Je┼Ťli SUGA jest person─ů, kt├│rej Min Yoongi u┼╝ywa jako tarczy, to Agust D jest jego karabinem maszynowym.

Kulture Kolumn: Filozofia Agusta D 200528 | CRUSHONYOU

Spojrzenie wg┼é─ůb Min Yoongiego, Sugi i Agusta D — trzech masek jednej osoby 

W zesz┼éym tygodniu raper i producent z korea┼äskiej grupy mega gwiazd BTS - SUGA powr├│ci┼é z solowym albumem pod swoim pseudonimem Agust D. Jak podejrzewano, powr├│t osi─ůgna┼é skal─Ö bij─ůc─ů rekordy, sukces drugiej sk┼éadanki — D-2, uczyni┼é go pierwszym korea┼äskim solist─ů, kt├│rego dwa utwory znalaz┼éy si─Ö na pierwszym miejscu listy Worldwide iTunes Album i pierwszym korea┼äskim solist─ů, kt├│ry uplasowa┼é si─Ö na pierwszym miejscu list Worldwide iTunes & Apple Music Albums, jednocze┼Ťnie. Teledysk do singla promuj─ůcego — “Daechwita” to najszybszy teledysk korea┼äskiego solisty, kt├│ry osi─ůgn─ů┼é 4 miliony polubie┼ä na YouTube w przeci─ůgu 11 godzin, czyni─ůc tym samym Agusta D jedynym korea┼äskim solist─ů maj─ůcym cztery teledyski z ponad 3,5 milionem polubie┼ä na YouTube. To du┼╝e liczby, szczeg├│lnie, jak dla darmowego mixtape’u, kt├│ry opublikowano prawie bez zapowiedzi, zatem w┼Ťr├│d nowej publiki pojawia si─Ö pytanie, dlaczego? 

Oczywi┼Ťcie, je┼Ťli nie jest wam obce BTS, rozumiecie ogromn─ů si┼é─Ö grupy w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych. Praktycznie wszystko, czego si─Ö dotkn─ů zamienia si─Ö w z┼éoto, a ich fandom ARMY jest swego rodzaju najsilniejszym na ┼Ťwiecie. Grupa porusza w swoich tekstach i teledyskach r├│┼╝ne problemy spo┼éeczne, wypuszczaj─ůc przekaz o mi┼éo┼Ťci do samego siebie i pozytywno┼Ťci. Nie mniej jednak Agust D uderza w nieco inny spos├│b. Rzecz jasna BTS nie brakuje g┼é─Öbokiej symboliki w ich artyzmie — to m├│j g┼é├│wny pow├│d zostania fank─ů w 2015 roku, ale po zasmakowaniu po raz pierwszy drugiej to┼╝samo┼Ťci SUGI, Agusta D… moje postrzeganie si─Ö zmieni┼éo. W dzie┼éach Agusta D jest taka szczero┼Ť─ç, z kt├│r─ů trudno jest si─Ö zmierzy─ç, bo bardzo przypomina nasze demony, ale to w┼éa┼Ťnie ta szczero┼Ť─ç zacementowa┼éa go jako jednego z moich ulubionych artyst├│w. Niezale┼╝nie od tego czy jest Min Yoongim, SUG─ä czy Agustem D, jego utwory rozwa┼╝aj─ů problemy z kt├│rymi zmaga si─Ö nasze pokolenie i definiuje ten czas w historii – bycie millenialsem ┼╝yj─ůcym w erze medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, jego wzlot├│w i upadk├│w, bez przerwy wystawionym na rozprzestrzeniaj─ůc─ů si─Ö s┼éaw─Ö i “cancel culture”, anonimow─ů krytyk─Ö i gwa┼étown─ů globalizacj─Ö.

Chcia┼éam przyjrze─ç si─Ö g┼é─Öbszemu symbolizmowi, kt├│ry odkry┼éam w jego artyzmie, szczeg├│lnie ostatnim wydawnictwie — D-2 i singlowi “Daechwita.” Oczywi┼Ťcie wiele z tego, co widnieje poni┼╝ej to moje interpretacje jego dzie┼éa i nie ka┼╝dy si─Ö zgodzi z tym co mam do powiedzenia, ale to w┼éa┼Ťnie jest pi─Ökno sztuki, nieprawda┼╝? Tak jak Agust D stwierdzi┼é w ostatnim wywiadzie z TIME na temat swojej prac: “To co jest dobre, jest dobre, a do s┼éuchaczy nale┼╝y ocena. Ja robi─Ö po prostu to co chc─Ö robi─ç.” 

