Radio, dlaczego nie zagrasz BTS? | CRUSHONYOU


Analiza: Królowie K-popu dominują na światowych listach przebojów, ale amerykańskie stacje radiowe okazują im zero miłości.

BTS (znani również jako Bangtan Boys) są jednym z zespołów odnoszących największe sukcesy na świecie. Doścignęli już rekord The Beatles' osiągając trzy pierwsze miejsca ze swoimi albumami na liście Billboard 200 w ciągu jednego roku. Ich chwytliwe kawałki były odtwarzane na Spotify ponad 8 miliardów razy a atrakcyjne teledyski obejrzano ponad 6 miliardów razy na YouTube w ciągu tylko ostatniego roku - to 11 razy więcej niż Jonas Brothers. Ostatni album BTS, "Map of the Soul: 7" okazał się w 2020 roku największym wydawnictwem jakiegokolwiek zespołu w Stanach jak do tej pory. A ostatnia amerykańska trasa sprzedała się na stronie StubHub lepiej niż trasa Taylor Swift czy Ariany Grande. 
Mimo ogromnego światowego sukcesu, BTS dostają ograniczoną ilość odtworzeń w Amerykańskim radiu. Stacje radiowe śledzone przez MRC Data/Nielsen Music zagrały utwory BTS tylko 83 tysiące razy w minionym roku. Dla porównania, Harry Styles otrzymał 3 razy więcej odtworzeń, Taylor Swift 18 razy więcej a Post Malone aż 27 razy więcej. Ignorując zespół odnoszący tak ogromne sukcesy, szczególnie mający odbiorców na całym świecie, radio ma niskie mniemanie o słuchaczach. 

BTS dostają również ograniczona liczbę odtworzeń w iHeartMedia, największej sieci radiowej w kraju z ponad 850 stacjami. Według źródła Soundcharts, dwie największe stacje KIIS-FM w Los Angeles i Z100 w Nowym Jorku, puściły najnowszy singiel BTS "ON" zaledwie raz w dniu wydania i na dzień 30. marca nie powtórzyły później ani razu. NowThis próbowało dowiedzieć się dlaczego tak jest, jednak do momentu publikacji, iHeartMedia nie odpowiedziały na prośbę, aby to skomentować. 

“Dla pewnych artystów, którzy chcą mieć ten głupi wielki przebój... FM radio nadal odgrywa tu wpływową rolę.”
Wcześniej wspomniane dwie stacje radiowe nieco bardziej wspierały single BTS w przeszłości — KIIS-FM i Z100 puściły “Boy With Luv” z udziałem Halsey kolejno ponad 350 i 100 razy. Jednakże liczby BTS wypadają blado w porównaniu z innymi hitami z top 40. Na dzień 30. marca KIIS-FM i Z100 odtworzyły "Don't Start Now" Dua Lipy prawie 1300 i 1800 razy. Mimo to BTS wystąpili w zeszłym roku na trasie iHeartMedia Jingle Ball. “Zapytałbym dlaczego występują dla kogoś, kto ich nie wspiera?", powiedział Phil Guerini, wicedyrektor strategii muzycznej w Disney Channels Worldwide i naczelny dyrektor Radio Disney Network, które puściło na swojej antenie piosenki BTS prawie 10 tysięcy razy od października 2017 roku. Artyści często występują w programach radiowych lub koncertach promocyjnych, właśnie po to, by się wypromować.

BTS podczas występu z Lil Nas X na 62. rozdaniu nagród GRAMMY w styczniu 2020 
Radio wciąż ma znaczenie w 2020, ponieważ nadal posiada masową publikę, czy to będąc odsłuchiwanym w  samochodzie czy online. Według danych z Nielsen, każdego miesiąca ponad 244,5 milliona Amerykanów w wieku 18 lat lub więcej, wciąż słucha radia. To liczba większa niż użytkowników jakiegokolwiek innego urządzenia, w tym smartfonów. “Dla pewnych artystów, którzy chcą mieć ten głupi wielki przebój, ten, który zna babcia, a nawet twój dentysta, ten hit, którzy zna każdy na świecie - FM radio nadal odgrywa tu wpływową rolę.", tłumaczy Bill Werde, były dyrektor wydawniczy Billboard i dyrektor Programu Bandier w Newhouse School na Uniwersytecie Syracuse. Radio pozostaje zaskakująco popularne wśród młodzieży: 93% z 12-17-latków wciąż słucha radia. 

