BTS wyst臋puj膮cy na koncercie 

Lojalna rzesza fan贸w BTS to ukryta bro艅 stoj膮ca za IPO na poziomie 4 miliard贸w 201014 | CRUSHONYOU

Jest poniedzia艂ek, godzina 22:30, Ashley Hackworth dokonuje ostatnich poprawek w osobistym projekcie, kt贸rego celem jest jeszcze wi臋ksza promocja i tak ju偶 najwi臋kszego boysbandu na 艣wiecie.  

Pani Hackworth, kt贸ra uczy w Korei j臋zyka angielskiego, prowadzi w艂a艣nie spotkanie na Zoomie z innymi pi臋cioma fanami korea艅skiej grupy BTS, planuj膮c wirtualne spotkanie dla innych fan贸w zespo艂u. Gra online przygotowywana na to wydarzenie wci膮偶 wymaga dopracowania. Kto艣 musi dotrze膰 do lokalnych stacji radiowych, by zapewni膰 rozg艂os medialny. I z jakimi potencjalnymi sponsorami si臋 skontaktowa膰? 

Ich ekipa nie dostanie ani grosza za promocj臋 zespo艂u. Ale gdyby nie ich wysi艂ek i gdyby nie szeroka sie膰 innych niesamowicie zaanga偶owanych fan贸w, Big Hit Entertainment przez kt贸re zarz膮dzane jest BTS, nie by艂oby obecnie przedsi臋biorstwem wartym kilka miliard贸w dolar贸w. 

W czwartek rozpocznie si臋 (T/N artyku艂 zosta艂 napisany dzie艅 przed wej艣ciem Big Hit na gie艂d臋) sprzeda偶 akcji wytw贸rni i jest to jedna z najbardziej oczekiwanych IPO* w Korei Po艂udniowej od 2017 roku. Zar贸wno inwestorzy instytucjonalni jak i detaliczni b臋d膮 walczy膰 o zdobycie cz臋艣ci Big Hit przed wej艣ciem na gie艂d臋, sk艂adaj膮c setki zam贸wie艅 na ka偶d膮 mo偶liw膮 akcj臋 w przedsprzeda偶y. Wytw贸rnia, kt贸ra odnotowa艂a w ubieg艂ym roku zysk rz臋du 86 milion贸w dolar贸w, zosta艂a wyceniona na oko艂o 4 miliardy dolar贸w po uprzednim zgromadzeniu ponad 800 milion贸w dolar贸w w wyniku zaoferowania inwestorom 20% swojej cz臋艣ci. 

Istniej膮 oczywi艣cie pewne obawy co do przedsi臋biorstwa, kt贸rego g艂贸wnym produktem jest boysband - tw贸r znany ze swojej kr贸tkiej 偶ywotno艣ci. Jednak na chwil臋 obecn膮 wielu inwestor贸w postrzega wej艣cie na gie艂d臋 jako idealn膮 okazj臋 w dobie globalnej recesji do pozyskania fragmentu muzycznego fenomenu, kt贸ry nie do艣膰, 偶e piastuje miano najbardziej dochodowej trasy koncertowej na 艣wiecie w 2019 roku to jeszcze wed艂ug szacunk贸w generuje rocznie ok. 3,5 miliarda dolar贸w dla gospodarki Korei Po艂udniowej. 

Ashley Hackworth trzymaj膮ca lightstick BTS 

Tak naprawd臋 inwestorzy nie p艂ac膮 koniecznie za kpopow膮 grup臋 czy zarz膮dzaj膮c膮 nimi wytw贸rni臋. P艂ac膮 za ogromny, 艣ci艣le ze sob膮 powi膮zany ekosystem fan贸w takich jak pani Hackworth, kt贸rych charakteryzuje g艂臋bokie, mo偶e nawet zmieniaj膮ce 偶ycie przywi膮zanie do grupy, a tak偶e niesienie przes艂ania o inkluzywno艣ci i mi艂o艣ci do w艂asnej osoby. 

Fani BTS, kt贸rzy nazywaj膮 si臋 ARMY, nie chodz膮 jedynie na koncerty czy kupuj膮, wydawa膰 by si臋 mog艂o, niemaj膮cy ko艅ca merchandise (cho膰 i tak wiele z tego robi膮). 艁膮cz膮 si臋 oni w grupy, kt贸re oferuj膮 przer贸偶ne us艂ugi w imieniu zespo艂u, poczynaj膮c od t艂umaczenia ich tre艣ci na r贸偶ne j臋zyki (wymagane zg艂oszenie, preferowane do艣wiadczenie), a ko艅cz膮c na p艂aceniu za reklamy i zarz膮dzaniu zaawansowanymi kampaniami w mediach spo艂eczno艣ciowych. 