Błyskawiczny czar Agusta D


Kiedy w 2016 roku pierwszy raz poznali┼Ťmy Agusta D, zszokowa┼é nas swoim debiutanckim mixtape’em o tym samym tytule. Wyjawi┼é nam swoje najskrytsze zmagania z depresj─ů, l─Ökami, sukcesem, pora┼╝k─ů i bied─ů, a my nigdy nie widzieli┼Ťmy ┼╝adnej K-popowej gwiazdy, kt├│ra obna┼╝a┼éaby swoj─ů dusz─Ö do tego stopnia. K-pop zawsze kultywowa┼é bezkontrowersyjny, pozytywny wizerunek perfekcji, ale wtedy pojawi┼é si─Ö ten oto anarchista nie maj─ůcy nic do stracenia, “underdog”, kt├│ry zmia┼╝d┼╝y┼é stereotypy dzi─Öki swojemu niewyparzonemu j─Özykowi i rozs─ůdnemu nastawieniu. 



Od 2013 roku widzieli┼Ťmy jak harmonijnie SUGA pracuje w BTS, nawiguj─ůc (a ostatecznie wzrastaj─ůc ponad) ┼Ťwiat K-popu z do┼Ťwiadczon─ů rozwag─ů, podczas gdy Agust D jest raperem -wybawc─ů w gor─ůcej wodzie k─ůpanym, buntownikiem przeciwko przemys┼éowi. To ciekawe jak przywo┼éuje kultur─Ö undergroundowego rapu jednocze┼Ťnie odrzucaj─ůc j─ů w swoich tekstach – pluj─ůc w twarz ka┼╝demu, kto sugeruje, ┼╝e jego s┼éawa doprowadzi┼éa do tego, ┼╝e zapomnia┼é o swoich korzeniach jako undergroundowego rapera z Daegu. Wywo┼éa┼é ka┼╝dego, kto okaza┼é brak szacunku dla jego ci─Ö┼╝kiej pracy i nie przebiera┼é w s┼éowach, gdy zauwa┼╝a┼é hipokryzj─Ö tych, kt├│rzy krytykowali go za stanie si─Ö gwiazd─ů popu, ale te┼╝ z zazdro┼Ťci─ů pragn─Öli jego s┼éawy. W tek┼Ťcie “Give It To Me” rapuje, “Wci─ů┼╝ nie jestem pewien jaki jest sekret sukcesu. Ale chyba znam sekret pora┼╝ki. Jest nim zgrywanie g┼éupka, takiego jak ty. I ci─ůg┼ée paplanie. Nie ┼╝y┼ébym tak nawet, gdybym mia┼é umrze─ç.” 

Big Hit Entertainment by┼éo na tyle spostrzegawcze, by dostrzec wtedy urok w z┼éo┼Ťci i arogancji w artyzmie SUGI. Wierz─Ö, ┼╝e w zamian pozwoli┼éo mu to wyzwoli─ç Agusta D, bardziej agresywn─ů, szczer─ů i niebezpieczn─ů cz─Ö┼Ť─ç niego. Innymi s┼éowy, je┼Ťli SUGA jest person─ů, kt├│rej Min Yoongi u┼╝ywa jako tarczy to Agust D jest jego karabinem maszynowym. Ta tarcza nie zosta┼éa zbudowana tylko, aby chroni─ç Min Yoongiego –  to rownie┼╝ cz─Ö┼Ť─ç BTS, kt├│re dba o swoich fan├│w (logo BTS jest przecie┼╝ dowodem na to samo.) Agust D jest broni─ů, kt├│ra niszczy kogokolwiek, kto odwa┼╝y si─Ö znies┼éawi─ç prac─Ö jego, jego grupy oraz ARMY. 

Nieuchronna ┼Ťmier─ç ‘ja’


A utworze “The Last”, Agust D rapuje: “Min Yoongi ju┼╝ nie ┼╝yje (Zabi┼éem go)”, co naprawd─Ö utkwi┼éo mi w pami─Öci, poniewa┼╝ wskazuje, ┼╝e by┼éo to morderstwo, kt├│re musia┼é pope┼éni─ç, aby po┼Ťwi─Öci─ç si─Ö swojemu rzemios┼éu i swoim fanom, jak r├│wnie┼╝ pozby─ç si─Ö z g┼éowy tego, co uwa┼╝a┼é za swoje “s┼éabsze ja". Ta bezbronna i obawiaj─ůca si─Ö pokazania cz─Ö┼Ť─ç niego – zapewne przyt┼éoczona uwag─ů, jak─ů przynios┼éa s┼éawa, musia┼éa umrze─ç, aby silniejsza persona wyros┼éa i unios┼éa ci─Ö┼╝ar. Poprzez metaforyczn─ů ┼Ťmier─ç Min Yoongiego, nie b─Öd─ůcego celebryt─ů, ujrzeli┼Ťmy wzrost SUGI z BTS i ostatecznie mrocznego i nieprzepraszaj─ůcego Agusta D. 

