gdy "ON" cechuje klimat wyst臋pu na ogromn膮 skal臋, pasuj膮cego do koncertu na seulskim stadionie World Cup, tak spokojna melodia ,,Life Goes On” jest amalgamatem wewn臋trznego chaosu przepe艂niaj膮cego cz艂onk贸w grupy w trakcie trwaj膮cej pandemii. Podtrzymuj膮c t臋 melodi臋, "Life Goes On” prezentuje ograniczon膮 ilo艣c instrument贸w i wzmacnia powag臋 wokalu na tyle, 偶e s艂uchacz s艂yszy oddech i drobne niuanse w wykonaniu piosenkarzy, co skutkuje wyra藕n膮, lecz delikatn膮 ekspresj膮 emocji. W przeciwie艅stwie do tego utworu, przestrze艅 wyznaczona do wokalu w "ON” jest stosunkowo niewielka, aby wydoby膰 waltornie, b臋bny i wielowarstwowy refren, kt贸re sugeruj膮 majestatyczno艣膰 sceny. W przeci膮gu roku, BTS przeszli od "ON" przez "Dynamite" po "Life Goes On”, pokazuj膮c sw贸j ci膮gle zmieniaj膮cy si臋 styl. Rozpi臋to艣膰 brzmieniowa ich muzyki w tamtym czasie szczeg贸艂owo przedstawi艂a rodzaj przestrzeni, jaki pr贸buj膮 wyrazi膰: "ON” staje si臋 stadionowym koncertem, natomiast "Life Goes On” – zupe艂nie jak towarzysz膮cy piosence teledysk – bli偶szy jest monologowi wyg艂aszanemu w zaciszu ma艂ego pokoju.

"Uwa偶am, 偶e dobra piosenka to taka, kt贸ra przedstawia wyra藕ny obraz." Te sentymentalne s艂owa Pdogga – producenta nadzoruj膮cego ich albumy – intuicyjnie podsumowuje brzmienie BTS. “ON” to utw贸r na du偶膮 skal臋, ale nie wynika ona z po艂膮czenia wielu d藕wi臋k贸w, a raczej szerokiej przestrzeni wype艂nionej szczeg贸艂ami p艂yn膮cymi z wielu instrument贸w i refrenu, tworz膮c wiele warstw wok贸艂 wokali i w ich tle. Zakres przestrzenny w "Life Goes On” zosta艂 zaw臋偶ony poprzez g艂o艣ny bas na pierwszym planie, perkusj臋 emanuj膮c膮 dok艂adnie z miejsca zaraz przy lewym uchu i niezwykle lekkich, szerokich oklask贸w. “Starali艣my si臋 utrzyma膰 t臋 energi臋 przedstawion膮 w teledysku i jednocze艣nie wyrazi膰 kryj膮c膮 si臋 za ni膮 samotno艣膰”, m贸wi Pdogg o nagrywaniu "ON", dodaj膮c, 偶e "by艂 to pocz膮tek tworzenia muzyki, w kt贸rej s艂uchacze mog膮 poczu膰 si臋 pogr膮偶eni". W muzyce BTS brzmienie jest narz臋dziem do przedstawiania wizualnego wyobra偶enia piosenki, przy u偶yciu nie tylko rozr贸偶nienia na lewo-prawo, ale r贸wnie偶 tr贸jwymiarowej przestrzeni na pierwszym planie i w tle – innymi s艂owy, inscenizacja skonstruowana przez d藕wi臋ki.
 
Utw贸r "Blue & Grey" sam w sobie jest pewnego rodzaju monologiem, kt贸ry wyra偶a wewn臋trzny konflikt, jakiego do艣wiadcza艂 V, pisz膮c t臋 piosenk臋 – odleg艂y, dono艣ny pog艂os daj膮cy s艂uchaczowi wra偶enie odrealnienia. Rap RM’a tworzy klimat snu, przenosz膮c si臋 z centrum do prawego g艂o艣nika, i z powrotem w lewo. S艂owa ko艅cowe – “Po tym jak w sekrecie zbior臋 rozproszone wok贸艂 s艂owa/Teraz o 艣wicie zasn臋", brzmi膮 jednak bezpo艣rednio, jakby V 艣piewa艂, stoj膮c przed samym s艂uchaczem. Kompozycja jest zbudowana tak, i偶 sugeruje, 偶e V rozpoczynaj膮cy piosenk臋 s艂owami "Gdzie jest m贸j anio艂?", wraca z g艂臋bokiej kontemplacji do monologu prowadzonego w rzeczywisto艣ci. Utw贸r "DNA" zawiera w tek艣cie s艂owa “opatrzno艣膰 wszech艣wiata” i “od chwili stworzenia wszech艣wiata” a patrz膮c z muzycznego punktu widzenia, u偶yto d藕wi臋ku przestrzeni kosmicznej i statku kosmicznego jako cz臋艣ci sk艂adowej utworu. Gdy te d藕wi臋ki s艂ycha膰 w teledysku, kamera pod膮偶a za nimi, pokazuj膮c horyzont szerokiego wszech艣wiata widniej膮cego za ta艅cz膮cym Jungkookiem i V. D藕wi臋k i wideo ustawiaj膮 si臋 obok siebie, w celu stworzenia jednorodnego obrazu i nadawania formy przes艂ankom, a ka偶da piosenka ma z tego powodu inny d藕wi臋kowy smaczek. W trakcie nagrywania piosenki BTS, celem nie jest jedynie sprawi膰, by wokal i konkretne d藕wi臋ki si臋 wyr贸偶nia艂y. W innej z wypowiedzi Pdogga czytamy, 偶e ich brzmienie oddaje "sens tego, do czego d膮偶膮 – co chc膮 wyrazi膰".

