BTS. BREAK THE INTERNET, okładka

Na ┼éamach Internetu: BTS 191119 | CRUSHONYOU

W czerwcu 2018 roku, na Times Square rozb┼éysn─ů┼é ogromny billboard z okazji pi─ůtej rocznicy jednej z najwi─Ökszych grup muzycznych na ┼Ťwiecie. Umieszczone na wielu wysoko usytuowanych ekranach ledowych, nagrania i zdj─Öcia promuj─ůce oraz upami─Ötniaj─ůce zesp├│┼é by┼éy wy┼Ťwietlane przed wiele dni i widoczne dla prawie p├│┼é miliona przechodni├│w w jednym z najbardziej zaludnionych i najcz─Ö┼Ťciej odwiedzanych deptak├│w na ┼Ťwiecie i epicentrum turystyki w Nowym Jorku. Billboard nie zosta┼é jednak wykupiony przez wytw├│rni─Ö zespo┼éu, ani nie by┼é produktem firmowym oznakowanej mark─ů kampanii reklamowej. Zamiast tego  w por├│wnaniu do podobnych reklam w Nowym Jorku, prawdopodobnie kosztuj─ůcych w granicach 10-30 tys. dolar├│w — zosta┼é ufundowany przez garstk─Ö fan├│w, kt├│rych intencj─ů by┼éo pokazanie ┼Ťwiatu i K-pop’owemu zespo┼éowi widocznemu na ekranach, jak wiele dla nich znacz─ů. 

Mo┼╝e zauwa┼╝yli┼Ťcie nag┼é├│wki o ich pe┼énej pasji przemowie na Zgromadzeniu ONZ w 2018 roku (jako pierwsi korea┼äscy arty┼Ťci) albo ogl─ůdali┼Ťcie ich czaruj─ůce wyst─ůpienie podczas Gali Grammy w 2019 (r├│wnie┼╝ jako pierwsi korea┼äscy arty┼Ťci), a mo┼╝e natkn─Öli┼Ťcie si─Ö na YouTube’ie na go┼Ťcinny wyst─Öp w Saturday Night Live z kwietnia 2019, kt├│ry by┼é kamieniem milowym (ponownie jako pierwsi - ┼éapiecie?)  BTS to wszechobecna si┼éa. Nawet, je┼Ťli nigdy nie s┼éyszeli┼Ťcie ┼╝adnej ich piosenki, niemo┼╝liwe jest zignorowanie ich ci─ůg┼éego wp┼éywu na muzycznego ducha czasu i wszechogarniaj─ůc─ů, wzrastaj─ůc─ů globalizacj─Ö popkultury w XXI wieku. 

Przez p├│┼é dekady, BTS tworzyli prawdziw─ů histori─Ö, ustanawiaj─ůc rekordy na Spotify, YouTube, iTunes, Twitterze, li┼Ťcie reckord├│w Guinnessa, listach Billboard i listach Gaon w Korei. Dwa najwa┼╝niejsze punkty to maj 2018, kiedy BTS jako pierwsi korea┼äscy arty┼Ťci debiutuj─ů na 1. miejscu listy Billboard 200 z albumem Love Yourself: Tear oraz kwiecie┼ä 2019, kiedy teledysk do singla "Boy With Luv" (feat. Halsey), kt├│ry pokry┼é si─Ö Platyn─ů, pobi┼é rekord najcz─Ö┼Ťciej wy┼Ťwietlanego wideo na YouTube, najcze┼Ťciej ogl─ůdanego teledysku oraz najcz─Ö┼Ťciej wy┼Ťwietlanego K-popowego teledysku w ci─ůgu pierwszych 24 h dzi─Öki odnotowanym 74,6 millionom wy┼Ťwietle┼ä w ci─ůgu dnia wydania. Wiele z ich wygranych, jak przyk┼éadowo wygrana dla Najlepszej Grupy na gali 2019 MTV VMAs, by┼éy pierwszymi dla korea┼äskiego artysty. 