Odbywaj膮ce si臋 co 6 miesi臋cy briefingi Big Hit zyskuj膮 miliony wy艣wietle艅 od zagorza艂ych fan贸w, kt贸rzy analizuj膮 strategie biznesowe wytw贸rni. I jak ka偶da dobra firma, ARMY maj膮 bzika na punkcie danych: jedno z twitterowych kont, @btsanalytics, kt贸re dostarcza suche dane na temat sprzeda偶y album贸w, wy艣wietle艅 na Youtube czy ods艂ucha艅 na platformach streamingowych, ma wi臋cej ni偶 2,5 miliona obserwuj膮cych. Fani wykorzystuj膮 te dane by ustala膰 i realizowa膰 ambitne cele zwi膮zane piosenkami i premierami album贸w BTS — s膮 to dzia艂ania maj膮ce na celu pom贸c zespo艂owi w drodze na szczyty listy przeboj贸w. 

Fani dbaj膮 tak偶e o innych fan贸w. Prawnicy edukuj膮 w kwestiach prawnych. Nauczyciele oferuj膮 korepetycje, a gdy zacz臋艂a si臋 zbli偶a膰 IPO Big Hitu to ci, kt贸rzy maj膮 jakie艣 zaplecze inwestycyjne, zacz臋li zak艂ada膰 grupy internetowe, by zdradza膰 tajniki inwestycyjne tym fanom, kt贸rzy s膮 mniej obeznani na rynku.  


“Jeste艣my Army Incorporated", powiedzia艂a 30-letnia pani Hackworth podczas niedawno przeprowadzonego wywiadu w jej mieszkaniu, kt贸rego 艣ciany zdobi膮 plakaty zespo艂u i siedem baseballowych czapek. 呕artuje, 偶e jej fanowska grupa funkcjonuje jak ka偶da inna firma, cho膰 "nikt nie jest za nas odpowiedzialny i nie mamy prezesa, chyba 偶e zaliczymy do tego BTS." 

ARMY, czyli Adorable Representative M.C. for Youth to grupa fan贸w, kt贸ra jest cz臋sto postrzegana jako piszcz膮ce nastolatki. Rzeczywisto艣膰 jest jednak zgo艂a inna: ci臋偶ko nakre艣li膰 dane demograficzne, ale wiele os贸b nale偶膮cych do fandomu to kobiety po 20. lub 30. roku 偶ycia — ten fandom jest wysoce zr贸偶nicowany pod wzgl臋dem p艂ci, wieku, wyznania czy narodowo艣ci. 

W por贸wnaniu do fandom贸w grup, kt贸re zadebiutowa艂y wcze艣niej, fani BTS s膮 "du偶o bardziej bystrzejsi, strategiczni i m膮drzejsi w odniesieniu do tego, co widzieli艣my, szczeg贸lnie je艣li chodzi o wykorzystywanie platform takich jak media spo艂eczno艣ciowe, by osi膮gn膮膰 swoje cele" — powiedzia艂a Nicole Santero, przysz艂a doktorantka na University of Nevada z Las Vegas, kt贸ra przeprowadzi艂a szeroko zakrojone badania na temat ARMYs. 

BTS, kt贸rych nazwa jest skr贸tem od korea艅skiego Bangtan Sonyeondan czy angielskiego Bulletproof Boy Scouts, zdobyli szerok膮 publiczno艣膰 swoim ch艂opi臋cym lookiem, zr臋cznymi ruchami tanecznymi i wpadaj膮c膮 w ucho muzyk膮, kt贸ra swoim gatunkiem obejmuje od rapu po disco.

Jednak to, co tak naprawd臋 porusza fan贸w, to starannie piel臋gnowana i inspiruj膮ca historia zespo艂u w walce na szczyt muzycznego biznesu przy jednoczesnym pozostaniu szczerym wobec siebie. Pani Santero skomentowa艂a  "Ich emocjonalna otwarto艣膰 i skupianie si臋 kwestiach zdrowia psychicznego sprawia, 偶e fani czuj膮, 偶e BTS reprezentuj膮 co艣, co mia艂o na nich wp艂yw i zmieni艂o ich 偶ycia i dlatego te偶 wspieranie zespo艂u traktuj膮 jako swojego rodzaju odwdzi臋czanie si臋". 

Tak wielkie oddanie umo偶liwi艂o Big Hit stworzenie z BTS czego艣 wi臋cej ni偶 tylko zespo艂u czy marki. Jest to r贸wnie偶 pewien rodzaj lifestyle'owego tworu, na kt贸ry sk艂ada si臋 osza艂amiaj膮ca gama tre艣ci i produkt贸w, pocz膮wszy od program贸w rozrywkowych przez webtoony, gry mobilne i sko艅czywszy na kursach j臋zyka korea艅skiego. Z ich podr臋cznik贸w korzysta si臋 mi臋dzy innymi w Middlebury College i 脡cole Normale Sup茅rieure, jednej z najbardziej presti偶owych szk贸艂 podyplomowych we Francji. 

