21 lutego BTS wydadz膮 sw贸j kolejny album Map of the Soul: 7, kt贸ry ju偶 w przedsprzeda偶y osi膮gn膮艂 ponad 3 miliony kopii
21 lutego BTS wydadz膮 sw贸j kolejny album Map of the Soul: 7, kt贸ry ju偶 w przedsprzeda偶y osi膮gn膮艂 ponad 3 miliony kopii

Wielki biznes BTS - grupy, kt贸ra zmieni艂a muzyk臋 200220 | CRUSHONYOU

Marka Bangtan Boys zosta艂a zbudowana na autentyczno艣ci i wi臋zi emocjonalnej z milionami fan贸w. 

Na jednym ze zdj臋膰 do albumu Map of the Soul: 7 siedmiu cz艂onk贸w po艂udniowo-korea艅skiej grupy BTS, lub te偶 Bangtan Boys, odzianych jest w pi贸ra i przys艂oni臋tych mrokiem. Inne zdj臋cia przedstawiaj膮 ich ubranych w biel i neutralne odcienie, pozuj膮cych przy wystawnej uczcie w zaciemnionym pomieszczeniu. 

Takie obrazy mocno odchodz膮 od barwnej estetyki w stylu Wesa Andersona na ich poprzednim albumie Map of the Soul: Persona, jednak dla fan贸w nie by艂 to szok: wizerunek publiczny Bangtan Boys, ten kt贸ry nie opiera si臋 na tradycyjnych formach zachodniej m臋sko艣ci, ca艂y czas ewoluuje, tak samo jak ich muzyka. Fani potwierdz膮, 偶e dyskografia grupy, swego czasu mocno inspirowana hip-hopem, obecnie nie przynale偶y do 偶adnego gatunku. To, co definiuje BTS — co odr贸偶nia ich w oczach fan贸w — to ich emocjonalna szczero艣膰 wyra偶ona w tekstach, wywiadach prasowych i osobistych vlogach.
Ich historia jest histori膮 s艂abszych (ang. underdog, ten od kt贸rego nie oczekuje si臋 wygranej), kt贸rym uda艂o si臋 przezwyci臋偶y膰 trudno艣ci i sta膰 si臋 najwi臋cej zarabiaj膮cymi korea艅skimi artystami oraz nieoficjaln膮 twarz膮 muzyki korea艅skiej na ca艂ym 艣wiecie. 

W “Home,” sentymentalnym kawa艂ku, kt贸ry skupia si臋 na materialnym sukcesie BTS, pojawia si臋 wers "wszyscy my艣l膮, 偶e mamy u st贸p ca艂y 艣wiat."  Z pewno艣ci膮. Nowy album BTS wydany 21. lutego osi膮gn膮艂 ponad 3,42 miliony preorder贸w w ci膮gu pierwszego tygodnia po jego og艂oszeniu. Ch艂opc贸w por贸wnano do takich legendarnych artyst贸w jak the Beatles i Jackson 5 przez wyprzedanie ogromnych aren na ca艂ym 艣wiecie. Wyprzedali conajmniej siedem koncert贸w na p贸艂nocnoameryka艅skim odcinku trasy w 2020 roku dla fan贸w we wszystkich 50 stanach, wyprzedzaj膮c w rekordzie sprzeda偶y  takie gwiazdy Ameryki jak Ariana Grande i Taylor Swift.



Zachodnie media — ja r贸wnie偶 i ca艂y 艣wiat — mog艂y tylko gapi膰 si臋 na skal臋 dominacji BTS. Grupa pozowa艂a na b艂yszcz膮cych ok艂adkach magazyn贸w z nag艂贸wkami w stylu “Jak BTS przejmuj膮 艣wiat," “Wart miliard dolar贸w boyband robi kolejny krok" i “K-popowe gwiazdy szczerze na temat reprezentowania nowego pokolenia." BTS otrzymuj膮 gwiazdorskie traktowanie, ale sceptycyzm i op贸r w stosunku do ich statusu jako najpopularniejszej grupy na 艣wiecie wci膮偶 si臋 utrzymuje na podstawie etykietki "boy bandu", (b艂臋dnego) za艂o偶enia, 偶e ich fandom nap臋dzany jest jedynie oddaniem nastolatek oraz ksenofobii ze strony przemys艂u zdominowanego przez zachodnie gwiazdy. 