Dlaczego boją się puszczać BTS w radiu

Przemysł radiowy chce, aby słuchacze orientowali się w muzyce. "Uważa się, że w radiu puszcza się tylko nowa muzykę, a to nie prawda. Radia podtrzymuje publikę. W taki sposób zarabiają... Jeśli radio nie dodaje piosenki do listy, to dlatego, że według nich sprawi ona, że słuchacz przełączy stację," powiedział Werde. Z tego powodu wiele stacji radiowych nie ryzykuje puszczania nowych artystów. "Nie bardzo chcą puszczać utwory, których nikt jeszcze nie słyszał, chyba, że wokół jakiegoś kawałka jest niesamowity szum." 
"Natknęłam się na ludzi w przemyśle, którzy mówili, że nie rozumieją K-popu. Nie rozumieją dlaczego BTS są tak popularni. No po prostu tego nie łapią."
Przemysł obawia się, że nie-anglojęzyczne utwory sprawią, że słuchacz wyciszy radio. "Radiowiec chce takie piosenki, które słuchacz będzie podśpiewywał," powiedział Chris Molanphy, analityk, krytyk i prowadzący podcast "Hit Parade" na stronie Slate. “Oczekują od słuchacza zaangażowania. Nazwijcie to ksenofobią, z pewnością coś w tym jest. Ale, gdy przyjrzycie się znikomej historii nie-anglojezycznych hitów na przestrzeni tylu lat, fakt, że BTS muszą się z tym zmierzyć nie jest wcale zaskakujący.” 

Weteran w przemyśle zauważył, "Jeśli [Boy With Luv] wykonałaby Halsey i Ed Sheeran albo Halsey i Justin Bieber, nikt nie zawahałby się puścić tego w radiu." Osoba ta prosiła o anonimowość, ponieważ została zwolniona w styczniu z iHeartMedia i obecnie poszukuje pracy. 

Nie każdy dyrektor programu odrzuca jednak nie-anglojęzyczne piosenki. Ostańcem w  kraju okazuje się m.in Beth Cruise z Kansas. Jako dyrektor programu w 105.9 KISS-FM, odtwarzała "ON" około 35 razy na tydzień, czyli prawie o połowę mniej niż “Don’t Start Now” Dua Lipy. Cruise wypowiedziała się, że w ostatnich miesiącach "Natknęłam się na ludzi w przemyśle, którzy mówili, że nie rozumieją K-popu. Nie rozumieją dlaczego BTS są tak popularni. No po prostu tego nie łapią."
“To będzie wymagało naprawdę wybitnego hitu, i to dosłownie, aby BTS przebiło się przez tą barierę językową w radiu.”
Radio obawia się także, że muzyka popularna wśród nastoletnich słuchaczy sprawi, że starsze osoby wyłączą radio. "Popularne radio zawsze było niezdecydowane w kwestii nastoletnich artystów," wyjaśnia Sean Ross, wicedyrektor muzyczny i programowy w Edison Research oraz autor biuletynu Ross On Radio. "Niektóre grupy stają się popularne i niepodważalnie wystarczające by być New Kids on the Block czy Backstreet Boys. Innymi razy, dyrektorzy programu zaznaczają granicę w tej piaskownicy. Prędzej poradzą sobie z Justinem Timberlakem, Seleną Gomez, Miley Cyrus czy Liam em Paynem, kiedy dorosną i zaczną tworzyć dojrzalsze utwory." Nawet Justin Bieber nie trafił na pierwsze miejsce mainstreamowej listy Top 40 w kraju aż do 2015 roku z utworem “What Do You Mean?” “To może zaskoczyć wszystkich tych, którzy myślą, że Top 40 to coś, czego słucha głównie młodzież... ale wasz przeciętny radiowiec Top 40 nie chce odstraszyć osób powyżej, dajmy na to 16, 18 czy 20 lat," powiedział Molanphy.

