J-hope, WINGS short film

Osobliwy przypadek BTS: Jak dziennikarstwo myli produkcj─Ö z fabrykacj─ů (1)

Zachodnie media nadal ponosz─ů pora┼╝k─Ö w kwestii zrozumienia i zobrazowania korea┼äskiej grupy, dlatego przedstawiam obszerne obja┼Ťnienie, dlaczego omija was najgor─Ötsza artystyczna zmiana tego stulecia.
W zachodnich mediach powszechne jest opisywanie artyzmu BTS jako “wyprodukowanego”, “zrobotyzowanego” lub - cytuj─ůc odpowied┼║ aroganckiego fana Bowiego do analizy por├│wnawczej, kt├│r─ů zarysowa┼éam w pierwszej cz─Ö┼Ťci - “tylko produkcji.” 

Rety, to zak┼éadam, ┼╝e “Jezioro ┼éab─Ödzie” to te┼╝ “tylko produkcja”. 

To fascynuj─ůce jak szybko ludzie wkraczaj─ů do akcji by broni─ç i uwznio┼Ťla─ç autentyczno┼Ť─ç zachodnich faworyt├│w takich jak David Bowie, jakby bardzo otwarcie nie zbudowa┼é ca┼éej swojej to┼╝samo┼Ťci zawodowej na pomys┼éowo┼Ťci, jednocze┼Ťnie ca┼ékowicie odrzucaj─ůc autentyczno┼Ť─ç korea┼äskiej grupy, kt├│r─ů tylko zdawkowo przes┼éuchali. Gdyby┼Ťcie s┼éuchali jedynie wielkich hit├│w - dajmy na to “Starman”, "Let’s Dance", "Rebel Rebel", doszliby┼Ťcie do wniosku, ┼╝e Bowie te┼╝ nie by┼é nikim wi─Öcej tylko maszynk─ů do hit├│w. Poza tym, by┼é artystycznym spadkobierc─ů ruchu pop art i dlatego te┼╝ liderem warholia┼äskiej “tylko produkcji”. Wyra┼╝a┼é to s┼éowami przy wielu okazjach - mia┼é bzika na tym punkcie, zar├│wno artystycznie jak i filozoficznie. 

"Czasami nie czuj─Ö si─Ö wcale jak cz┼éowiek. Czuj─Ö si─Ö jak zbitek ludzkich wyobra┼╝e┼ä o mnie.”
— Bowie, 1972

Ale oczywi┼Ťcie nie m├│wimy tylko o zmar┼éych ju┼╝ artystach. My┼Ťlicie, ┼╝e wsp├│┼éczesny Zach├│d jest bastionem autentyczno┼Ťci? Pomy┼Ťlcie jeszcze raz. Zachodnia scena muzyczna masowo produkuje swoje najwi─Öksze hity poprzez produkcj─Ö w stylu “obozu muzycznego” z wk┼éadem artystycznym rozdzielonym mi─Ödzy wielu w─Ödrownych producent├│w i kompozytor├│w, co znaczy, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç zas┼éug produkcyjnych, szczeg├│lnie indywidualny “klimat” dzie┼éa, nie mo┼╝e rzeczywi┼Ťcie nale┼╝e─ç do popularnego artysty, kt├│ry je wykonuje.

Wbrew temu prospektowi, jak si─Ö przekonamy, po cichu przyby┼éa korea┼äska grupa BTS, wyznaczaj─ůca swoj─ů w┼éasn─ů, unikaln─ů ┼Ťcie┼╝k─Ö. Za jako┼Ťci─ů i sukcesem ich muzyki kryje si─Ö kultura samo-kierownictwa osadzona w szerszych warto┼Ťciach produkcyjnych, a nie rozrzucona i rozcie┼äczona zachodnia kultura kreatywno┼Ťci czy te┼╝ md┼ée standardy innych K-popowych idoli.  

Jednak┼╝e z obsesj─ů do specyficznego, statycznego i do┼Ť─ç przestarza┼éego wizerunku autentyczno┼Ťci - og├│lnie, samotnego pisarza-kompozytora brzd─ůkaj─ůcego na gitarze - to ma┼éo prawdopodobne dla wielu ludzi Zachodu by wyobrazi─ç sobie, ┼╝e szczera, skomponowana przez artyst─Ö muzyka mo┼╝e wyj┼Ť─ç od korea┼äskiej grupy wykonuj─ůcej choreografi─Ö.