Droga BTS ku ogromnej s艂awie zosta艂a wydeptana po cz臋艣ci przez po艂udniowokorea艅sk膮 fal臋 kulturowego eksportu na rynek Zachodni — od muzyki przez seriale po rutyny piel臋gnacyjne. Przed BTS wiele K-popowych artyst贸w (Big Bang, Girls’ Generation, EXO) zadebiutowa艂o w Stanach, jednak 偶aden nie utrzyma艂 si臋, co sprawia, 偶e sukces ch艂opak贸w jest o tyle bardziej niespotykany i niespodziewany. 

Zgodnie z doniesieniami, w 2019 roku BTS przynios艂o gospodarce Korei Po艂udniowej zysk w wysoko艣ci 4,65 miliard贸w dolar贸w ze sprzeda偶y fizycznych album贸w, bilet贸w koncertowych i produkt贸w markowych. Zgodnie w danymi Hyundai Research Institute zesp贸艂 jest obecnie wart 0,3 % Produktu Krajowego Brutto i przewiduje si臋, 偶e do 2023 roku ich wk艂ad w gospodark臋 wyniesie 48 miliard贸w dolar贸w. Te zdumiewaj膮ce liczby podkre艣laj膮, 偶e wp艂yw BTS jest majsterszykiem XXI wieku - czym艣, co niewielu zachodnich artyst贸w jest w stanie obecnie osi膮gn膮膰. 

U podstaw przemys艂u muzycznego le偶y aktywno艣膰 fan贸w — pieni膮dze przeznaczane na koncerty, albumy i oficjalne produkty, aby wzmocni膰 rozwijaj膮cego si臋 artyst臋 na listach muzycznych, niezale偶nie czy jest to ameryka艅ski Billboard Hot 100 czy po艂udniowokorea艅ski Gaon Music Chart.  Aby zrozumie膰 skal臋 sukcesu BTS po艣r贸d innych artyst贸w K-popowych i zachodnich, musicie zag艂臋bi膰 si臋 w korea艅ski przemys艂 rozrywkowy i zrozumie膰, 偶e jest to bestia zdecydowanie odmienna od tej ameryka艅skiej, a偶 po to jak jego najwi臋ksze gwiazdy s膮 doskonalone i wprowadzane na rynek. 

Podczas gdy w Ameryce wytw贸rnie p艂ytowe, firmy menad偶erskie i agencje talent贸w funkcjonuj膮 jako oddzielne podmioty, tak korea艅skie wytw贸rnie 艂膮cz膮 w sobie wszystkie trzy. "Topowe wytw贸rnie K-popowe s膮 synkretycznymi, wysoko zintegrowanymi, pe艂nymi 'kulturalnej technologii' przedsi臋wzi臋ciami", powiedzia艂 Bernie Cho, prezes DFSB Kollective, seulskiej agencji specjalizuj膮cej si臋 w rozprowadzaniu korea艅skiej muzyki. To oznacza, 偶e maj膮 odg贸rn膮 metod臋, je艣li chodzi o zarz膮dzanie kreatywnymi przedsi臋wzi臋ciami i, w pewnym przypadkach, produkcj膮 oraz kszta艂towaniem artysty czy zespo艂u.