Piosenki BTS polecane przez PDogga

Punkt zwrotny w brzmieniu BTS


Od "No More Dream" a偶 po "Life Goes On" BTS ewoluowali muzycznie, dzi臋ki zmianie w brzmieniu i przekazie. "Na pocz膮tku ich kariery", wspomina Pdogg, "my艣la艂em, 偶e niezale偶nie od 艣rodowiska, ich muzyka musi by膰 niesamowicie ekscytuj膮ca podczas s艂uchania, aby zaimponowa膰 tak wielu osobom jak tylko si臋 da“. W por贸wnaniu do BTS z czas贸w "No More Dream", w zesz艂ym roku grupa zademonstrowa艂a znacznie szersz膮 rozpi臋to艣膰 muzyczn膮 w utworach “ON”, “Dynamite” i “Life Goes On”. Patrz膮c ju偶 poza "szkoln膮 trylogi臋", kt贸ra obejmuje ich trzy pierwsze albumy, zmiana nast膮pi艂a na kolejnych albumach w piosenkach: “Danger” (2014), z pomys艂owo poszerzonym pierwszym planem i t艂em piosenki; “I NEED U” (2015), przepe艂nion膮 d藕wi臋kami, brzmi膮cymi prawie jak pe艂na orkiestra; pe艂n膮 obawy i mrocznych uczu膰 ch艂opca wchodz膮cego w 艣wiat doros艂o艣ci “Blood Sweat & Tears” (2016), do kt贸rej, jak m贸wi Pdogg "u偶yto odmiennej metody 艣piewu i podej艣cia do wokalnych wskaz贸wek"; “FAKE LOVE” (2018), kt贸rej pocz膮tek i zako艅czenie zosta艂o podwojone i nachodzi na g艂osy piosenkarzy w celu nadania kszta艂tu motywowi "maski"; lista ci膮gnie si臋 dalej. W tamtym czasie przekaz BTS zmieni艂 si臋, by nad膮偶y膰 nad ich rozwojem i starannie zaprojektowany 艣wiat d藕wi臋k贸w przyj膮艂 swoj膮 form臋. Wed艂ug Pdogga jest to rezultat stara艅, by "w miar臋 mo偶liwo艣ci unika膰 powtarzaj膮cych si臋, podobnych i powi膮zanych gatunk贸w oraz pr贸bowa膰 wprowadza膰 zmiany – nawet te drobne". Arty艣ci, rzecz jasna, stale trafiaj膮 na wyzwania w tym procesie. Pdogg wyjawi艂, 偶e aby nagra膰 album "cz艂onkowie grupy dostali trudne zadanie, polegaj膮ce na wyra偶eniu swoich emocji w nieznanej im skali g艂osu, gdy偶 musieli odnale藕膰 艣rodek po艣r贸d r贸偶nych typ贸w g艂osu". I jak m贸wi, dzieje si臋 tak, poniewa偶 "czasy si臋 zmieniaj膮 i g艂osy artyst贸w odzwierciedlaj膮 ducha czasu danego okresu".