BTS podnosz─ůcy standardy wschodnie i zachodnie

Jako kto┼Ť, kto siedzi w obu gatunkach - klasycznym rocku i BTS - gwarantuj─Ö, ┼╝e ich realno┼Ť─ç nie mog┼éa by by─ç jeszcze bardziej odleg┼éa, ni┼╝ ta sfarbykowany pogl─ůd, zatem pozw├│lcie, ┼╝e was wprowadz─Ö. 

“Nazywanie si─Ö pogl─ůdem jest niepoprawne, kiedy jeste┼Ť oboj─Ötny
G┼éos jest tw├│j, ale przysz┼éo┼Ť─ç nasza."(2)

W zimie 2012 roku, na sze┼Ť─ç miesi─Öcy przed debiutem Bangtan Sonyeondan, na kanale "BANGTANTV" pojawi┼é si─Ö niespodziewanie kr├│tki filmik. Z rapem i zmodyfikowan─ů popularn─ů melodi─ů na┼éo┼╝on─ů na fal─Ö prowokuj─ůcych obraz├│w, samodzielnie stworzony kawa┼éek by┼é asertywnym wezwaniem do obywateli Korei, szczeg├│lnie tych m┼éodych, aby wype┼énili swoj─ů s┼éu┼╝b─Ö obywatelsk─ů , czyli poszli zag┼éosowa─ç i zakwestionowa─ç obecne autorytety w celu dostrze┼╝enia relatywnego przywileju, kt├│ry maj─ů w por├│wnaniu z poprzednimi pokoleniami, kt├│rym brakowa┼éo politycznej wolno┼Ťci. 

Ze stylowym flow i pewnym, agresywnym tonem, samodzielnie stworzone wideo - zatytu┼éowane po prostu “G┼éosuj Albo Stul Jap─Ö” - jest typowym przyk┼éadem kreatywno┼Ťci i spo┼éeczno-politycznych przekona┼ä lidera Bangtan, RM’a. 

Tr├│jka pierwotnych cz┼éonk├│w BTS (pierwszych, kt├│rzy do┼é─ůczyli (dop. t┼é. chodzi o tych, kt├│rzy ju┼╝ byli pewnymi cz┼éonkami grupy, nie pierwsi w sk┼éadzie jako jeszcze trainee); wokali┼Ťci do┼é─ůczyli p├│┼║niej, wi─Öc zadebiutowali jako septet) mia┼éa swoje korzenie w przestrzeni, w kt├│rej zawdzi─Öczali wszystko samym sobie, w spo┼éeczno┼Ťci undergroundowego hip-hopu. Bez wcze┼Ťniejszej intencji stworzenia grupy idoli, ich prze┼éomowa decyzja by wykorzysta─ç istniej─ůc─ů ju┼╝ platform─Ö idoli jako spos├│b na dzielenie si─Ö muzyk─ů wyra┼╝aj─ůc─ů ich w┼éasne uczucia, zrzuci┼éa na nich pogard─Ö i zniewag─Ö ze strony sceny niezale┼╝nej od kt├│rej postanowili odej┼Ť─ç. 

To nie-pude┼ékowe my┼Ťlenie jest niezawodnym sposobem na uszczypliwo┼Ť─ç ze strony danej kultury, ale r├│wnie┼╝ podstawowym czynnikiem trwaj─ůcej ewolucji sztuki - podj─ů─ç ryzyko, kt├│rego inni boj─ů si─Ö podj─ů─ç lub pozwoli─ç wtopi─ç si─Ö w mrok z ca┼é─ů reszt─ů.  W nieszcz─Ö┼Ťliwym przypadku Bangtan, stali si─Ö oni doskona┼éym przyk┼éadem niezrozumianych pionier├│w, z dra┼╝ni─ůc─ů wrogo┼Ťci─ů nie tylko z jednej, ale a┼╝ z 3 stron - korea┼äskiego hip-hopu, korea┼äskiego przemys┼éu idoli oraz Zachodu. 

Na pocz─ůtku BTS mieli w r─Ökach sporo zmartwie┼ä

K-pop nie zawsze by┼é tym “wyprodukowanym” przemys┼éem jakim jest teraz. Kiedy klasyczny artysta K-popowy wykonuj─ůcy choreografie - Seo Taiji and Boys wdar┼é si─Ö na ekrany telewizji we wczesnym okresie lat 90-tych, koncept muzyki idoli z wytw├│rni by┼é zaledwie b┼éyskiem w oczach dyrektor├│w przemys┼éu. Z przyziemn─ů to┼╝samo┼Ťci─ů hip-hopow─ů, dywersyjn─ů mod─ů i muzyk─ů, kt├│ra konfrontowa┼éa normy socjalne i kwestie cenzury, Seo Taiji by┼é wyj─ůtkowo odwa┼╝nym pocz─ůtkiem dla raczkuj─ůcego przemys┼éu, nios─ůcego zapowied┼║ nowej fali specyficznej kulturowo, autentycznej muzyki do krajowej sceny muzycznej. 