To jest kolosalne po┼Ťwi─Öcenie – koncept wskrzeszony w teledysku do “Daechwita.” Osadzony w rzeczywisto┼Ťci ┼é─ůcz─ůcej tradycje z nowoczesno┼Ťci─ů teledysk do “Daechwita” jest ostateczn─ů rozgrywk─ů pomi─Ödzy dwoma Agustami D – kr├│lem i buntownikiem. Teledysk czerpie inspiracj─Ö z korea┼äakiego filmu “Masquerade” z 2012 roku, w kt├│rym skromny akrobata przyjmuje rol─Ö dublera notorycznie bezwzgl─Ödnego Kr├│la Gwanghae. Kr├│l w “Daechwita” r├│wnie┼╝ jest despot─ů rz─ůdz─ůcym bezlito┼Ťnie, skazuj─ůcym ka┼╝dego, kto odwa┼╝y si─Ö mu sprzeciwi─ç, na ┼Ťmier─ç poprzez ┼Ťci─Öcie g┼éowy i kolekcjonuj─ůcym je jako trofea. Buntownik podwa┼╝a jego zasady i metody, ale zostaje z┼éapany i tak jak inni skazany na ┼Ťmier─ç. Zostaje jednak ocalony, zawieraj─ůc umow─Ö z egzekutorem, kt├│ry przekazuje mu bro┼ä przy pomocy kt├│rej w ko┼äcu mo┼╝e dokona─ç zamachu na kr├│la-tyrana. Fascynuj─ůce jest to, ┼╝e wed┼éug artysty zar├│wno kr├│l jak i rebeliant mo┼╝e by─ç widziany jako dwie r├│┼╝ne wersje Agusta D – dwie strony medalu. W filmiku zza kulis opowiada: “Cztery lata temu Agust D zosta┼é kr├│lem, teraz kolejny Agust D przyszed┼é si─Ö z nim zmierzy─ç.” Jako kr├│l, Agust D jest przejawem dostatku, presti┼╝u i sukcesu – wszystkiego, co SUGA zdoby┼é od momentu, gdy po raz ostatni przywdzia┼é mask─Ö Agusta D. Jako buntownik przywraca surowy i szczery g┼éos ludzi, gotowy by wstrz─ůsn─ů─ç i przekszta┼éci─ç system – i ironicznie ten “nowy” Agust D bli┼╝szy jest orygina┼éowi. 



Bycie Agustem D idzie w parze z urokliw─ů pewno┼Ťci─ů siebie, ale w “Daechwita” odkrywa ┼Ťmia┼éo┼Ť─ç przekszta┼écaj─ůc─ů si─Ö w zarozumialstwo. Istnieje dla Agusta D potrzeba, by pami─Öta┼é sk─ůd pochodzi i tylko on mo┼╝e przypomnie─ç sobie swoj─ů przesz┼éo┼Ť─ç. Szczere i surowe podej┼Ťcie Agusta D do zdrowia psychicznego sprawi┼éo, ┼╝e publika i krytycy ukoronowali go na reprezentanta ┼éatwego do uto┼╝samienia si─Ö – osoby na ka┼╝dym etapie ┼╝ycia zrozumia┼éy o czym m├│wi┼é i mog┼éy si─Ö wczu─ç si─Ö w jego s┼éowa, poniewa┼╝ depresja, l─Öki, pora┼╝ki i ci─Ö┼╝ka praca s─ů elementami ┼╝ycia jako takiego. Jednak cztery lata p├│┼║niej ten kr├│l zasiada wysoko na tronie, a przyw├│dca buntu ma poparcie ludzi, poniewa┼╝ sta┼é si─Ö ich g┼éosem – wracaj─ůc do fundamentalnego konceptu, kt├│ry uczyni┼é Agusta D tak uwielbianym. Stoj─ů po jego stronie, poniewa┼╝ pochodzi z tego samego miejsca co oni, posiada ten sam system wierze┼ä i nie stawia siebie na piedestale. Znacz─ůcym przejawem tego jest cytat nad drzwiami, przez kt├│re wchodzi buntownik by spotka─ç si─Ö ze swoim gangiem; jak wyt┼éumaczono na kanale “Learn korean”, cytat pochodzi z nauk i g┼éosze┼ä Konfucjusza, “Klasyczny uczony nie ceni skarbu,” wskazuj─ůc, ┼╝e celem Agusta D nie jest d─ů┼╝enie do materialnej zamo┼╝no┼Ťci, ale ┼╝ycie dla nauki, rozwijania si─Ö i przekazywania szczerej pracy. 