Jako istotny punkt zwrotny w brzmieniu BTS, Pdogg wskazuje konkretnie rok 2014, kiedy pracowa艂 nad wydaniem “Danger”. Nagrania i miks piosenki mia艂y miejsce w Stanach Zjednoczonych, gdzie dzieli艂 si臋 pomys艂ami i dyskutowa艂 z technikami. Tam by艂 w stanie podj膮膰 odwa偶ne, niekonwencjonalne pr贸by, takie jak dodanie d艂ugich op贸藕nie艅 czy mocnego pog艂osu w rapie. W p贸藕niejszym czasie pozwoli艂o to BTS na wi臋ksz膮 elastyczno艣膰, w zale偶no艣ci od kierunku i za艂o偶enia danej piosenki. W momencie pracy nad albumem LOVE YOURSELF, takie eksperymenty umo偶liwi艂y bardziej zr贸偶nicowane podej艣cie oraz wi臋kszy wk艂ad w 艣rodowisko do nagra艅. “Pracowali艣my zdalnie z Korei z technikami w Stanach", wspomina Pdogg. “Zakupili艣my i skonfigurowali艣my ten sam sprz臋t, kt贸rego u偶ywali technicy w Stanach, aby艣my efektywnie mogli przenosi膰 pomys艂y odno艣nie kierunku miksu. By艂o to mo偶liwe dzi臋ki inwestycji finansowej", po czym dodaje "BTS aktywnie wyra偶ali swoje opinie na temat brzmienia partii, nad kt贸rymi pracowali; m贸wili – My艣l臋, 偶e tak to powinno brzmie膰". Pdogg zdradza r贸wnie偶, 偶e "szczeg贸lnie w przypadku BE, cz艂onkowie brali udzia艂 nawet w procesie miksu i wpadli na mas臋 pomys艂贸w". W skr贸cie – Big Hit Entertainment pod膮偶a za przekazem albumu a z艂o偶one wyst臋py w powi膮zaniu z ich unikalnym brzmieniem s膮 rezultatem podejmowania niezliczonych muzycznych wyzwa艅, bycia otwartymi na nowe do艣wiadczenia i rozw贸j swoich artyst贸w.

Odmienny 艣wiat  muzyki TXT


“Crown”, debiutancka piosenka TOMORROW X TOGETHER rozpoczyna si臋 kodem Morse'a, przep艂ywaj膮cym z lewego g艂o艣nika do prawego. W tym momencie zdajemy sobie spraw臋, co brzmienie Big Hit, kt贸re rozwija艂o si臋 wraz z BTS, mo偶e zdzia艂a膰. W czasie debiutu, g艂osy nieznanego jeszcze wtedy TOMORROW X TOGETHER, tak jak kod Morse'a, kry艂y si臋 za wieloma d藕wi臋kami "Crown" i ich istnieniem, cho膰 kiedy艣 w ukryciu – teraz wychylaj膮 g艂owy. G艂o艣no艣膰 wokali jest idealnie dopasowana do kierunku jaki obiera piosenka, tworz膮c tr贸jwymiarow膮 przestrze艅 poprzez r贸偶ne d藕wi臋ki, aby stworzy膰 dla grupy ich w艂asny 艣wiat. Tekst “Ale ja lubi臋 fiolet/I chc臋 i艣膰 w g贸ry" z utworu “Blue Orangeade” na tym samym albumie, jest wr臋cz obsesyjny w sposobie w jaki ka偶da z trzech ostatnich sylab brzmi. Solidna w gitar臋 elektryczn膮 i scentralizowana wokalnie, lecz minimalistyczna kompozycja “Nap of a star” brawurowo ods艂ania wokale, buduj膮c dwie warstwy wokalne, w celu stworzenia fantastycznego pejza偶u d藕wi臋kowego. Te techniki sta艂y si臋, w pewien spos贸b, sygnatur膮 Big Hit.