"Classroom Idea,” ci─Ö┼╝ki utw├│r dope┼éniony elementami death growl, jest prawdopodobnie najbardziej niechlubnym przyk┼éadem ich spo┼éecznie ┼Ťwiadomej kompozycji. Niezmiernie krytyczny wzgl─Ödem systemu edukacji, zainicjowa┼é moraln─ů panik─Ö i zgromadzi┼é oskar┼╝enia o s┼éabo zawoalowanym satanizmie. To nie by┼éo ich pierwsze artystyczne zderzenie z konserwatywnymi normami korea┼äskiego spo┼éecze┼ästwa, ale prawdopodobnie jest najbardziej bezpo┼Ťrednio wywrotowym kawa┼ékiem. Kulturowa reputacja grupy jednak stopniowo si─Ö rozwija┼éa i ewolulowa┼éa z ziaren kontrowersji, ostatecznie zapewniaj─ůc liderowi grupy - Seo Taiji nieformalny tytu┼é “Prezydenta Kultury” za jego kreatywn─ů brawur─Ö. 

To w┼éa┼Ťnie do tej dywersyjnej ┼╝y┼éki artystycznej, a nie p├│┼║niejszej domeny masowo wyprodukowanych grup K-popowych, nale┼╝─ů BTS. Z ca┼éym narracyjnym wszech┼Ťwiatem  przypisanym ich nazwie (przepe┼énionym zmaganiami , bied─ů, przemoc─ů i ┼Ťmierci─ů) Seo Taiji niedawno uzna┼é Bangtan Sonyeondan za prawdziwym nast─Öpc├│w pierwotnego etosu K-popowego, kt├│remu da┼é pocz─ůtek kilka dekad temu. 

Je┼Ťli te tematy brzmi─ů smutno, to nie bez narodowego precedensu. W kulturze korea┼äskiej istnieje melancholijny sentyment pod nazw─ů “Han”. “Nie ma dos┼éownego t┼éumaczenia na angielski.  To stan umys┼éu. A tak naprawd─Ö duszy. Smutek. Smutek tak g┼é─Öboki, ┼╝e nawet nie pop┼éyn─ů ┼ézy. Ale nadal istnieje nadzieja.” – The West Wing.

Ten dojrza┼éy element “Han” t┼éumaczy tak┼╝e, dlaczego kohorta fandomu Bangtan jest niezwykle r├│┼╝norodna jak dla K-popowego artysty. Cho─ç historia Korei jest wyj─ůtkowo przesycona w motywy melancholii, walk i nadziei, to s─ů one wiecznymi, uniwersalnymi konceptami. Dlatego, w przeciwie┼ästwie do innych K-popowych fandom├│w, fani BTS r├│┼╝ni─ů si─Ö wiekiem, p┼éci─ů czy grup─ů etniczn─ů - BTS nie jest “szalonym” fenomenem nastolatk├│w, jest fenomenem intelektualnym. I najwy┼╝szy czas, aby media w ko┼äcu zacz─Ö┼éy ich tak traktowa─ç. W fandomie znajdziecie tyle samo starszych fan├│w, co m┼éodszych, kt├│rzy cz─Östo poza swoj─ů prac─ů zarobkow─ů czy studiami dobrowolnie pracuj─ů na rzecz fandomu.  Na przyk┼éad nauczyciele mog─ů funkcjonowa─ç jako t┼éumacze, podczas gdy ksi─Ögowi, prawnicy, bibliotekarze i inni profesjonali┼Ťci rejestruj─ů nasze rekordy czy statystyki. Mog─Ö o tym zapewni─ç anegdotycznie, bo ja osobi┼Ťcie zaprzyja┼║ni┼éam si─Ö z piel─Ögniark─ů i in┼╝ynierem j─ůdrowym. 