BTS zadebiutowali w czerwcu 2013, zaledwie 3 lata po utworzeniu w 2010 roku grupy pod skrzyd┼éami Big Hit Entertainment - korea┼äskiej wytw├│rni za┼éo┼╝onej w 2005 roku przez producenta muzycznego i businessmana Bang Si-hyuk’a (a.k.a. "Hitman" Bang). W momencie oficjalnego przedstawienia zespo┼éu, Big Hit by┼éo wci─ů┼╝ stosunkowo m┼éod─ů wytw├│rni─ů, przynajmniej w por├│wnaniu z uznanymi i d┼éugo istniej─ůcymi agencjami z tzw. “Wielkiej Tr├│jki”: SM, YG i JYP, gdzie w ostatniej Bang raczkowa┼é jako kompozytor.

Pomimo rozwijania si─Ö firmy Big Hit, Bangowi uda┼éo si─Ö zakr─Öci─ç w butelce ┼Ťwiate┼éko, razem z cz┼éonkami BTS: RM’em, gwiazd─ů undergroundowej sceny hip-hopowej poleconej Bangowi przez przyjaciela, jak r├│wnie┼╝ pierwszego kt├│ry do┼é─ůczy┼é; Sug─ů, producentem przekonanym w 2010 r. by do┼é─ůczy─ç do BTS po przes┼éuchaniach; J-Hope’em, wschodz─ůc─ů gwiazd─Ö ta┼äca, kt├│ry zg┼éosi┼é si─Ö na przes┼éuchanie do innej wytw├│rni zanim zosta┼é zwerbowany przez Big Hit; Jinem, kt├│rego s┼éawnie zwerbowano, gdy zauwa┼╝ono go na ulicy w drodze na uniwersytet; Jungkookiem, kt├│rego rekrutowa┼éo kilka agencji talent├│w, ale wybra┼é ostatecznie Big Hit, gdy┼╝ RM zaimponowa┼é mu swoimi umiej─Ötno┼Ťciami; V, kt├│ry nieoczekiwanie wzi─ů┼é udzia┼é w przes┼éuchaniu, gdy poszed┼é z przyjacielem na jego przes┼éuchanie oraz Jiminem, kt├│rego do przes┼éuchania zach─Öci┼é jego instruktor ta┼äca. 

Po pe┼énym wigoru rocznym treningu, kt├│ry skupia┼é si─Ö na ta┼äcu i lekcjach wokalnych (standard dla grup K-popowych, czasami razem z kursami angielskiego czy zaj─Öciami z medi├│w) grupa sp─Ödzi┼éa wczesne dni swojej kariery na har├│wce. Pe┼éni entuzjazmu wyst─Öpowali w ma┼éych lokalach, m.in dali darmowy wyst─Öp w Hollywoodzkim Troubadour w 2014, jak r├│wnie┼╝ byli cz─Ö┼Ťci─ů obsady artystycznej festiwalu kultury korea┼äskiej KCON w LA tego samego roku. Od podstaw stworzyli r├│┼╝norodny fandom poprzez meet&greet, ┼Ťwiadome praktyki w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych (m.in charyzmatycznym Vlive) i energiczne, dobre jako┼Ťciowo wydania inspirowane hip-hopem (singiel "2 Cool 4 Skool" z 2013 roku i EPka O!RUL8,2?), kt├│re uchwyci┼éy kompleksowe problemy z kt├│rymi zmagaj─ů si─Ö m┼éodzi ludzie. 

PAPER MAGAZINE - j-hope

Zgodnie z Instytutem Bada┼ä Hyundai, uwa┼╝a si─Ö, ┼╝e obecna warto┼Ť─ç firmy Big Hit waha si─Ö mi─Ödzy 1 a 2 miliardy dolar├│w (co znaczy, ┼╝e potencjalnie mo┼╝e plasowa─ç si─Ö wy┼╝ej ni┼╝ oryginalna “Wielka Tr├│jka” w kwestii warto┼Ťci sp├│┼éki). Zgodnie z doniesieniami, samo BTS stanowi oko┼éo 4,65 miliard├│w dolar├│w Produktu Krajowego Brutto Korei Po┼éudniowej, do kt├│rego zalicza si─Ö turystyka, produkty eksportowane i kampanie markowe, po┼Ťr├│d wielu innych czynnik├│w. (Nawet na Zachodzie grupa sta┼éa si─Ö bardzo po┼╝─ůdana przez marki, od Mattela po FIL─ś.) Nie jest tajemnic─ů, ┼╝e zanim stan─Öli na czele byli przegra┼äcami w korea┼äskim, bardzo konkurencyjnym, przemy┼Ťle.