Yoowi Jang, Juhyun Choi, Hohyun Lee, Juyoung Park and Jeong Eun Song, fani BTS, dyskutuj膮 o IPO. 

Jedn膮 z wczesnych innowacji Big Hitu by艂o zapewnienie fanom wielu godzin materia艂u, kt贸ry przedstawia艂 codzienne 偶ycie cz艂onk贸w zespo艂u — ich posi艂ki, treningi czy nawet wolny czas — co przyczyni艂o si臋 do stworzenia wi臋zi z fanami na niespotykanym dot膮d poziomie. 

Podej艣cie wytw贸rni opisywane przez ni膮 sam膮 jako "music and artist for healing" wyr贸偶ni艂o j膮 w bran偶y znanej z ch艂odnych kalkulacji ukierunkowanych jedynie na zysk oraz z paternalistycznego traktowania swoich artyst贸w. Wi臋kszo艣膰 konkurent贸w Big Hit na korea艅skim rynku tworzy swoje grupy zupe艂nie odg贸rnie, rekrutuj膮c setki trainees rocznie i po艣wi臋caj膮c lata na nauczenie ich 艣piewu, ta艅ca czy odpowiedniego zachowania przed publiczno艣ci膮. 

Big Hit jednak za艂o偶y艂o, 偶e fani zamiast sztucznego wymuskania preferowa膰 b臋d膮 ludzk膮 wra偶liwo艣膰.  Wytw贸rnia opisuje siebie jako partnera BTS, zaciekle broni膮c ich dobrego imienia i zapewniaj膮c im niespotykany w 艣wiecie kpopu poziom swobody.  

ARMY jako fani przyj臋li image prezentowany przez wytw贸rni臋 i jej za艂o偶yciela — Bang Si-hyuka — wieloletniego producenta muzycznego, kt贸ry w 2010 roku odkry艂 lidera BTS, wtedy jeszcze 16-letniego RMa aktywnego w hiphopowym podziemiu, i zbudowa艂 wok贸艂 niego zesp贸艂. Fani postrzegaj膮 Bang Si-hyuka jako posta膰 kochaj膮cego ojca, kt贸ry wychowa艂 cz艂onk贸w zespo艂u i kt贸ry wspiera ich zainteresowania — czy to wydaj膮c albumy z odniesieniami do filozofii Carla Junga czy te偶 podejmuj膮c si臋 inicjatywy maj膮cej na celu promocj臋 sztuki wsp贸艂czesnej. 

Przed og艂oszeniem IPO Bang Si-hyuk pokaza艂, 偶e BTS traktuje jako r贸wnych sobie, dziel膮c mi臋dzy cz艂onk贸w zespo艂u wi臋cej ni偶 478,000 swoich akcji jakie ma w wytw贸rni. Fandom pochwali艂 to dzia艂anie, cho膰 znalaz艂y si臋 i g艂osy tych fan贸w, kt贸rzy uwa偶ali, 偶e cz艂onkowie zespo艂u powinni dosta膰 wi臋cej, bior膮c pod uwag臋, 偶e do Bang Si-hyuka nale偶y a偶 43% wytw贸rni.

Bang Si-hyuk uszcz臋艣liwi艂 zar贸wno zesp贸艂 jak i ich fan贸w. BTS stali za niemal 88 procentami wynik贸w sprzeda偶owych wytw贸rni w pierwszej po艂owie 2020 roku, zaliczaj膮c spadek w por贸wnaniu z tym samym okresem w ubieg艂ym roku, gdy wynik ten wynosi艂 97 procent. 

Ta zale偶no艣膰 od BTS jest najwi臋ksz膮 obaw膮 inwestor贸w. Nieuniknione obawy jakie mo偶e mie膰 wytw贸rnia i kt贸re dotycz膮 ka偶dego popowego zespo艂u to mo偶liwy jego rozpad lub odej艣cie z wytw贸rni. W Korei Po艂udniowej s膮 one dodatkowo podsycane ze wzgl臋du na obowi膮zkow膮 dla m臋偶czyzn s艂u偶b臋 wojskow膮, kt贸ra trwa 18 miesi臋cy. O ile nie dojdzie do zmiany prawa lub prze艂o偶enia s艂u偶by, najstarszy cz艂onek BTS b臋dzie musia艂 stawi膰 si臋 w wojsku pod koniec przysz艂ego roku, a nied艂ugo po nim kolejni cz艂onkowie.
Credit...