Poza odziedziczeniem po korea┼äskim ”Prezydencie Kultury” ksi─ů┼╝─Öcych koron muzyki, wybitnymi mi┼éo┼Ťnikami BTS s─ů korea┼äscy krytycy muzyczni, filozofowie, psychologowie Junga, brazylijscy autorzy, ameryka┼äscy malarze a nawet sam prezydent Republiki Korei; odznaczeni medalem i kulturowo udekorowani w stopniu nietypowym jak na K-popow─ů grup─Ö, zesp├│┼é otrzyma┼é niedawno wyr├│┼╝nienie, gdy┼╝ zosta┼éa im po┼Ťwi─Öcona ksi─ů┼╝ka psychologiczna. Zachodni dziennikarze, media korea┼äskie i pseudo-intelektualni fani klasycznego rocka mog─ů by─ç ┼╝a┼éo┼Ťnie nieadekwatni w pojmowaniu sztuki grupy, ale jeden fakt jest niew─ůtpliwy: intelektuali┼Ťci stoj─ů po stronie Bangtan.

Przedyskutowali┼Ťmy ju┼╝ ich osobiste motywy artystyczne i atrakcyjno┼Ť─ç ich muzyki, zatem om├│wmy szczeg├│┼éowo kilka specyficznych sposob├│w w jakie produkcja Bangtan odbiega o zachodniego modelu. 

Po pierwsze - kinematograficzna, narracyjna natura ich muzyki; szczeg├│lnie era “Wings” z neoklasycznymi motywami jest zdumiewaj─ůcym dzie┼éem, konkuruj─ůcym z kinematografi─ů i muzycznym po┼é─ůczeniem wielu wspania┼éych film├│w. Fani uwa┼╝aj─ů j─ů za najwi─Öksze dzie┼éo ich dyskografii, zbli┼╝one do "Dark Side of the Moon" czy "Ziggy", poza sp├│jn─ů narracj─ů.

Bangtan sami wyhodowali swoje skrzydła, nie otrzymali od innych.

Ich ostatnia wsp├│┼épracowniczka - Halsey sama wspomnia┼éa ich interesuj─ůce kinematograficzne dzie┼éa jako cz─Ö┼Ťciowy pow├│d dla kt├│rego ich muzyka j─ů przyci─ůgn─Ö┼éa. 

"S─ů absolutnie niesamowit─ů grup─ů, kt├│ra wk┼éada mn├│stwo mi┼éo┼Ťci i oddania w to co robi. Ka┼╝dy teledysk inspiruje, jest idealny i kinematograficzny, to by┼éo co┼Ť, czego┼Ť chcia┼éam by─ç cz─Ö┼Ťci─ů.” — Halsey

Po drugie, cz┼éonkowie grupy maj─ů ogromny talent nad kt├│rym sami pracuj─ů, z wcze┼Ťnie rozwini─Ötym poj─Öciem o ┼Ťrodkach przekazu (choreografia, rap i wokal) zbli┼╝onym do klasycznej sceny muzycznej; fani czasami u┼╝ywaj─ů teatru jako w┼éa┼Ťciwego por├│wnania. S─ů ciekawym po┼é─ůczeniem undergroundowego do┼Ťwiadczenia z wypolerowanym artyzmem. Pozw├│lcie, ┼╝e przytocz─Ö przyk┼éad. 

Jimin, wokalista i tancerz, by┼é szkolony klasycznie i jest niesamowicie do┼Ťwiadczony w ukazywaniu emocji w ta┼äcu nowoczesnym (dla przyk┼éadu, polecam ten wyst─Öp z "Lie" podczas trasy Wings, kt├│ry znakomicie ukazuje dzik─ů udr─Ök─Ö wp─Ödzonego w pu┼éapk─Ö m┼éodzie┼äca). J-hope, kt├│ry prowadzi  tancerzy w grupie i jest cz─Ö┼Ťci─ů linii raper├│w, zaczyna┼é natomiast jako nastoletni tancerz uliczny. Posiadaj─ůcy notorycznie sokoli wzrok i ostry refleks, je┼Ťli chodzi o ruchy, kt├│re s─ů konsekwencj─ů kilkuletniej pracy samouka, znany jest jako mistrz generalny ta┼äca w czasie ich trening├│w.  To w┼éa┼Ťnie takie osobiste kontrasty po┼é─ůczone razem sprzyjaj─ů ich artyzmowi ┼é─ůcz─ůcemu r├│┼╝ne gatunki. Prawdopodobnie nic lepiej nie odzwierciedla ich eklektycznej synergii ni┼╝ wyst─Öp na gali MAMA 2016 z “Boy Meets Evil”.