Podstawy wsp├│┼éczesnego multimiliardowego przemys┼éu K-popowego si─Ögaj─ů od wczesnych do po┼éowy lat 90tych, z pionerskimi artystami takimi jak Seo Taiji & Boys oraz H.O.T. w┼é─ůczaj─ůcymi elementy muzyki zagranicznej (w ich przypadku rap i hip-hop) by kultywowa─ç nowy muzyczny pejza┼╝ nacechowany eksperymentowaniem z gatunkami i r├│┼╝norodno┼Ťci─ů. Do wczesnych lat 2000 — cz─Ö┼Ťciowo dzi─Öki jego urokowi dla korea┼äskiej diaspory jak r├│wnie┼╝ rosn─ůcej atrakcyjno┼Ťci i dost─Öpno┼Ťci grup odnosz─ůcych sukcesy mi─Ödzynarodowe — K-pop mocno ugruntowa┼é si─Ö nie tylko w formowaniu muzyki oraz kultury, ale tak┼╝e samej ekonomii Korei Po┼éudniowej, stanowi─ůc istotn─ů “mi─Ökk─ů si┼é─Ö” Korei na ca┼éym ┼Ťwiecie. (Nawet rz─ůd Korei Po┼éudniowej zauwa┼╝y┼é, ┼╝e K-pop jest jednym z najbardziej dochodowych produkt├│w eksportowych kraju, poza pojazdami, sprz─Ötem medycznym i produktami komputerowymi.)

Cho─ç BTS powstali w zamierzeniu wpisuj─ůc si─Ö w bardziej tradycyjny model K-popowej grupy, prawdopodobnie wykroczyli poza swoje miejsce w przemy┼Ťle — przewy┼╝szaj─ůc utalentowanych r├│wie┼Ťnik├│w nawet w trakcie rozkwitaj─ůcego Hallyu 2.0 lub drugiej Korea┼äskiej Fali, kt├│ra rozpocz─Ö┼éa si─Ö w p├│┼║nym okresie 2001-2009. Przyspieszona sukcesem zagranicznym K-popowych grup takich jak Girl’s Generation i zdeterminowana technologicznym rozwojem w kwestii tego jak media rozpowszechniaj─ů si─Ö w czasie, przestrzeni i kulturze (np. media spo┼éeczno┼Ťciowe, YouTube), herkulesowy u┼Ťcisk Hallyu 2.0 na g┼é├│wn─ů popkultur─Ö udowodni┼é ┼╝e jego znaczenie jest wi─Öksze od jego poprzednika, stawiaj─ůc K-pop na czele g┼é├│wnych kulturowych konwersacji na ca┼éym ┼Ťwiecie. 

Jednak prze┼éomowy sukces BTS wywo┼éa┼é debat─Ö, czy w dalszym ci─ůgu nale┼╝y definiowa─ç ich jako artyst├│w K-popowych wg ksi─ů┼╝kowej definicji, bior─ůc pod uwag─Ö ich sta┼éy, rzadko wcze┼Ťniej do┼Ťwiadczany akcent mega s┼éawy jako dominuj─ůcego na ┼Ťwiecie popowego artysty. Kropka. Ale niewa┼╝ne jak─ů etykietk─Ö im przypiszecie: przynajmniej na Zachodzie ich istnienie podwa┼╝a przestarza┼ée wyobra┼╝enie o artystach nieangloj─Özycznych i innej rasy ni┼╝ bia┼éa. (Etykietka zdaj─ů si─Ö nie mie─ç znaczenia r├│wnie┼╝ dla BTS. W singlu z 2018, “IDOL” RM rapuje: "Mo┼╝esz nazywa─ç mnie artyst─ů/ Mo┼╝esz nazywa─ç mnie idolem/ Czy co ci tam przyjdzie do g┼éowy /Mam to gdzie┼Ť!”