Fani we wszystkich 50 stanach Ameryki kupili bilety na tras臋 w 2020 roku


Najlepiej odzwierciedla to intensywny trening w K-popie, kiedy potencjalne gwiazdy s膮 werbowane na przes艂uchaniach i szkolone przez lata podczas rygorystycznego treningu. Wytw贸rnie muzyczne s膮 zazwyczaj odpowiedzialne za uformowanie grupy, jej marketing i muzyk臋 a nawet 偶ycie prywatne. Chocia偶 cz艂onkowie BTS zostali zrekrutowani w ten sam spos贸b, to ich wytw贸rnia Big Hit Entertainment przyj臋艂a inne podej艣cie, nak艂adaj膮c na nich mniej ogranicze艅. Prezes BigHit - Bang Si-hyuk wyobrazi艂 sobie ch艂opc贸w jako przyziemne osobisto艣ci, z kt贸rymi fani mogliby si臋 uto偶sami膰.  (BigHit nie odpowiedzia艂 na mejlow膮 pro艣b臋 od Vox o komentarz.)

W por贸wnaniu do innych idoli, BTS maj膮 wi臋cej kreatywnej i osobistej wolno艣ci, jak chocia偶by mo偶liwo艣膰 pisania w艂asnych piosenek, tekst贸w i zarz膮dzanie ich mediami spo艂eczno艣ciowymi — aspekty, kt贸re Big Hit z zapa艂em oddaje publice. Rezultatem jest ogromny mi臋dzynarodowy fandom zwany ARMY (akronim od Adorable Representative MC for Youth), sk艂adaj膮cy si臋 z milion贸w os贸b, w r贸偶nym wieku i z r贸偶nych kultur. 

S膮 dobrze zorganizowani  i wytrwale oddani BTS. Stale zalewaj膮 Twittera hashtagami by promowa膰 aktywno艣ci grupy, organizuj膮 transmisje nowej muzyki i tworz膮 nawet produkty dla innych fan贸w. A co chyba najwa偶niejsze, fani widz膮 BTS jako oryginalne, autentyczne i spo艂ecznie 艣wiadome osobisto艣ci, kt贸re nie boj膮 si臋 otwarcie m贸wi膰 o zmaganiach i obawach na ich 艣cie偶ce kariery. 

To podstawowe poj臋cie autentyczno艣ci — co艣, co influencerzy, celebryci i politycy tak samo chc膮 reprezentowa膰 — jest kluczowym czynnikiem w zdumiewaj膮cym sukcesie BTS za granic膮.  Odgrywa du偶膮 rol臋 w atrakcyjno艣ci grupy dla firm, kt贸re ubiegaj膮 si臋 o ich aprobat臋. Wed艂ug Hyundai Research Institute, od 2013 do 2018 roku BTS sprzedali produkty markowe o 艂膮cznej warto艣ci ponad 1,1 miliard贸w dolar贸w i oczekuje si臋, 偶e w ci膮gu 10 lat b臋d膮 mie膰 wi臋kszy wp艂yw na gospodark臋 ni偶 Igrzyska Olimpijskie 2018 w PyeongChang.

“Gdy rozmawiam z ameryka艅skimi fanami do swoich bada艅, powtarzaj膮, 偶e przyci膮gn臋艂o ich to, jak szczerzy s膮 BTS i jak m贸wi膮 o sobie zamiast o pieni膮dzach, seksie czy narkotykach (jak ameryka艅scy arty艣ci)", powiedzia艂a mi Ju Oak Kim, asystentka profesora na Texas A&M International University, kt贸ra prowadzi badania na temat korea艅skiej popkultury i medi贸w. “BTS zacieraj膮 lini臋 pomi臋dzy byciem idolem a osob膮, a to robi dla fan贸w du偶膮 r贸偶nic臋.”

Cena za pobranie muzyki i odtworzenia w Korei jest stosunkowo niska, jak powiedzia艂 Cho. “Sprzedaj膮c t臋 sam膮 piosenk臋 lub ten sam album, korea艅scy arty艣ci mogliby zarobi膰 ponad 8 razy wi臋cej poza Kore膮 ni偶 w kraju," powiedzia艂. To sk艂oni艂o r贸偶norodnych artyst贸w korea艅skich, od idoli po niezale偶nych piosenkarzy, aby kierowa膰 si臋 za granic臋 i pozyskiwa膰 mi臋dzynarodow膮 publik臋. “Na 艣wiecie nie 偶yje wystarczaj膮co du偶o Korea艅czyk贸w, w Korei i poza ni膮, kt贸rzy w pojedynk臋 mogliby uczyni膰 K-pop popularnym na 艣wiecie," wypowiedzia艂 si臋 Cho na temat BTS i rosn膮cej popularno艣ci gatunku. "Kr贸tko m贸wi膮c - to mi臋dzynarodowi fani uczynili K-pop mi臋dzynarodowym fenomenem."