Jimin w rozszalałym trybie w opasce na oczach...
przy boku J-hope'a, demonicznym wsp├│lnikiem zbrodni

Po trzecie i najwa┼╝niejsze jako, ┼╝e jest to najbardziej niezrozumia┼éy element tego kim s─ů - s─ů pod skrzyd┼éami ma┼éej wytw├│rni, posiadaj─ůcej niewielk─ů i blisk─ů koteri─Ö d┼éugoletnich producent├│w, kt├│rzy pracuj─ů z nimi, wspieraj─ůc kreatywne cele cz┼éonk├│w zespo┼éu. Ich kompozycja opiera si─Ö na unikalnym interpersonalnym dynamizmie pomi─Ödzy indywidualn─ů w┼éasno┼Ťci─ů kreatywn─ů i wytworem grupowym. Cz┼éonkowie pisz─ů teksty i tworz─ů wiele swoich melodii, podczas gdy ma┼éa ekipa w firmie zajmuje si─Ö takimi aspektami jak re┼╝yseria film├│w, miksowanie i projektowanie albumu (tak przy okazji, nominowanymi do GRAMMY); s─ů otwarci na wsp├│┼éprace i cz─Ö┼Ťciowo r├│wnie┼╝ otrzymali utwory, tak d┼éugo jak s┼éu┼╝─ů one zastosowanej ju┼╝ wcze┼Ťniej narracji. 

Nie jest to tanie, pozbawione ┼╝ycia zlecenie na zewn─ůtrz, ale wyczerpuj─ůca realizacja kreatywna, tak jak kompozytor mo┼╝e napisa─ç ca┼é─ů symfoni─Ö, ale ostatecznie m├│g┼éby zagra─ç tylko na jednym instrumencie na raz - potrzebuje do tego orkiestry. Kierunek, kontent i duch sztuki natomiast w pe┼éni nale┼╝y do Bangtan - odbywaj─ů spotkania z ich najbli┼╝sz─ů ekip─ů produkcyjn─ů, dyskutuj─ů nad problemami danego dnia i emocjonalnymi tendencjami, kt├│re aktualnie zajmuj─ů ich prywatne ┼╝ycie w celu otoczenia zasob├│w i zdeterminowania celu organizacji. 

Dla ka┼╝dego, kto posiada dog┼é─Öbn─ů wiedz─Ö na temat ich procesu, autentyczno┼Ť─ç cz┼éonk├│w zespo┼éu jest niepodwa┼╝alna. RM, wybitny tek┼Ťciarz, bierze na siebie osobist─ů dyskusj─Ö z fanami na temat procesu produkcyjnego albumu (ciekawostka: rzekomo ma IQ 148). Streamuje live w stylu Skype’a ze swojego osobistego studia (raperzy i wokalista Jungkook maj─ů swoje w┼éasne), siedz─ůc przy biurku i szczeg├│┼éowo omawiaj─ůc pojedynczo przedakcje ka┼╝dej piosenki, opisuj─ůc zawi┼ée, cz─Östo wyczerpuj─ůce drogi, kt├│re prowadzi┼éy do finalnej formy. 

Przyk┼éadowo: 
"Na tym albumie, by┼éem (w przeno┼Ťni) pisarskim botem! Opr├│cz partii Sugi […] i j-hope’a napisa┼éem jakie┼Ť 80% tekst├│w. To by┼é ci─Ö┼╝ki proces, ale na szcz─Ö┼Ťcie wszystko wysz┼éo ┼Ťwietnie.” 

… i:
"Napisanie tekst├│w [...] przysz┼éo mi bardzo naturalnie, b─Öd─ůc przepe┼énionym wdzi─Öczno┼Ťci i tak dalej. Jestem usatysfakcjonowany tymi tekstami. W dzisiejszych czasach niewiele os├│b przywi─ůzuje wag─Ö do tekst├│w, rozkoszuj─ů si─Ö jedynie klimatem i brzmieniem tekstu. I w takim kierunku to si─Ö zwraca. Ale ja osobi┼Ťcie chcia┼ébym i┼Ť─ç w przeciwnym kierunku i to odeprze─ç. W momencie, gdy melodia zapewnia ci dobry klimat, jako kto┼Ť, kto chcia┼é by─ç poet─ů i dostrzega pi─Ökno tekst├│w, a s─ů to s┼éowa, kt├│re wznosz─Ö ku wam, naprawd─Ö ci─Ö┼╝ko pracowa┼éem i skupi┼éem si─Ö na odpowiednim uchwyceniu przekazu. Wi─Öc, gdy s┼éuchacie albumu, to moja pro┼Ťba jest jedna - prosz─Ö zwr├│─çcie uwag─Ö na teksty, to chcia┼ébym podkre┼Ťli─ç.” — RM, "Persona" Behind Log (eng cr.: cafe_army)

