BTS na linii frontu wojny pokoleniowej 200113 | CRUSHONYOU

Poprzez nowy singiel grupa kontynuuje ┼╝artobliwy atak na bezrobocie u m┼éodych, presj─Ö kariery i spo┼éeczn─ů nier├│wno┼Ť─ç.

Na ko┼äcu drugiej zwrotki “Dope,” tanecznego singla z 2015 roku, kt├│ry wystrzeli┼é grup─Ö w kierunku s┼éawy, RM z furi─ů deklaruje: “ý×áŰôá ý▓şýÂśýŁä ŕ╣ĘýŤî go.” (Obud┼║cie si─Ö, m┼éodzi, no dalej!“) 

Od czasu debiutu w 2013 roku, BTS sta┼éo si─Ö najpopularniejsz─ů grup─ů w Korei Po┼éudniowej. Ostatnie wydawnictwo “Interlude: Shadow,” wykonane przez Sug─Ö przy pulsuj─ůcym z gatunku trap umiej─Ötnie przerabia temat presji sukcesu. Wideo osi─ůgn─Ö┼éo blisko 30 milion├│w wy┼Ťwietle┼ä w dwa dni — zaskakuj─ůce osi─ůgni─Öcie dla jakiejkolwiek piosenki, a szczeg├│lnie takiej nie puszczanej w radiu i wykonywanej przez jednego z cz┼éonk├│w siedmioosobowej grupy. 

Sukces BTS pom├│g┼é wywo┼éa─ç ci─ůg┼é─ů ekspansj─Ö kultury korea┼äskiej na ┼Ťwiecie, a szczeg├│lnie w Stanach — trend lepiej znany jako Korea┼äska Fala. Nawet kilka lat po debiucie, zesp├│┼é wnosi do korea┼äskiego Produktu Krajowego Brutto blisko tyle samo co Korea┼äskie Linie.

Jednak w przeciwie┼ästwie do po┼éudniowo-korea┼äskiego artysty Bong Joon-ho, kt├│rego film "Parasite" zosta┼é nominowany do sze┼Ťciu nagr├│d Akademii, BTS bardzo cz─Östo nie s─ů traktowani powa┼╝nie przez krytyk├│w na Zachodzie. Bior─ůc pod uwag─Ö widoczn─ů ch─Ö─ç zachodnich medi├│w do przedstawienia K-popu jako przemys┼éu sprytu i skandalu oraz — jak i osoby usi┼éuj─ůce zgrywa─ç fajne, czerpi─ůc przyjemno┼Ť─ç z prowokowania m┼éodych, fan├│w g┼é├│wnie p┼éci ┼╝e┼äskiej i ich nieproszonych przedstawicieli — szanse na to, aby uwierzono w BTS tak samo jak w Bong Joon-ho, s─ů bliskie zeru.

To nie powstrzyma┼éo BTS od komentowania — cho─ç nieco ostro┼╝nie — po┼éudniowokorea┼äskich zwyczaj├│w spo┼éecznych i braku r├│wnowagi we w┼éadzy. BTS to akronim od Bangtan Sonyeondan, czyli "Kuloodporni Skauci", nazwa, kt├│ra nawi─ůzuje do ich etosu umacniania m┼éodzie┼╝y. Cz┼éonkowie grupy opisali siebie jako grup─Ö utworzon─ů jawnie w celu stania po stronie m┼éodych ludzi. Raper, producent i g┼é├│wny tancerz - J-Hope wyja┼Ťni┼é nazw─Ö w ten spos├│b, "oznacza, ┼╝e chcemy chroni─ç  my┼Ťli i warto┼Ťci naszego pokolenia przed uprzedzeniami, kt├│re rzucane s─ů w nasz─ů stron─Ö niczym pociski."

W “Dope,” RM rapuje "pokolenie sampo, pokolenie opo." Pejoratywne okre┼Ťlenie "sampo" odnosi si─Ö do m┼éodych Korea┼äczyk├│w, kt├│rzy zrezygnowali z zalot├│w, ma┼é┼╝e┼ästwa i dzieci (sam znaczy trzy" na rzecz swojej kariery, kt├│r─ů coraz trudnie jest zdoby─ç w kraju, gdzie ponad 10% m┼éodych jest bezrobotnych. W "Dope" BTS zasadniczo wyra┼╝aj─ů swoje wsparcie dla takich finansowo odmiennych przypadk├│w. 

Przekazem BTS jest wsparcie m┼éodszego pokolenia Korea┼äczyk├│w, kt├│rzy zostali wychoWani w szczeg├│lnie niespokojnych czasach.Debiutancki singiel grupy “No More Dream,” przemawia za uczniami znajduj─ůcymi si─Ö pod presj─ů zostania zamo┼╝nymi urz─Ödnikami pa┼ästwowymi: “Staramy si─Ö przedstawi─ç obecn─ů rzeczywisto┼Ť─ç," m├│wi RM. Utw├│r z 2017 “Go Go” ┼╝artobliwie podchodzi do niepokoj─ůcej rzeczywisto┼Ťci, w kt├│rej m┼éodzi Korea┼äczycy frywolnie wydaj─ů pieni─ůdze w dobie finansowej niedoli. W kwestii tego utworu RM wypowiedzia┼é si─Ö, "Chcieli┼Ťmy co┼Ť na ten temat powiedzie─ç i podkre┼Ťli─ç ┼Ťwiatu, ┼╝e to nie ich wyb├│r, ale brutalna rzeczywisto┼Ť─ç, kt├│ra zmuszA ludzi do ┼╝ycia i wydawania pieni─Ödzy jakby jutra nie by┼éo." 