Po prawdzie, jest to zaledwie kr贸tka lista markowych wsp贸艂prac BTS i ich oficjalnych produkt贸w. Istniej膮 na rynku jeszcze tysi膮ce nieoficjalnych produkt贸w a Bangtan Boys s膮 r贸wnie偶 ambasadorami FILA, miasta Seulu (3 lata z rz臋du), Hyundai Palisade i zawod贸w prowadzonych przez Formu艂臋 E. 
BTS po艂膮czy艂o si艂y z Mattel i stworzyli dwie linie laleczek, kt贸re zwi臋kszy艂y sprzeda偶 firmy o 10 %


Sponsorowanie produkt贸w jest powszechne w korea艅skum przemy艣le rozrywkowym, jednak BTS przebili si臋 na rynek ameryka艅ski dzi臋ki sile swojego fandomu, kt贸ry nak艂oni艂 takie sklepy jak Hot Topic, Target czy Walmart do sprzeda偶y produkt贸w i album贸w zespo艂u. To dlatego mo偶ecie znale藕膰 praktycznie ka偶dy mo偶liwy produkt z marki BTS w internecie.  Mamy mro偶on膮 kaw臋 z BTS, krem, laleczki Mattel i figurki Funko Pop. Mo偶ecie kupi膰 r贸wnie偶 kolorowe soczewki kontaktowe, ciuchy, buty Reeboka czy czeki bankowe inspirowane BTS.  

W skr贸cie, BTS s膮 wsz臋dzie — w Korei i za granic膮. Ich sprawno艣膰 w kreowaniu marki jest niepodwa偶alna i nawet produkty promowane przez nich nieumy艣lnie poprzez "z艂oty dotyk" kt贸regokolwiek z cz艂onk贸w BTS, mo偶e w mgnieniu oka si臋 wyprzeda膰 - niezale偶nie czy to sweter, zmi臋kczasz do tkanin czy butelka wina. Jak uwa偶ni by nie byli w ukrywaniu nazwy marek, to tylko kwestia czasu zanim szpieguj膮cy fani i konta po艣wi臋cone produktom BTS zidentyfikuj膮 to, co oni nosz膮 lub do czego nawi膮zuj膮.  

“Fandom skupia si臋 na oficjalnych produktach z koncert贸w, od BigHit czy sklepu BTS Line, poniewa偶 wspieraj膮 bezpo艣rednio BTS," powiedzia艂a Liv, 24-letnia fanka z Wielkiej Brytanii. Liv przesta艂a kupowa膰 produkty BTS dla siebie, ale czasami robi rozdania na Twitterze dla innych fan贸w, aby mieli okazj臋 na zdobycie jakich艣 gad偶et贸w BTS. 

Pieni膮dze s膮 nieod艂膮cznym aspektem kultury fandomu jakiejkolwiek muzyki, nie tylko BTS: fani chc膮 wspiera膰 swoich ulubionych artyst贸w a to oddanie przejawia si臋 poprzez kupowanie bilet贸w na koncerty, album贸w i produkt贸w z kolekcji — wszystkich rzeczy, kt贸re pomagaj膮 artystom odnie艣膰 sukces. Jak powiedzia艂a Liv, nie ka偶dy jednak mo偶e sobie pozwoli膰 na zakup lub mieszka tam, gdzie produkty s膮 艂atwo dost臋pne, dlatego ona i inni fani z tak膮 pasj膮 podchodz膮 do organizowania rozda艅 w mediach spo艂eczno艣ciowych. Caitlin Kelly pisa艂a dla MTV, 偶e kultura fan贸w K-popu jest szczeg贸lnie konsumpcyjna, poniewa偶 fani rozumiej膮, 偶e "wielu korea艅skich artyst贸w nie zarabia du偶o, je艣li nie osi膮gneli tak elitarnej pozycji najlepiej sprzedaj膮cej si臋 grupy jak BTS." 