Big Hit podj臋艂o pr贸b臋 zminimalizowania tego ryzyka poprzez dywersyfikacj臋. Opr贸cz BTS s膮 domem tak偶e dla pi臋ciu innych artyst贸w/zespo艂贸w. I co wa偶niejsze, zagrza艂o sobie miejsce jako "tw贸rca kontentu" w typowo disneyowskim duchu. BTS odgrywaj膮 w nim rol臋 Myszki Miki — bezcennej w艂asno艣ci intelektualnej, kt贸ra mo偶e by膰 rozszerzana w niemal nieograniczonym wymiarze. 

Oznacza to projekty takie jak BTS Universe, czyli fikcyjny 艣wiat zamieszkiwany przez fikcyjne wersje cz艂onk贸w zespo艂u. Jest to koncept zbli偶ony w swoim za艂o偶eniu do disneyowskiego podej艣cia do serii Gwiezdnych Wojen czy komiks贸w Marvela. Jego cel stanowi wci膮gni臋cie fan贸w w nieustannie rozwijaj膮ce si臋 uniwersum nowych tre艣ci, w kt贸rych ostatecznie mog膮 znale藕膰 dla siebie miejsce tak偶e pozostali arty艣ci Big Hit. 

Wytw贸rnia zbudowa艂a tak偶e w艂asn膮 platform臋 spo艂eczno艣ciow膮 — Weverse — anga偶uj膮c si臋 w tre艣ci cyfrowe, kt贸re ju偶 przynosz膮 zyski. Big Hit uda艂o si臋 w 2020 roku znacz膮co zwi臋kszy膰 sw贸j przych贸d mimo tego, 偶e pandemia zmusi艂a BTS do anulowania 艣wiatowej trasy koncertowej. W jeden z weekend贸w zesp贸艂 da艂 dwudniowy koncert online, na kt贸ry sprzedano niemal milion bilet贸w, z czego ka偶dy kosztowa艂 przynajmniej 43 dolary. 

Koncert pop艂yn膮艂 za sukcesem zespo艂u na listach przeboj贸w. Dzi臋ki staraniom ARMYs, na pocz膮tku wrze艣nia na 1. miejscu listy Billboard Hot 100 zadebiutowa艂o "Dynamite" - pierwszy singiel BTS w j臋zyku angielskim. By艂 to te偶 pierwszy raz, gdy uda艂o dokona膰 si臋 tego korea艅skiej grupie. W poniedzia艂ek (12.10) na szczycie listy zadebiutowa艂a kolejna piosenka, remix "Savage Love", do kt贸rego BTS si臋 dograli. Przyczyni艂o si臋 to do podniesienia ju偶 wysokich oczekiwa艅 w zwi膮zku z wej艣ciem Big Hit na gie艂d臋.  

Laksmi Astari, 22-letnia studentka z Indonezji, ucz膮ca si臋 projektowania mody na seulskim 呕e艅skim Uniwersytecie Sookmyung, planuje zainwestowa膰 swoje pieni膮dze w Big Hit razem z siostr膮 i kuzynk膮 — b臋dzie to ich pierwsze do艣wiadczenie z kupowaniem akcji. 

Pani Astari postanowi艂a, 偶e zainwestuje z Big Hit razem ze swoj膮 siostr膮 i kuzynk膮

Niezbyt przejmuje si臋 potencjalnym ryzkiem utraty pieni臋dzy. Akcje wytw贸rni postrzega jako swojego rodzaju merchandise, kt贸ry pewnego dnia mo偶e si臋 zwr贸ci膰. “Mog臋 zainwestowa膰 w idoli, kt贸rych lubi臋 i pozwala mi to pozosta膰 z nimi w kontakcie". 

Je艣li chodzi o Big Hit to wiele zale偶y od tego, czy wytw贸rnia b臋dzie w stanie przekona膰 fan贸w takich jak pani Astari do przekierowania swojego entuzjazmu tak偶e na inne aspekty wytw贸rni. Z tym mo偶e by膰 jednak ci臋偶ko. 

Pani Ms. Hackworth i pozostali cz艂onkowie jej fanowskiej grupy po艣wi臋conej BTS stwierdzili zgodnie, 偶e cho膰 przyj臋li z entuzjazmem wiadomo艣膰 o ofercie akcji Big Hit to w膮tpi膮, 偶e taki muzyczny fenomen si臋 kiedykolwiek powt贸rzy.
"Nie ma takich drugich. BTS s膮 tylko jedni i istnieje tylko jeden fandom ARMY".

* IPO - Skr贸t z j臋zyka ang. od "Initial Public Offering", czyli pierwsza publiczna oferta. W jej ramach sp贸艂ka po raz pierwszy kieruje propozycj臋 nabycia akcji do szerokiego kr臋gu inwestor贸w. (definicja za: edufinanse.pl/)

殴r贸d艂o: https://nyti.ms/313C1X7
PL trans: panciak @ CRUSHONYOU