Dlaczego radio nie powinno bać się odtwarzać BTS 

Radiowcy nie powinni bac się puszczać światowych hitów z nie angielskimi tekstami. Amerykańscy słuchacze lubią takie światowe hity, gdy się im je przedstawi. Spójrzmy na “Despacito,” “Gangnam Style,” i “Macarena,” będące kolejnymi radiowymi hitami swego czasu. Choć nieczęsto, to te przykłady wskazują, że Amerykanie potrafią jednoczyć się wokół nieanglojęzycznej piosenki. Potwierdzają to nawet nauki społeczne. Badania wskazują, że konsumenci uwielbiają różnorodność odkrywczych i niezwykłych doświadczeń, szczególnie rynek młodych ludzi (18-34) będących celem reklamodawców. Molanphy ostrzega, “To będzie wymagało naprawdę wybitnego hitu, i to dosłownie, aby BTS przebiło się przez tą barierę językową w radiu.” Werde przewiduje, “Zobaczycie wzrastającą odtworzeń i będą one tak wielkie, że radia podejmą szansę."


"Despacito”  było jednym z najwiekszych hitów 2017 roku.
Radiowcy mogą przegapić szansę na przyciągnięcie nowych słuchaczy, jeśli pomijają zespoły z ogromnymi fanbazami. Muzyka BTS jest popularna nie tylko pośród młodzieży, ale również ogólnej publiki. Ich piosenki poruszają temat złożonych problemów takich jak depresja, różnice pokoleniowe i miłość do samego siebie. Ich najnowsze albumy odkrywają psychologiczne motywy takie jak persona (twarz, którą pokazujemy światu) i cień (twarz, którą próbujemy ukryć). Ich gatunek to nie tylko K-pop, ale też EDM, hip-hop i R&B. “Uważam, że obecnie coraz mniej istotne jest rozróżniania muzyki na gatunki. ” powiedział członek zespołu, Suga, podczas wywiadu z GRAMMY w lutym. “Naszym gatunkiem jest BTS," dodali koledzy z zespołu V, Jungkook i J-Hope.
Zatem, zdyskredytowanie BTS do popu dla młodzieży jest niesprawiedliwe. Choć członkowie BTS w większości byli nastolatkami w momencie debiutu, obecnie mają już po 20-kilka lat — a ich fani (znani jako ARMY) dorastali razem z nimi. Fani BTS mówią, że najczęstszym błędnym pojęciem o ARMY jest to, że "są wrzeszczącymi nastolatkami", kiedy w rzeczywistości fandom jest znacznie bardziej różnorodny w kwestii rasy, płci i wieku.

Koniec końców, przekonania radia o amerykańskich słuchaczach mogą być samospełniającą się wróżbą. Jeśli w radiu nie będą puszczać nieanglojęzycznych światowych hitów, to słuchacze nie będą mieli o nich pojęcia. Jeśli jednak radio wykorzysta szansę, słuchacze mogą zacząć doceniać taką muzykę. Piosenki BTS są bez wątpienia chwytliwe, jak juz potwierdzili to fani. Można czerpać z nich dużo radości nawet bez dokładnego zrozumienia koreańskich testów. 

Przez zbyt długi czas, inna amerykańska instytucja, Hollywood, wierzyła, że filmy w których obsada jest pewną mniejszością nie odniosą sukcesu kasowego. W ostatnich latach hity kinowe takie jak “Czarna Pantera” (z obsadą głównie czarnoskórych aktorów) i zdobywcą Oscara dla najlepszego Filmu (Koreański z napisami) zaczynają podważać te przestarzałe przekonania o mediach, które masowa Zachodnia publika powinna konsumować. Jeśli Hollywood potrafi ewoluować z czasem, to dlaczego amerykańskie radio nie może?

Źródło: https://nowthisnews.com/pop/radio-why-wont-you-play-bts
PL trans: Gabi @ CRUSHONYOU