Z tego wzgl臋du fani poczuwaj膮 si臋 do odpowiedzialno艣ci by "wspiera膰 swoich ulubie艅c贸w" poprzez kupowania markowych przedmiot贸w ilekro膰 pojawia si臋 nowa kolekcja we wsp贸艂pracy lub wydawany jest album. Ta relacja przypomina rodzica okazuj膮cego bezwarunkow膮 mi艂o艣膰 i wsparcie swojemu dziecku, kt贸rym jest zesp贸艂 - powiedzia艂 David Kim, YouTuber analizuj膮cy korea艅sk膮 kultur臋 i K-pop  w Washington post. 

Bed膮c fanem BTS, nada偶enie za najnowszymi produktami mo偶e przyt艂aczaj膮ce. Na samym koncercie mo偶na kupi膰 od koszulek przez przypinki po plakaty i lightsticki. 

Ten konsumpcjonizm posiada niestety negatywn膮 stron臋: fani wydaj膮 tysi膮ce na produkty czy podr贸偶e by uczestniczy膰 w koncertach i spotkaniach. Normalne te偶 jest wydanie pieni臋dzy na kilka wersji produkt贸w kolekcjonerskich. “Merch-shaming” (n/t: wzbudzanie poczucia, 偶e kto艣 jest gorszym fanem je艣li nie posiada produkt贸w/album贸w zespo艂u lub nie je藕dzi na koncerty) r贸wnie偶 istnieje w niekt贸rych zak膮tkach K-popowego fandomu — idea posiadania wi臋kszej kolekcji przedmiot贸w czy udzia艂 w wi臋kszej ilo艣ci wyst臋p贸w jest wyznacznikiem "dobrego fana". Kultura fanowska jest skomplikowana i nie ka偶dy daje si臋 przekona膰 do konsumpcyjnej (i klasowej) ideologii, kt贸ra m贸wi, 偶e posiadanie przedmiot贸w czyni z kogo艣 bardziej oddanego fana. Wi臋kszo艣膰 fan贸w kupuje produkty czy bilety z czystej mi艂o艣ci do artysty. W kr臋gach fanowskich, fani tacy jak Liv znale藕li spos贸b, by uczyni膰 spo艂eczno艣膰 BTS bardziej jednolit膮, szczeg贸lnie dla m艂odych fan贸w i tych, kt贸rzy mieszkaj膮 tam, gdzie wysy艂ka jest zbyt droga. US BTS ARMY to organizacja non-profit i strona fanowska okazjonalnie organizuj膮ca rozdania dla mi臋dzynarodowych fan贸w, a Album for Every ARMY to projekt charytatywny dla fan贸w, kt贸rzy sami nie s膮 w stanie kupi膰 album贸w BTS. 

“Istnieje szerokie spektrum fan贸w BTS - nastoletni fani i ci w szkole, kt贸rzy nie maj膮 swoich przychod贸w by kupowa膰 gad偶ety," powiedzia艂a Jackie, dyrektor finansowa US BTS ARMY.

“Lubimy nawi膮zywa膰 wsp贸艂prace z firmami i organizowa膰 rozdania tak, aby ka偶dy m贸g艂 mie膰 dost臋p do oficjalnych produkt贸w," powiedzia艂a. Ja w przypadku wi臋kszo艣膰 wi臋kszych artyst贸w, istnieje ogromny czarny rynek z nieoficjalnymi produktami stworzonymi i sprzedawanymi przez firmy jak i niezale偶nych artyst贸w. Big Hit Entertainment ju偶 wcze艣niej ubiega艂o si臋 o ograniczenie u偶ytku wizerunku Bangtan Boys i wprowadzili rygory na nieautoryzowane produkty sprzedawane poza koncertami, jednak wci膮偶 mno偶膮 si臋 w sieci ma艂e biznesy prowadzone przez fan贸w. 