Jest to pewnego rodzaju powr├│t do fragmentu w “The Last,” gdzie Agust D zwraca uwag─Ö na l─Ök przed staniem si─Ö kim┼Ť, kogo ju┼╝ nie rozpoznaje, “Z czasem czuj─Ö, ┼╝e zamieniam si─Ö w potwora. Zamieni┼éem m┼éodo┼Ť─ç na sukces. A teraz ten potw├│r domaga si─Ö wi─Ökszego maj─ůtku. Zach┼éanno┼Ť─ç, kt├│ra by┼éa moj─ů broni─ů teraz mnie niszczy i czasem ┼éapie za ko┼énierz.” Agust D ponownie musi "zabi─ç" ja z przesz┼éo┼Ťci, aby sta─ç si─Ö silniejszym i st─ůpa─ç twardo po ziemi, nie bior─ůc sukcesu za pewnik. ┼Ümier─ç ‘ja’ z przysz┼éo┼Ťci otwiera drzwi dla kolejnej wersji tego samego artysty, co┼Ť co jak sam wierzy stanie si─Ö ponownie w przysz┼éo┼Ťci, jak zauwa┼╝a w wywiadzie na temat D-2

Min Yoongi, SUGA, Agust D – maski tego samego m─Ö┼╝czyzny 


Teoria na temat “Daechwita”, kt├│ra szczeg├│lnie mi si─Ö spodoba┼éa to walka idola i artysty; krzykliwy kr├│l wyra┼╝a b┼éyszcz─ůcy ┼Ťwiat s┼éawy idola a buntownik  to artysta, kt├│ry definiuje system – jest to ma┼ée przypomnienie o motywach, kt├│re SUGA poruszy┼é w “Interlude: Shadow” z albumu BTS “Map of the Soul: 7” wydanym na pocz─ůtku tego roku. Koniec ko┼äc├│w SUGA i Agust D to dwa przeciwne wizerunki – popularny idol versus raper z podziemia. Agust D i lider BTS, RM, obydwoje odnosili si─Ö do swoich zmaga┼ä z dostosowaniem si─Ö do ┼Ťwiata idoli, wywodz─ůc si─Ö z undergroundowego hip-hopu – mixtape RM’a z 2015 roku o tym samym tytule, Agust D czy utw├│r BTS “Idol” wprowadzaj─ů w ten motyw; mocno zach─Öcam do przes┼éuchania wszystkich. 

Oczywi┼Ťcie seria Map of the Soul pozwoli┼éa grupie zag┼é─Öbi─ç si─Ö w samorefleksje z wykorzystaniem teorii s┼éynnego psychologa Carla Junga na temat w┼éasnego ‘ja’. Wed┼éug Junga, ‘persona’ oznacza wiele masek, kt├│re cz┼éowiek przybiera w trakcie swojego ┼╝ycia, a ka┼╝da z nich pasuje do innego aspektu egzystencji. Ka┼╝da maska istnieje z jakiego┼Ť powodu i kszta┼étuje spos├│b w jaki ┼Ťwiat nas widzi. W swoich tekstach BTS badali rozw├│j duszy, ego i nie┼Ťwiadomo┼Ťci, aby zrozumie─ç zwi─ůzek mi─Ödzy tym, kim s─ů w ┼Ťrodku a tymi personami, kt├│re widzimy jako odbiorcy. Teledysk i tekst do sol├│wki SUGI - “Interlude: Shadow” r├│wnie┼╝ przedstawiaj─ů walk─Ö ze sob─ů, zmagania z rozwojem i s┼éaw─ů. Podczas gdy RM czuje dyskomfort, kiedy jego persona wysuwa si─Ö na centraln─ů pozycj─Ö, przed jego wewn─Ötrzne ja (“Intro: Persona”), to ego j-hope’a wydaje si─Ö akceptowa─ç rozw├│j swojej persony (“Outro: Ego”). SUGA boryka si─Ö z mo┼╝liwo┼Ťci─ů odnalezienia r├│wnowagi pomi─Ödzy jego cieniem, a ego (“Interlude: Shadow”), doceniaj─ůc oba za to, co wnios┼éy do jego ┼╝ycia i niech─Ötnie akceptuje fakt jak integralne by┼éy jego cienie i l─Öki w tworzeniu ┼Ťcie┼╝ki do s┼éawy. 