Piosenki TXT polecane przez Slow Rabbita


Jako grupa wy艂aniaj膮ca si臋 z pi臋t BTS, TOMORROW X TOGETHER wydeptuj膮 艣cie偶k臋 dla brzmienia Big Hit Entertainment, formuj膮c ca艂kiem odmienny 艣wiat swoj膮 muzyk膮. Slow Rabbit, producent album贸w grupy, powiedzia艂: "Pomy艣la艂em, 偶e muzyka TOMORROW X TOGETHER powinna mie膰 w艂asny urok, r贸偶ni膮cy si臋 od muzyki BTS", dodaj膮c “Od samego debiutu TOMORROW X TOGETHER wykonywali muzyk臋 w stylu retro, a nawet gdy by艂 to podobny rodzaj retro, to starali艣my si臋 pokaza膰 wyj膮tkow膮 wra偶liwo艣膰 grupy poprzez zabawne i 艣wie偶e brzmienie, aby unikn膮膰 d茅j脿 vu”. Powiedzia艂, 偶e "eksperymentowa艂 z d藕wi臋kami" w piosence “Can’t You See Me?” z albumu The Dream Chapter: ETERNITY, gdzie d藕wi臋ki w refrenie przypomina艂y eksplozj臋, owijaj膮c膮 si臋 w mroku wok贸艂 wokali, zak艂贸caj膮c przestrze艅. Podobnie g艂osy Soobin'a i Yeonjun'a wypowiadaj膮ce s艂owa “save me” s膮 oddzielone od pozosta艂ych wokali i s艂yszalne jakby przed twarz膮 s艂uchacza, co w rezultacie przypomina scen臋 z filmu, gdzie posta膰 pr贸buje uciec z samotni. W “Fairy of Shampoo” - coverze The Light and the Salt, istnieje wyra藕na r贸偶nica mi臋dzy tekstem, kt贸ry opisuje pewn膮 "j膮" istniej膮c膮 tylko w 艣wiecie wirtualnym i tekstur膮 realistycznego g艂osu w refrenie, og艂aszaj膮cego sw贸j zamiar pokochania jej. W konsekwencji zmienia si臋 z piosenki o uosobieniu ekranu w nowej epoce narodzonej z medi贸w z lat 90-tych XX wieku, w piosenk臋, kt贸ra zawiera g艂osy piosenkarzy, kt贸rzy cho膰 s膮 idolami i an ekranie s膮 idealni, to s膮 r贸wnie偶 prawdziwymi lud藕mi na granicy doros艂o艣ci. Slow Rabbit powiedzia艂, 偶e gdy produkowa艂 “Fairy of Shampoo”, “stara艂 si臋 zawrze膰 tajemnicze i marzycielskie brzmienie, kt贸re nie cz臋sto s艂yszy si臋 w muzyce popularnej". Esencja TOMORROW X TOGETHER, kt贸rzy pojawili si臋 jakby z dnia na dzie艅 w 艣wiecie K-popu,  zaczyna si臋 d藕wi臋kiem, kt贸ry uciele艣nia ciche p臋kni臋cia na granicy rzeczywisto艣ci i fantazji.

Kierunek muzyczny Big Hit


“Obecny kierunek, w jakim pod膮偶a brzmienie Big Hit Entertainment r贸偶ni si臋 od tego, jakie by艂o kiedy艣. Bior膮c pod uwag臋 aktualne trendy muzyczne, celujemy w brzmienie, kt贸re odbiega od przesz艂o艣ci. Zatem zamiast m贸wi膰 "Oto nasza muzyka" i trzyma膰 si臋 jej – zmieniamy j膮, by dotrzyma膰 tempa trendom." Tak Slow Rabbit w zwi臋z艂y spos贸b podsumowuje brzmienie Big Hit Entertainment. Trendy non-stop si臋 zmieniaj膮, a producenci maj膮 na oku te zmiany, stale pr贸buj膮c nowych gatunk贸w i styl贸w. R贸wnocze艣nie, muzyka powinna by膰 tworzona w taki spos贸b, aby arty艣ci spod parasola K-pop'u mogli j膮 przyj膮膰 i co wi臋cej – powinna by膰 dostosowana i pasowa膰 do indywidualnego rozwoju ka偶dego artysty. W taki sam spos贸b w jaki sukces przemys艂u k-popowego ma swoje korzenie w po艂膮czeniu r贸偶nych gatunk贸w i wsp贸艂czesnych produktach rozrywkowych takich jak muzyka, taniec, teledyski czy media spo艂eczno艣ciowe – tak samo muzyka k-popowa musi wzi膮膰 to wszystko pod uwag臋 i zebra膰 w trzyminutow膮 piosenk臋. Brzmienie Big Hit Entertainment jest obszern膮 kolekcj膮 wszystkich tych zmian i pytaniem, kt贸re pada na nowo, ilekro膰 otrzyma si臋 na nie odpowied藕 – jak膮 form臋 powinno przyj膮膰 brzmienie obecnego K-popu w 艣wiatowych trendach muzycznych, r贸偶nych gustach w 艣wiecie fan贸w K-popu i unikatowego 艣wiata, jaki tworzy ka偶dy artysta, aby zwr贸ci膰 uwag臋 spo艂eczno艣ci swoich fan贸w? Zamiast szuka膰 jednego poprawnej odpowiedzi, brzmienie Big Hit Entertainment ma w zanadrzu r贸偶ne odpowiedzi, stosownie do potrzeb. Prawdopodobnie wspomnienia Pdogg'a z okresu debiutu BTS zapewnia cz臋艣ciow膮 odpowied藕: “Ka偶da chwila ma rodzi w艂asne wyzwanie."

殴r贸d艂o: https://magazine.weverse.io/article/view?ref=&lang=en&num=113
PL trans: Gabi @ CRUSHONYOU