To, ┼╝e BTS ma za sob─ů niewielk─ů, z┼╝yt─ů ekip─Ö, kt├│ra wspiera wspiera ich w produkcji, nie oznacza, ┼╝e ich praca jest mniej autentyczna, a fundamentalnie r├│┼╝ni si─Ö od pozosta┼éych wytw├│rni K-popowych. Poza tym, Bowie mia┼é swoich ┼╝yciowych producent├│w, Viscontiego i Eno, kt├│rzy stale odpierali i kierowali ewolucj─ů jego brzmienia i tak jak Bangtan, g┼é├│wnie oddawa┼é produkcj─Ö projekt├│w albumu w r─Öce innych artyst├│w. Zadeklarowana gadu┼éa, zasadniczo by┼é karmiony przez ludzi dooko┼éa niego. Co wi─Öcej, po┼éow─Ö swojej kariery sp─Ödzi┼é na tworzeniu muzyki jako cz┼éonek jednego czy drugiego zespo┼éu, czy to pierwsze machinacje grupy lat 60-tych, "Davie Jones & The King Bees" czy przyjaci├│┼é z ostatniej ery Blackstar. Kult niezale┼╝nego, bia┼éego tw├│rcy posiadaj─ůcego unikatowy styl to mit.  

"My┼Ťl─Ö, ┼╝e zamiast podchodzi─ç do K-popu jako do gatunku, lepszym podej┼Ťciem jest “zintegrowany koncept”. K-pop ┼é─ůczy w sobie nie tylko muzyk─Ö, ale te┼╝ ubrania, make-up, choreografi─Ö. Wszystkie te elementy razem tworz─ů wizualny i s┼éuchowy pakiet. A to, jak my┼Ťl─Ö, odr├│┼╝nia go od innej muzyki a mo┼╝e nawet gatunk├│w. "
— Suga, BTS podczas rozmowy w muzeum GRAMMY

Cofaj─ůcy si─Ö J-hope, fochaj─ůcy si─Ö w k─ůcie za kar─Ö, w przecieiw┼ästwie do zachodnich r├│wie┼Ťnik├│w

Gdyby posiadanie jakiego┼Ť elementu produkcji - czy to wykorzystywanie r├│┼╝nych form medi├│w, byciem dobrze wytrenowanym czy potrzebowanie kogo┼Ť innego do trzymania kamery, kiedy ta┼äczysz - by┼éo wystarczaj─ůcym kryterium, aby odrzuci─ç dzie┼éo, my na Zachodzie musieliby┼Ťmy pozby─ç si─Ö nie tylko wi─Ökszo┼Ťci audiowizualnych muzyk├│w pop, ale te┼╝ wi─Ökszo┼Ťci ulubionych film├│w.  Czy "Titanic", "Deszczowa piosenka" albo "Ciekawy przypadek Benjamina Buttona” s─ů mniej emocjonalnie uwydatnionymi dzie┼éami tylko dlatego, ┼╝e zosta┼éy wyprodukowane przez profesjonalist├│w, a nie entuzjast─Ö w przydomowym gara┼╝u? Takie ograniczone my┼Ťlenie nie jest niczym wi─Öcej jak m┼éodocianym pedantyzmem podkre┼Ťlaj─ůcym ego doros┼éego. 

Zatem, je┼Ťli posiadanie warto┼Ťci produkcyjnych nie jest koniecznie z┼ée, to dlaczego jest tak szkodliwe w kontek┼Ťcie muzyki BTS? My┼Ťl─Ö, ┼╝e s─ů dwa g┼é├│wne wyja┼Ťnienia, cho─ç przytoczy┼éabym wi─Öcej.

Po pierwsze, w samym przemy┼Ťle idoli istnieje s┼éaba optyka autentyczno┼Ťci, co jest oparte g┼é├│wnie na obdzieraniu muzyki idoli z jakiejkolwiek osobistej czy kulturowej to┼╝samo┼Ťci i dostosowywaniu si─Ö do trans-nacjonalnych standard├│w (jednocze┼Ťnie lokalizacji/delokalizacji, m├│wi─ůc j─Özykiem przemys┼éu), dla dobra ┼Ťwiatowego eksportu.  