W teledysku do “Interlude: Shadow” pojawi┼éa si─Ö instalacja Brytyjskiego rze┼║biarza hinduskiego pochodzenia, Anisha Kapoora ‘Svayambh’, kt├│ra w sanskrycie oznacza “w┼éasnor─Öcznie wykonany” lub “wygenerowany automatycznie.” Obiekt przepycha si─Ö, przedzieraj─ůc si─Ö przez r├│┼╝ne drzwi i nabiera nowych kszta┼ét├│w poprzez t─Ö zmian─Ö i podr├│┼╝, pozostawiaj─ůc za sob─ů ┼Ťlady lub “fragmenty”, kt├│rych ju┼╝ nie potrzebuje. Dla mnie jest to metafora wielkiej podr├│┼╝y, kt├│r─ů odby┼é na naszych oczach Min Yoongi, SUGA i Agust D. Ka┼╝da warstwa, kt├│r─ů zrzuca, pozwala mu wyeksponowa─ç now─ů artystyczn─ů stron─Ö siebie, czyni─ůc go bezbronnym, ale te┼╝ bardzo kochanym i docenianym. W “Interlude: Shadow” SUGA dyskutuje na temat obaw przed upadkiem, kt├│ry wi─ů┼╝e si─Ö ze wspinaniem si─Ö na szczyt, a “Daechwita” sugeruje, ┼╝e prawdopodobnie rozwi─ůzaniem jest skok, aby wyl─ůdowa─ç zamiast zosta─ç przewr├│conym. Osobi┼Ťcie wielokrotnie postrzegam Agusta D jako naczynie, kt├│re dostarcza odpowiedzi, kt├│re SUGA musi zaakceptowa─ç. 

SUGA w teledysku “Interlude: Shadow” i instalacja Anisha Kapoora - Svayambh

Ewolucja w┼éasnego ‘ja’ jest wyczerpuj─ůcym procesem, jako, ┼╝e rozw├│j wi─ů┼╝e si─Ö z umiej─Ötno┼Ťci─ů pogodzenia si─Ö z przesz┼éo┼Ťci─ů i ostatecznie zostawienia jej w spokoju. Zmagania minionych dni kszta┼étuj─ů ci─Ö, ale trzeba je pozostawi─ç za sob─ů. Niekoniecznie jest to co┼Ť z┼éego, jak t┼éumaczy Agust D  – od momentu debiutu pierwszego mixtape’u czuje si─Ö spokojniejszy, dojrzalszy i pozytywnie ukszta┼étowany najbardziej m─Öcz─ůcymi okresami w jego ┼╝yciu. “Jest to udokumentowanie mnie jako 28-latka,” powiedzia┼é dla Apple Music na temat D-2. “To wynik mojego czasu na kwarantannie. W pewnym sensie by┼éa to kreatywna iskierka nadziei. Czas, kiedy mog┼éem nauczy─ç si─Ö ponownie co oznacza fraza “Z powodu…” 

Nie udaj─Ö, ┼╝e rozumiem, kim w prawdziwym ┼╝yciu jest osoba kryj─ůca si─Ö za Agustem D, poniewa┼╝ nikt z nas tak naprawd─Ö go nie zna. Wszystko co do tej pory zobaczyli┼Ťmy to publiczna persona – czy to Min Yoongi, SUGA czy Agust D, i jest to fakt o kt├│rym da┼é jasno do zrozumienia na samym pocz─ůtku. W utworze “140503 At Dawn” Agust D m├│wi, “Zawsze przygotowuj─Ö dwie maski/ Chowam si─Ö za defensywnym image/ Starannie ukrywam si─Ö tak, jakbym by┼é przest─Öpc─ů.” Powraca do poszukiwa┼ä to┼╝samo┼Ťci i r├│wnowagi przez BTS w serii Map of the Soul. Dodaj─ůc do tego element s┼éawy i bycia celebryt─ů, pojawia si─Ö nowa g┼é─Öbia, kt├│ra czyni to wszystko jeszcze bardziej wymagaj─ůcym dla nas, aby w pe┼éni to poj─ů─ç, poniewa┼╝ nie chodzimy w jego butach i nigdy nie b─Ödziemy. Ale mo┼╝e jest to ┼éatwiejsze ni┼╝ nam si─Ö wszystkim wydaje. Artysta powiedzia┼é Billboardowi, “Mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e jest i nie ma r├│┼╝nicy. "Ja", "ja" i "ja". S─ů r├│┼╝ne, ale i takie same.” 