PAPER MAGAZINE - SUGA

Ka┼╝dy z cz┼éonk├│w BTS jest artyst─ů na w┼éasn─ů rek─Ö. RM (Kim Namjoon, 25) - zwinny raper i hip-hopowe prodigy, pe┼éni rol─Ö, de fakto, bystrego lidera, kt├│ry dzi─Öki swoim umiej─Ötno┼Ťciom w j─Özyku angielskim cz─Östo t┼éumaczy dla swoich koleg├│w z grupy, gdy s─ů za granic─ů. Rozwa┼╝ny i surowy Suga (Min Yoongi, 26) jest zdolnym lecz skromnym producentem muzycznym i kompozytorem, kt├│ry pracowa┼é nad utworami dla innych K-popowych artyst├│w takich jak Epik High i Heize. Jin (Kim Seokjin, 26) a.k.a. "Mr. Worldwide Handsome," o anielskim g┼éosie jest sentymentalnym autorem piosenek. Jimin (Park Jimin, 24) to elegancki tancerz i tek┼Ťciarz, kt├│rego delikatny wokal przyprawia o dreszcze. V (Kim Taehyung, 23) jest utalentowanym i pe┼énym g┼é─Öbokich emocji wokalist─ů, a Jungkook (Jeon Jungkook, 22), nie┼Ťmia┼ée lecz silne "golden" maknae (najm┼éodszy cz┼éonek) grupy, jest szanowany za swoje imponuj─ůce umiej─Ötno┼Ťci w tworzeniu muzyki i m├│wi─ůc w skr├│cie - wnikliwe dokumentowanie podr├│┼╝y zespo┼éu. Weso┼éy J-Hope (Jung Hoseok, 25) szczyci si─Ö wybuchowym rapem i umiej─Ötno┼Ťciami tanecznymi, kt├│re wida─ç wyra┼║nie w "Chicken Noodle Soup," - jego wieloj─Özykowej przer├│bce utworu z 2006 roku, wraz z meksyka┼äsko-ameryka┼äsk─ů artyst─ů pop, Becky G.

Urok BTS si─Öga daleko: S─ů obiektywnie utalentowani (sp├│jrzcie tylko na ich kinetyczn─ů choreografi─Ö, rozleg┼ée zdolno┼Ťci wokalne i l┼Ťni─ůcy wygl─ůd) a ich kole┼╝e┼ästwo (gdy robi─ů sobie psikusy we vlogach albo pocieszaj─ů si─Ö nawzajem w wywiadach czy chwilach zdenerwowania za kulisami) jest niepodwa┼╝alne. S─ů r├│wnie┼╝ filantropami, cz─Östo przeznaczaj─ů sw├│j czas i pieni─ůdze na wa┼╝ne cele. (Obecnie BTS s─ů ambasadorami UNICEF, gdzie grupa opowiada si─Ö przeciwko przemocy dzieci─Öcej. Od momentu powstania w 2017 roku, ich kampania UNICEF - LOVE MYSELF, kt├│ra d─ů┼╝y do “podania pomocnej d┼éoni dzieciom i m┼éodzie┼╝y nara┼╝onym na przemoc”, zebra┼éa ju┼╝ ponad 2 miliony dolar├│w z datk├│w.) 

I cho─ç grupa jest wp┼éywowa jako pojedyncza si┼éa, to l┼Ťni─ů r├│wnie┼╝ w swoich niezale┼╝nych przedsi─Öwzi─Öciach, do kt├│rych zaliczaj─ů si─Ö indywidualne mixtape’y, pisanie piosenek i okazjonalne wsp├│┼éprace z innymi artystami, gdzie te ostatnie wzros┼éy w ostatnich latach, jako, ┼╝e popularno┼Ť─ç BTS powi─Öksza si─Ö i zachodni przemys┼é muzyczny nadrabia zaleg┼éo┼Ťci. Od Lil Nas X po Fall Out Boy, Nicki Minaj a┼╝ po Charli XCX, cz┼éonkowie BTS pracowali, jako grupa b─ůd┼║ solowo, z r├│┼╝norodnym asambla┼╝em artyst├│w z gatunku rapu, rock’a, popu i EDM. 