BTS opierali si─Ö temu od pocz─ůtku i pozostawali zgodni z ich pierwotn─ů hip-hopow─ů agend─ů wyra┼╝ania siebie; zawsze odmawiali produkowania dyskografii po angielsku i nigdy tak naprawd─Ö nie mieli planu, by przebi─ç si─Ö na zachodni rynek. Ich rozw├│j by┼é naturalny i niespodziewany, jak wskazuje prze┼éomowa w─Ödr├│wka na szczyt Billboardu niepromowanego w Ameryce albumu "Wings” z 2016. Dodatkowo w┼é─ůczyli do swojej muzyki, choreografii i wideo tradycyjne elementy korea┼äskie. Z takich powod├│w, zar├│wno fani jak i krytycy muzycznie sugeruj─ů usuni─Öcie ca┼ékowicie etykietki ‘K-pop’ od BTS, aby oddzieli─ç ich to┼╝samo┼Ť─ç od wysoko strategicznego, wyprodukowanego wizerunku ich kuzyn├│w - idoli. 

Najwa┼╝niejszym przyk┼éadem niezale┼╝nej od wytw├│rni kreatywno┼Ťci ch┼éopak├│w s─ů ich samodzielnie skomponowane, wydane za darmo sk┼éadanki. Nie tylko odzwierciedlaj─ů indywidualne osobowo┼Ťci cz┼éonk├│w grupy oraz ich kreatywn─ů orientacje, ale r├│wnie┼╝ dostaj─ů si─Ö na szczyty ameryka┼äskich list Billboardu bez ┼╝adnej promocji.  Jako┼Ť─ç i autentyczno┼Ť─ç m├│wi─ů same za siebie. 

Nadal mi nie wierzycie?  My┼Ťlicie, ┼╝e przekr─Öcam s┼éowa? C├│┼╝, cz┼éonkowie zostali docenieni jako kompozytorzy i trafili na list─Ö Korea Music Copyright Association. Graj─ůcy na pianinie Suga, wszechstronny gatunkowo raper znany ze swoich p┼éodnych kompozycji ka┼╝dego dnia, jest nagrodzonym ju┼╝ producentem. 

Suga galopuj─ůcy samotn─ů g┼é├│wn─ů drog─ů Nagrodzonego Producenta, maj─ůc wszystko w tyle

Ale wracaj─ůc do przemys┼éu idoli. 

Nadal strzela sobie sam w kolano i utrwala swoje problemy z reputacj─ů nie wyci─ůgaj─ůc nauki z lekcji  u┼╝ytych przez Bangtan metod, a zamiast tego podtrzymuje standardy “sfabrykowanej muzyki”. Taka s┼éaba reputacja nieuchronnie zostaje wsz─Ödzie obsmarowana, niezale┼╝nie od tego, czy dotyczy konkretnego artysty. Dlatego te┼╝ kiepsko wykszta┼éceni, leniwi i jawnie nieprofesjonalni krytycy na Zachodzie chc─ůc nie chc─ůc wpadaj─ů w t─ů pu┼éapk─Ö stereotyp├│w, kiedy pr├│buj─ů opisa─ç BTS. 

A to prowadzi nas do drugiego wyja┼Ťnienia uprzedze┼ä Zachodu i podw├│jnych standard├│w: stara oczywista ksenofobia (i g┼éupia mizoginia). Kiedy kto┼Ť nie ma wa┼╝nej, inteligentnej krytyki, na kt├│rej mo┼╝e si─Ö oprze─ç, a jest zdeterminowany, aby chroni─ç potwierdzenie swojej stronniczo┼Ťci, to wtedy nieuniknienie pochyla si─Ö nad wcze┼Ťniej ju┼╝ wspomnianymi stereotypami. Je┼Ťli innowacja nale┼╝y do ciebie, to m├│wimy o zapocz─ůtkowaniu czego┼Ť. Jest ca┼ékowicie wybitn─ů i najlepsza rzecz─ů wynalezion─ů od czasu krojonego chleba. Ale je┼Ťli robi to kto┼Ť inny, palce l─ůduj─ů w kana┼éach usznych; jest to niezrozumia┼ée, od ty┼éu i przeciw sztuce - zagro┼╝enie dla statusu quo. Diabe┼é wcielony. 
"To nie jest fajka,”(3) co┼Ť wam m├│wi?

Podsumowuj─ůc, produkcja nie os┼éabia autentyczno┼Ťci BTS, pomimo nieustannych pr├│b Zachodu by j─ů zdemonizowa─ç i zinfantylizowa─ç, lub gorzej -  przedstawi─ç cz┼éonk├│w grupy jako zamkni─Ötych w pewnego rodzaju niewolniczym kontrakcie. Nie s─ů sfabrykowani, a dostali po prostu odpowiednie warunki do rozwoju; produkcja jest podstawow─ů si┼é─ů, kt├│ra wzmacnia ich zdolno┼Ťci do wyra┼╝ania przekazu i do┼Ťwiadcze┼ä. S─ů pionierami d┼éugoterminowej, pokoleniowej narracji, a to jest przedsi─Öwzi─Öcie, kt├│re koniecznie wymaga ma┼éej, kreatywnej rodziny. 