Symbolika, metaforyka i historia 


Jako mi┼éo┼Ťniczka historii i filozofii, osobi┼Ťcie bardzo podoba mi si─Ö spos├│b w jaki u┼╝ywa korea┼äskiej historii i kultury w kontek┼Ťcie nowoczesno┼Ťci. Du┼╝a cze┼Ť─ç z tego widoczna jest w “Daechwita,” jako ┼╝e teledysk i utw├│r wnosz─ů historyczne nawi─ůzania do Kr├│la Gwanghae, historii o Ksi─Öciu Sado i skrzyni na ry┼╝ oraz kultury korea┼äskich “nietykalnych”, znany r├│wnie┼╝ jako Baekjeong – tych, kt├│rzy pracowali jako rze┼║nicy lub egzekucjoni┼Ťci (jak zauwa┼╝a YouTuber Bookish Theories, Agust D jest g┼éosem tych wszystkich ludzi, jako ┼╝e za┼éo┼╝y┼é naszyjnik reprezentuj─ůcy Baekjeong.) Oczywi┼Ťcie zar├│wno w tekstach na mixtape’ie Agust D oraz D-2, okre┼Ťla siebie jako ‘urodzonego tygrysa’ –  ogromnie wa┼╝ny symbol si┼éy, dumy i szlachetno┼Ťci w dziedzictwie Korei. Szerszy obraz wok├│┼é symbolizmu dla mnie jest przyk┼éadem tego, co millenialsi mog─ů zrobi─ç – po┼é─ůczy─ç tradycj─Ö i nowoczesno┼Ť─ç, aby opowiedzie─ç now─ů histori─Ö, zreinterpretowa─ç mitologi─Ö, histori─Ö i folklor aby zaj─ů─ç szersz─ů m┼éodsz─ů widowni─Ö i edukowa─ç j─ů. 

Jak zauwa┼╝a YouTuber Bookish Theories, Agust D jest g┼éosem tych wszystkich ludzi, jako ┼╝e za┼éo┼╝y┼é naszyjnik reprezentuj─ůcy Baekjeong

Obecno┼Ť─ç ‘nowego’ Agusta D w “Daechwita” oznajmia r├│wnie┼╝ now─ů er─Ö, nowy okres innowacyjnej, znacz─ůcej sztuki nie tylko w korea┼äskim przemy┼Ťle muzycznym, ale te┼╝ na ┼Ťwiecie. Patrz─Ö na to jako na Agusta D i BTS (reprezentowanych przez sze┼Ťciu innym m─Ö┼╝czyzn przy nim) przybywaj─ůcych, by zniszczy─ç przestarza┼ée koncepty i wyobra┼╝enia, kt├│re symbolizuje kr├│l w teledysku – nie ma ju┼╝ monopolu na przemys┼é, czy chodzi o konkretne wytw├│rnie czy kraje, bo znajdzie si─Ö przy stole miejsce dla wszystkich. A prawdopodobnie nadszed┼é czas by kto┼Ť inny przej─ů┼é pa┼éeczk─Ö, kto┼Ť odmienny, rewolucyjny, my┼Ťl─ůcy przysz┼éo┼Ťciowo. W pewnym sensie jest to co┼Ť, co BTS ju┼╝ zacz─Öli osi─ůga─ç. 

Kolejn─ů rzecz─ů, kt├│r─ů zauwa┼╝y┼éam odno┼Ťnie motyw├│w wok├│┼é kt├│rych kr─Öc─ů si─Ö wizualne dzie┼éa SUGI, to to, ┼╝e on zawsze zdaje si─Ö "spala─ç" w swojej w┼éasnej udr─Öce, podczas gdy Agust D wznieca ogie┼ä. Je┼Ťli spojrzycie na wszystko od czasu “I Need You” z 2015 roku oraz innych wideo z album├│w The Most Beautiful Moment in Life, SUGA podpala si─Ö, popadaj─ůc w przekonanie, ┼╝e go to zniszczy. W nagraniach Agusta D, ogie┼ä to on sam – pozostaje nieskaleczony podczas, gdy wszystko wok├│┼é niego p┼éonie. W teledyskach do “Agust D” i “Give It To Me” zdaje si─Ö by─ç odporny, nie zauwa┼╝aj─ůc ju┼╝ nawet gor─ůca, podczas gdy jego otoczenie nagle zaczyna p┼éon─ů─ç. Ogie┼ä ponownie pojawia si─Ö, gdy Agust D stoi twarz─ů w twarz z kr├│lem w “Daechwita,” o┼Ťwietlaj─ůc drog─Ö przed sob─ů i niszcz─ůc kolejnego wroga, nawet je┼Ťli ten wr├│g to on sam.