Becky G m├│wi, ┼╝e to by┼é dla niej zaszczyt m├│c pracowa─ç nad "Chicken Noodle Soup" z J-Hope’m. "Zawsze powtarzam, ┼╝e muzyka jest uniwersalna, wi─Öc po┼é─ůczenie trzech pi─Öknych kultur w jednym utworze, szczeg├│lnie takim, do kt├│rego ja i J-Hope ta┼äczyli┼Ťmy jako dzieciaki, by┼éo naprawd─Ö super. By┼é bardzo serdeczny i ka┼╝d─ů scene taneczn─ů dos┼éownie zmia┼╝d┼╝y┼é. Wszyscy na Twitterze m├│wili, ┼╝e jeste┼Ťmy tak jakby jedn─ů osob─ů i odczu┼éam to, gdy w ko┼äcu si─Ö spotkali┼Ťmy.” 

PAPER MAGAZINE - RM

Jak chwytliwa by nie by┼éa dyskografia BTS na szerok─ů skal─Ö, prze┼éadowana jest te┼╝ z┼éo┼╝onymi tekstami poruszaj─ůcymi wiele warstwowych temat├│w cz─Östo uznawanych za tabu w tradycyjnym, konserwatywnym spo┼éecze┼ästwie korea┼äskim, pocz─ůwszy od przyt┼éaczaj─ůcej presji spo┼éecznej zg┼é─Öbionej w "N.O" - agresywnym hip-hopowym singlu o restrykcyjnym systemie edukacji w Korei Po┼éudniowej po znaczenie dyskusji na temat zdrowia psychicznego, o kt├│rym us┼éyszeli┼Ťmy w "The Last" - solowym utworze Sugi o l─Öku i depresji, kt├│ry wyda┼é pod pseudonimem scenicznym Agust D. Pierwotnie, akronim grupy reprezentowa┼é korea┼äsk─ů fraz─Ö "Bangtan Sonyeondan" (lub "Bulletproof Boy Scouts" po angielsku), metaforyczne skinienie ku pierwotnej misji, by chroni─ç m┼éodzie┼╝ przed krytyk─ů spo┼éecze┼ästwa. (W 2017, Big Hit og┼éosi┼é, ┼╝e angielskie rozwini─Öcie “BTS” b─Ödzie brzmia┼éo “Beyond The Scene” by pokrywa┼éo si─Ö z d─ů┼╝eniem do inspirowania m┼éodzie┼╝y, aby chwytali swoj─ů przysz┼éo┼Ť─ç.) Ta nieprzepraszaj─ůca mi┼éo┼Ť─ç do samego siebie jest sednem szeroko rozpowszechnionego przekazu BTS i zaledwie jednym z wielu powod├│w, dla kt├│rego septet zainspirowa┼é oddanie na poziomie Beatlemanii. A je┼Ťli BTS jest b┼éyskawic─ů, to ich fani s─ů grzmotem. 

Prosperuj─ůca wielomilionowa spo┼éeczno┼Ť─ç mi─Ödzynarodowa fan├│w BTS jest znana jako BTS ARMY, akronim kt├│ry rozwija si─Ö do Adorable Representative MC for Youth (dop.t┼éum. zachodnie media cz─Östo u┼╝ywaj─ů okre┼Ťlenia “BTS ARMY” na fandom BTS, chocia┼╝ oficjalnie nazwa fandomu brzmi po prostu ARMY (tak widnieje na oficjalnej stronie BTS, a forma skr├│towa z angielskiego to A.R.M.Y). Oddani szerzeniu przekazu BTS (jak r├│wnie┼╝ naciskaniu na wi─Öksz─ů reprezentacj─Ö i widoczno┼Ť─ç grupy) ARMY jest jednym z najbardziej zaanga┼╝owanych muzycznym fandom├│w, szczeg├│lnie na Twitterze, gdzie liczba obserwuj─ůcych konto BTS na pa┼║dziernika 2019 wynosi┼éa 22,2 miliony i gdzie pobili rekord na najwi─Öksz─ů aktywno┼Ť─ç, zdobywaj─ůc wi─Öcej ni┼╝ 250 tys. retweet├│w przy po┼Ťcie. S─ů odpowiedzialni za tysi─ůce hashtag├│w zwi─ůzanych z BTS w ci─ůgu ka┼╝dego dnia, niezliczon─ů ilo┼Ť─ç stron i kont fanowskich dokumentuj─ůcych ka┼╝d─ů aktywno┼Ť─ç i osi─ůgni─Öcie BTS, ufundowanie z w┼éasnych pieni─Ödzy billboard├│w promocyjnych rozmieszczonych na ulicach miast i stacjach metra oraz mobilizowanie g┼éosowa┼ä, kt├│re pomagaj─ů nap─Ödza─ç grup─Ö w kierunku nagr├│d w kategorii medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych oraz innych zwyci─Östw. 