Jak autentyczna wydaje si─Ö  zachodnia muzyka w tym nowym kontek┼Ťcie? Je┼Ťli por├│wnacie t─ů d┼éugoterminow─ů, w stylu Visconti’ego, relacj─Ö BTS z ich kilkoma producentami z nieb─Öd─ůc─ů w centrum uwagi i w─Ödrown─ů produkcj─ů “oboz├│w muzycznych” na Zachodzie, to BTS wychodz─ů na bardziej autentycznych artyst├│w.  

Ich skupienie na narracji i kinematografii r├│wnie┼╝ sprawia, ┼╝e zachodnie utwory wydaj─ů si─Ö gorzej wykonane - z pewno┼Ťci─ů mniej przemy┼Ťlane, s┼éabiej umieszczone w kontek┼Ťcie i w kt├│re mniej zainwestowano. Bangtan Universe, zbli┼╝one do wsp├│┼éczesnej opery, sprawia, ┼╝e osierocone utwory zachodnich piosenkarzy s─ů niczym wi─Öcej jak egzystencjalnym pieskiem. 

Zachodni arty┼Ťci zwracaj─ůcy si─Ö do BTS, a nie na odwr├│t

Je┼Ťli przypadkiem ich metoda odniesie sukces (och, Zach├│d posiada d┼éug─ů histori─Ö zdobywania korzy┼Ťci kosztem nowych muzycznych ruch├│w z kt├│rych pierwotnie szydzili - popatrzcie chocia┼╝by na korzenie muzyki rockowej u czarnosk├│rych a p├│┼║niejsz─ů dominacj─Ö rasy bia┼éej) je┼Ťli ta “wewn─Ötrzna realizacja” mia┼éaby sta─ç si─Ö w przysz┼éo┼Ťci modelem produkcji muzycznej, nowym wielowymiarowym sposobem dostarczania w┼éasnej, autentycznej muzyki odzwierciedlaj─ůcej do┼Ťwiadczenia pokole┼ä ca┼éego ┼Ťwiata, zapami─Ötajcie: 

Korea zrobi┼éa to jako pierwsza… a my byli┼Ťmy draniami. 

Źródło: https://medium.com/@selizabethcraven/the-curious-case-of-bts-how-journalism-mistakes-production-for-manufacture-73721c270088
PL trans: Gabi @ CRUSHONYOU

(1)  dop. t┼é. Production - proces tworzenia lub rozwijania d├│br, odnosi si─Ö r├│wnie┼╝ do d├│br intelektualnych takich jak filmy, ksi─ů┼╝ki czy sztuka. 

Fabrication - wi─ů┼╝e si─Ö z produkcj─ů przemys┼éow─ů i niezb─Ödny jest do tego surowy materia┼é, z kt├│rego wytwarza si─Ö dobra przeznaczone na sprzeda┼╝;  formowanie, nadawanie kszta┼étu od podstaw.

W kontek┼Ťcie BTS chodzi w┼éa┼Ťnie o to, ┼╝e odbiegaj─ů oni od stereotypowego poj─Öcia idoli, kt├│rych “tworzy” ten przemys┼é muzyczny
(2) Cytat z piosenki “Vote” wykonanej przez RM’a przed debiutem

(3) Z franc. “Ceci n’est pas une pipe” (eng: This is not a pipe) - Nawi─ůzanie do dzie┼éa francuskiego malarza Ren├ę Magritte’a. O obrazie: “W istocie, nie jest to fajka, lecz tylko jej malarskie przedstawienie; podobie┼ästwo nie jest stwierdzaniem. Pojawienie si─Ö s┼é├│w w obrazie zwraca uwag─Ö na fakt, ┼╝e pismo jest tak┼╝e form─ů, ┼╝e jest postaci─ů rysunku, co podkre┼Ťla tylko potrzeb─Ö nowej refleksji nad zwi─ůzkiem formy plastycznej ze ┼Ťwiatem rzeczy. Traktuj─ůc ten obraz jako pretekst, esej podejmuje z┼éo┼╝one zagadnienia zwi─ůzk├│w s┼éowa z obrazem, a tak┼╝e s┼é├│w i obraz├│w z rzeczywisto┼Ťci─ů.”(https://lubimyczytac.pl/ksiazka/77171/to-nie-jest-fajka)