Zawsze widzia┼éam Agusta D jako feniksa, kt├│ry wyrasta z popio┼éu wyzwa┼ä z jakimi zmierzy┼é si─Ö SUGA. To symbol postawy Agusta D jak r├│wnie┼╝ jego odmowy na to by pozwoli─ç czemukolwiek stan─ů─ç na drodze do jego marze┼ä. Oczywi┼Ťcie zawsze ryzykuje poparzeniem si─Ö, ale wydaje mi si─Ö, ┼╝e obrazy w “Daechwita” wskazuj─ů r├│wnie┼╝ na dojrza┼éo┼Ť─ç Agusta D i jego kontrol─Ö nad tym co m├│wi i w jaki spos├│b to m├│wi. 

To wspania┼ée mie─ç artyst├│w, kt├│rzy chc─ů, aby w ich pracach odnale┼║─ç sens. Bierzesz to, czego potrzebujesz i nadajesz temu tak─ů definicj─Ö, jak─ů tw├│j umys┼é uwa┼╝a za najbardziej logiczn─ů. Jest to forma wolno┼Ťci jak─ů Agust D przyznaje swoim odbiorcom, kiedy nie t┼éumaczy w ca┼éo┼Ťci ka┼╝dego swojego wydawnictwa. W wywiadzie dla TIME wspomnia┼é, ┼╝e jego ewolucja jako artysty na przestrzeni kilku poprzednich lat sprawi┼éa, ┼╝e my┼Ťli nad tym, co chce przekaza─ç ┼Ťwiatu. O┼Ťwiadcza, “Ja po prostu stawiam pytajniki; a od jednostki zale┼╝y decyzja. W mojej osobistej opinii, cz─Östo lepiej jest, aby osoby maj─ůce taki wp┼éyw na innych ostro┼╝nie wyg┼éasza┼éy swoje stronnicze pogl─ůdy.”

Samospe┼éniaj─ůca si─Ö przepowiednia


┼Ücie┼╝ka artysty biegnie r├│wnolegle z nasz─ů, gdy towarzyszymy mu w jego podr├│┼╝y ku odkryciu Min Yoongiego, SUGI, Agusta D i Agusta D-2 – jego ostatnia wersja te┼╝ kiedy┼Ť umrze, tak samo jak najnowsze wersje nas samych. Kapitalne przypomnienie o niesta┼éo┼Ťci ┼╝ycia i tego, co czyni rozw├│j tak integraln─ů cz─Ö┼Ťci─ů ludzkiego do┼Ťwiadczenia. Poniewa┼╝ poszukiwanie r├│wnowagi pomi─Ödzy Min Yoongim, SUG─ä i Agustem D jest czym┼Ť co go nap─Ödza. Na temat swoich person powiedzia┼é, “My┼Ťl─Ö, ┼╝e to zale┼╝y od perspektywy, ale czy mo┼╝liwe jest aby widzie─ç je wszystkie osobno? Niezale┼╝nie od tego kim jestem, SUG─ä czy Agustem D, b─Öd─Ö kierowa┼é si─Ö w stron─Ö istoty ┼╝ycia.”