Trzeba przyzna膰, 偶e fani wystrzegaj膮 si臋 nie-markowych produkt贸w, kt贸re wykorzystuj膮 wizerunek BTS dla korzy艣ci pieni臋偶nych. Jednak偶e na og贸艂 ARMYs wspieraj膮 mniejszych artyst贸w, kt贸rzy tworz膮 oryginalne ozdoby i rysunki - powiedzia艂a Stephanie le, 21-letnia studentka prowadz膮ca na Instagramie sklepik the Happi Peach pin shop.

Le przekszta艂ci艂a kilka ze swoich projekt贸w graficznych z muzykami w emaliowane przypinki - jest to hobby, kt贸re uda艂o jej si臋 spieni臋偶y膰 w zesz艂ym roku. “Fani raczej kupuj膮 oryginalne produkty, ale dostrzegaj膮 warto艣膰 te偶 w rzeczach, kt贸rych normalnie si臋 nie produkuje," powiedzia艂a Le. "Uwa偶am si臋 za  tw贸rczyni臋 przypinek multi-fandomowych, ale ostatnio BTS byli dla mnie du偶膮 inspiracj膮, dlatego cz臋艣ciej ich rysuj臋." 

Jej dzia艂alno艣膰 jest stosunkowo niewielka (potrzebuje co najmniej 20-50 zam贸wie艅 przed wyprodukowaniem grafiki), ale niekt贸rzy tw贸rcy odzie偶y i gad偶et贸w prowadz膮 pe艂noetatowy biznes adresowany wy艂膮cznie do fan贸w K-popu i oferuj膮cy nawet oficjalne produkty. Ci膮gle nap艂ywaj膮 pro艣by o nowe przedmioty lub koszulki z grafik膮, szczeg贸lnie kiedy zesp贸艂 taki jak BTS wydaje nowy album.

Popyt na markowe produkty jest ogromny, ale najbardziej oddani fani wiedz膮, 偶e sprzeda偶 fizycznych album贸w ma wp艂yw na oficjalne rankingi muzyczne. ARMYs 艣wiadomie ustalili cele na comeback BTS w lutym - jak podaje Jackie. “Kiedy wychodzi nowy album, my jako fandom staramy si臋 zach臋ca膰 do zakupu album贸w we w艂asnym kraju, tak aby liczy艂y si臋 do list muzycznych w tym w艂a艣nie kraju." powiedzia艂a. "Jako, 偶e jeste艣my ameryka艅sk膮 fanbaz膮 to wi臋kszo艣膰 naszych celi nakierowanych jest na Stany."

Dlatego w艂a艣nie korea艅skie wytw贸rnie dok艂adaj膮 tyle stara艅, aby stworzy膰 zadbane, pi臋knie wyprodukowane albumy; s膮 one wytwarzane jako produkty kolekcjonerskie, a nie tylko produkty muzyczne. (BTS byli nominowani do Grammy 2019 w kategorii dla najlepszej ok艂adki p艂yty.) “Zamiast p艂yty z broszurk膮, cz臋sto dostajesz luksusow膮 fotoksi膮偶k臋 z plakatami, poczt贸wkami, naklejkami czy biletami - z p艂yt膮 dorzucon膮 jako bonus," podsumowa艂 wi臋kszo艣膰 album贸w K-popowych Bernie z  DFSB Collective.

Zakup tych dodatkowych rzeczy jak bilety na koncert czy koszulka w parze z albumem czy singlem s膮 okre艣lane jako pakiet - co艣 co wielu ameryka艅skich artyst贸w wykorzystuje aby podbi膰 sprzeda偶 albumu. (Nadchodz膮cy album BTS nie 艂膮czy si臋 z 偶adnymi produktami i s膮 jednymi z niewielu artyst贸w, kt贸rzy zdobyli na listach bez wykorzystywania pakiet贸w.) 