Cho─ç wiele utwor├│w BTS podchodzi do uporczywych temat├│w subtelnie, to s─ů i takie odwa┼╝ne, oferuj─ůce s┼éuchaczowi na┼éadowany politycznie przekaz. Utw├│r “Baepsae” z 2015 oparty jest na starej korea┼äskiej metaforze o przywilejach. Odrzuca my┼Ťl, ┼╝e zmagania m┼éodych sprowadzaj─ů si─Ö do braku ci─Ö┼╝kiej pracy; zamiast tego bezpo┼Ťrednio przypisuj─ů deficyt zamo┼╝no┼Ťci teorii ┼éy┼╝ki. “M├│j nauczyciel urodzi┼é si─Ö ze z┼éot─ů ┼éy┼╝k─ů," rozpoczyna J-Hope, “w pracach dorywczych p┼éaci si─Ö pasj─ů." Jak m├│wi Korea Herald “zap┼éata pasj─ů” to korea┼äskie wyra┼╝enie "satyrycznie odnosz─ůce si─Ö do rzeczywisto┼Ťci, w kt├│rej sta┼╝y┼Ťci i praktykanci powinni mie─ç wystarczaj─ůco du┼╝o pasji by znie┼Ť─ç z┼ée traktowanie."

“Pokolenie naszych rodzic├│w mia┼éo mo┼╝liwo┼Ť─ç pi─Öcia si─Ö po drabinie spo┼éecznoekonomicznej, je┼Ťli wystarczaj─ůco ci─Ö┼╝ko pracowali. W naszym przypadku nie ma takiej opcji," m├│wi Vernal Bom, czo┼éowy t┼éumacz w fandomie BTS z pokolenia Y. "BTS odnosz─ůcy si─Ö do spo┼éecznych kwestii w swojej muzyce s─ů jak g┼éos m┼éodych Korea┼äczyk├│w." 

W 2016 roku zamo┼╝na prezydent Korei Po┼éudniowej, Park Geun-hye, zosta┼éa oskar┼╝ona o pope┼énienie czynu niezgodnego z prawem, po wielu miesi─ůcach dezprobaty ze strony korea┼äskiego spo┼éecze┼ästwa. Zarzut dotyczy┼é skandalu pozyskiwania funduszy wraz z zaufan─ů jej osob─ů, ale odrzucenie jej prezydentury budowa┼éo si─Ö na przestrzeni lat pe┼énych zgon├│w i b┼é─Öd├│w b─Öd─ůcych ┼║r├│d┼éem s┼éabn─ůcej infrastruktury. Te problemy wzmocnione zosta┼éy o jej apati─Ö, w┼é─ůczaj─ůc w to jej wyt┼éumaczalnie s┼éab─ů reakcj─Ö na jedn─ů z najwiekszych tragedii w kraju - katastrof─Ö statku Sewol.

Po┼Ťr├│d wyj─ůtkowych sprzeciw├│w w Korei Po┼éudniowej, BTS pojawili si─Ö w telewizji publicznej wyst─Öpuj─ůc z  “Am I Wrong?”, utworem, kt├│ry nie tak subtelnie odnosi si─Ö do nier├│wno┼Ťci w Korei Po┼éudniowej. Rozpoczyna go RM, krzycz─ůc "┼Üwiat zaczyna wariowa─ç, a ty? Uwa┼╝asz, ┼╝e to w porz─ůdku?" Nast─Öpnie Suga rapuje zwrotk─Ö, przywo┼éuj─ůc komentarz ├│wczesnego urz─Ödnika pa┼ästwowego, Na Hyang-wooka, domagaj─ůcego si─Ö systemu kastowego i odnosz─ůcego si─Ö do zwyk┼éych obywateli "psy" i "┼Ťwinie".

“Fani obawiali si─Ö, ┼╝e grupa wyl─ůduje na czarnej li┼Ťcie," m├│wi Vernal Bom. "To taki l─Ök, kt├│ry mogli poczu─ç chyba tylko fani BTS. W takim momencie BTS zdecydowali si─Ö wykona─ç ten utw├│r." 

Takie komentarze by┼éyby w spos├│b godny uwagi do┼Ť─ç szlachetne w przypadku jakiegokolwiek popularnego artysty podczas wyst─Öpu w telewizji, ale bior─ůc pod uwag─Ö tendencj─Ö przemys┼éu K-popowego do homogenicznej i apolitycznej rozrywki, aktywizm BTS jest praktycznie nies┼éyszalny. 

Suga skomentowa┼é kiedy┼Ť, ┼╝e "nie ma albumu BTS bez utworu krytykuj─ůcego spo┼éecze┼ästwo." W lutym grupa wraca z nowym albumem, Map of the Soul: 7, wyznaczaj─ůc tym samym swoj─ů si├│dm─ů rocznic─Ö. W ci─ůgu tych lat publicznie wypowiadali si─Ö na wiele temat├│w poczynaj─ůc od manipulacji listami przeboj├│w po homofobi─Ö. 

Outlety i celebryci nadal skupiaj─ů si─Ö na metaforach grupy: uroczym makija┼╝u, kolorowych w┼éosach, oddanych m┼éodych fankach. Ale w tym kulturowym momencie, w kt├│rym pozornie K-popowy boyband BTS jest najpopularniejsz─ů grup─ů na ┼Ťwiecie, dlaczego by nie przedyskutowa─ç tego, co naprawd─Ö maj─ů do powiedzenia?  

Źródło: https://gen.medium.com/bts-are-on-the-front-line-of-south-koreas-generational-warfare-3d656bcfc160
PL trans: Gabi @ CRUSHONYOU