Dla mnie mixtape ‘Agust D’ by┼é o zrozumieniu przez artyst─Ö, dlaczego w og├│le wszed┼é na ┼Ťcie┼╝k─Ö bycia idolem, natomiast D-2 bardziej przypomina, dlaczego uwolni┼é Agusta D. Jest to ponowne badanie w ramach ponownych odwiedzin, proces uczenia si─Ö z tego co by┼éo i kszta┼étowania czego┼Ť nowego. Wygl─ůda na to, ┼╝e poprzez wiele swoich wywiad├│w Agust D znalaz┼é odpowied┼║ na to, czego poszukiwa┼é. Pewnego rodzaju spok├│j pochodzi z przekonania si─Ö, ┼╝e droga do sukcesu na kt├│r─ů wkroczy┼é w 2016 roku zrodzi┼éa owoce przekraczaj─ůce jego wyobra┼╝enia. Wiedzia┼é, ┼╝e odniesie sukces, przepowiedzia┼é sw├│j sukces, poniewa┼╝ mia┼é w sobie wiar─Ö. Teraz, kiedy wszystko co materialne jest na wyci─ůgni─Öcie jego r─Öki, a on sam jest metaforycznym ‘kr├│lem’, jako ┼╝e nale┼╝y do najpopularniejszej grupy na ┼Ťwiecie, chodzi o efektywne przetworzenie pozycji w jakiej si─Ö znajduje i co z tego dalej wyniknie. M├│j poprzedni mixtape skupia┼é si─Ö bardziej na byciu lepszym w rapowaniu, w robieniu muzyki, d┼║wi─Öku, na miksowaniu i masteringu i tak dalej. Od tamtej pory pracowa┼éem nad wieloma projektami i niekoniecznie pr├│bowa┼éem by─ç perfekcyjny. Perfekcja jest nieuchwytnym terminem. Ja po prostu zrobi┼éem co w mojej mocy.”



D-2 skupia si─Ö na utraconych relacjach z przyjaci├│┼émi, dotarciu na szczyt, korupcji w spo┼éecze┼ästwie, do┼Ťwiadczaniach przemys┼éu muzycznego i obawach o to, co nadejdzie. “Tak ┼╝y┼éem od 16 sierpnia 2016 roku,” t┼éumaczy. “Skoro pierwszy mixtape skupi┼é si─Ö na opowiedzeniu o przesz┼éo┼Ťci, ten nowy opowiada o tera┼║niejszo┼Ťci.” W utworze rozpoczynaj─ůcym mixtape, “Moonlight” s┼éyszymy, “Nie┼Ťmiertelny - przyt┼éaczaj─ůca w choler─Ö ta nazwa/ Zacz─ů┼éem to robi─ç, bo muzyka mnie kr─Öci/ Ale przymiotniki, kt├│rymi otoczono moje imi─Ö to czasami zbyt wiele.” Surowy gniew z ‘Agust D’ ust─ůpi┼é miejsca zr├│wnowa┼╝onej kondycji narodzonej z do┼Ťwiadcze┼ä i wieku. Dorastaj─ůc wraz z Agustem D, znajdujemy rozwi─ůzania na nasze najwi─Öksze problemy i realizujemy marzenia poprzez nasza ci─Ö┼╝k─ů prac─Ö tak jak on, frustracja sprowadza si─Ö do poczucia spokojnego triumfu z l─Ökiem o jutro, kt├│ry czasami przebiega nam przez my┼Ťl. W wywiadzie umieszczonym na kanale BTS, wypowiada si─Ö, ┼╝e D-2 jest “dziennikiem 28 letniego Agusta D” – Agust D i ja jeste┼Ťmy w tym samym wieku, wi─Öc sensownym jest, ┼╝e jego teksty odzwierciedli┼éy moj─ů rzeczywisto┼Ťci i stan umys┼éu. Tak jak zauwa┼╝a, nie jest t─ů sam─ů osob─ů co w 2016 roku, tak samo jak ja – obydwoje wyro┼Ťli┼Ťmy z tego gniewu dwudziestolatk├│w i zakorzenili┼Ťmy si─Ö ju┼╝ jako doro┼Ťli. Opr├│cz uspokojenia, do┼Ťwiadczenie rozwoju SUGI i Agusta D od czas├│w 2015 roku, jasno da┼éy mi do zrozumienia, by ugruntowa─ç swoje ‘ja’ pomimo tego co pokazujemy innym. Nie wiem oczywi┼Ťcie, co ‘prawdziwe ja’ znaczy dla niego, ale dla mnie chodzi o stanie si─Ö kim┼Ť, z kogo mo┼╝na by─ç dumnym, nie trac─ůc jednocze┼Ťnie istoty tego co czyni mnie… po prostu mn─ů. To idea, kt├│r─ů jasno wyrazi┼é w “Moonlight", gdy rapuje:  “Ksi─Ö┼╝ycowa po┼Ťwiata spowijaj─ůca mnie o zmierzchu jest taka sama jak wtedy. By─ç mo┼╝e zmiany s─ů cz─Ö┼Ťci─ů istnienia. By─ç mo┼╝e zmiany, kt├│re przechodzimy definiuj─ů nasz los." 

┼╣r├│d┼éo: https://rollingstoneindia.com/kulture-kolumn-the-philosophy-of-agust-d/
PL trans. Gabi @ CRUSHONYOU