Dla ARMYs (i innych fan贸w K-popu) nie robi r贸偶nicy co dodawane jest do albumu i jak wygl膮da; planowali kupi膰 go ju偶 od samego pocz膮tku. Taki poziom oddania dla artysty — a nawet masowa mobilizacja w imieniu wspomnianego artysty — jest tym, co pomog艂o pchn膮膰 BTS na prz贸d sceny mi臋dzynarodowej. 

Innymi s艂owy, fani BTS bior膮 na siebie aktywne promowanie pracy zespo艂u. Ju偶 rozpracowali ile ods艂ucha艅 na iTunes czy Spotify, wy艣wietle艅 na Youtube czy propozycji na Shazam potrzeba, aby BTS zdobyli pierwsze miejsce, gdy Map of the Soul: 7 zostanie wydane.  Gdy takie cele zostan膮 osi臋gni臋te, jeszcze raz dowodz膮, 偶e BTS s膮 w stanie si臋gn膮膰 szczytu listy Billboard. Takiej energii nie s膮 w stanie osi膮gn膮膰 nawet dobrze znane gwiazdy takie jak Justin Bieber: pobudzone legiony fan贸w gotowe ods艂uchiwa膰 i kupowa膰 muzyk臋, kt贸ra przyniesie korzy艣膰 arty艣cie. 

Kiedy dziennikarze i krytycy muzyczni spekuluj膮 o przysz艂o艣ci BTS, narracja nieuchronnie schodzi na temat dwuletniej obowi膮zkowej s艂u偶by wojskowej w Korei Po艂udniowej, kt贸r膮 wszyscy cz艂onkowie musz膮 odby膰 przed uko艅czeniem 28 roku 偶ycia.  Dla fan贸w jest to do艣膰 napi臋ta i s艂odko-gorzka rzeczywisto艣膰, bior膮c pod uwag臋, 偶e Jin - najstarszy cz艂onek grupy, ko艅czy 28 lat w grudniu tego roku. Z tym ostatnim wydarzeniem 2020 b臋dzie zapewne kolejnym wielkim rokiem dla tych m艂odych m臋偶czyzn, zar贸wno w przestrzeni muzycznej jak i komercyjnej. 

Na szkoleniu firmowym na pocz膮tku lutego BigHit og艂osi艂 swoje plany inwestycji w g艂臋bsze do艣wiadczenia koncertowe, przedstawiaj膮c "wioski" z atrakcjami takimi jak hotele z motywem BTS, ekskluzywny sklep i tematyczne wystawy w wybranych miastach. Wytw贸rnia skupia si臋 na tym czego chc膮 fani, co wg dyrektor贸w wykonawczych jest zasadnicz膮 cz臋艣ci膮 recepty na sukces. Rozw贸j BTS w ostatnich 3 latach by艂 niepowstrzymany; pobijali rekordy, wyprzedawali stadiony, ugruntowali swoj膮 pozycj臋 na scenie mi臋dzynarodowej i podpisali kolejny siedmioletni kontrakt, co oznacza, 偶e b臋d膮 wyst臋powa膰 jeszcze po 30-stce. 

“O ile nasze cia艂a b臋d膮 si臋 dobrze trzyma膰, tak b臋dziemy robi膰 to co robimy przez kolejne 10 lat," tak w wywiadzie dla Hollywood Reporter w zesz艂ym roku powiedzia艂 SUGA, jeden z trzech raper贸w (wywiad zosta艂 mocno skrytykowany przez fan贸w za nie艣cis艂o艣ci, nietaktowne opinie kulturowe i brak w wcze艣niejszego przygotowania.)

I prawdopodobnie tak d艂ugo jak BTS b臋d膮 si臋 dobrze trzyma膰, nie podlega w膮tpliwo艣ci, 偶e fani b臋d膮 dalej ich wspiera膰 - finansowo i artystycznie, indywidualnie lub jako grupa os贸b. Gdziekolwiek nie pod膮偶膮 i cokolwiek nie zrobi膮, ARMY b臋d膮 sta膰 za nimi murem. 

殴r贸d艂o: https://www.vox.com/the-goods/2020/2/20/21136529/bts-billion-dollar-fandom
PL trans. Gabi @ CRUSHONYOU