Jednak jednym z najbardziej rezonuj─ůcych zwyci─Östw BTS jest ich przypadkowa lecz nieod┼é─ůczna transformacja wizerunku ┼Ťwiatowej supergwiazdy oraz ich wp┼éyw na wzrastaj─ůc─ů widoczno┼Ť─ç dla artyst├│w, kt├│rzy cz─Östo s─ů wykluczani ze skupione na rasie bia┼éej przemys┼éu muzycznego na Zachodzie. (1. marca 2019 BTS wyprzedali koncert z trasy Love Yourself: Speak Yourself na Stadionie Wembley o pojemno┼Ťci 90 tys. w mniej ni┼╝ 90 minut, staj─ůc si─Ö pierwszymi w historii azjatyckimi artystami, kt├│rym si─Ö to uda┼éo.) ┼Üpiewane g┼é├│wnie w j─Özyku korea┼äskim, ich piosenki przyj─Öto w wielu nie-korea┼äsko j─Özycznych krajach, od Stan├│w Zjednoczonych po Brazyli─Ö, przenikaj─ůc j─Özykowe i kulturowe granice. Przysz┼éo┼Ťciowa postawa BTS poprzez kt├│r─ů w tekstach zapewniaj─ů, ┼╝e spe┼énienie marze┼ä nigdy nie jest poza zasi─Ögiem, jest samo-prorocza dla wschodnio-azjatyckich artyst├│w, kt├│rzy stali si─Ö “najwybitniejsz─ů muzyczn─ů grup─Ö na ┼Ťwiecie”, jak m├│wi DJ i producent Steve Aoki.

"Oni podwa┼╝yli wszech┼Ťwiat,” kontynuuje Aoki, kt├│ry przyczyni┼é si─Ö do remiksu singla "MIC Drop," w 2017 r., produkcji utworu "The Truth Untold" w 2018 r. oraz wsp├│┼épracy przy "Waste It on Me," utrzymanej w gatunku future-bass i zawieraj─ůcej wokale RM’a, Jimina i Jungkooka po angielsku. “Nie by┼éo bardziej p┼éodnego fenomenu od czas├│w Beatles’├│w. Dla nas Azjat├│w, BTS s─ů Brucem Lee naszego pokolenia, ponownie przedstawiaj─ůc Azjat├│w jako wp┼éywowych."

Wed┼éug BTS, teoria ukryta za ich uniwersalnym urokiem jest do┼Ť─ç prosta: “Uwa┼╝amy, ┼╝e urokiem jest przekaz naszej muzyki, kt├│r─ů chcemy si─Ö dzieli─ç z naszymi fanami,” wyjawia grupa. “Ka┼╝dy mo┼╝e si─Ö uto┼╝sami─ç z wiadomo┼Ťciami, jakie przekazujemy, bo staramy si─Ö rozmawia─ç o uczuciach z jakimi zmaga si─Ö nasze pokolenie. Nasza muzyka mo┼╝e przekracza─ç bariery mi─Ödzy regionami, j─Özykami i lud┼║mi.” 

PAPER MAGAZINE - j-hope

PAPER: Co by┼éo najwi─Ökszym wyzwaniem, kt├│remu stawili┼Ťcie czo┼éa jako grupa i jak je pokonali┼Ťcie? 

RM: Siedmiu doros┼éych facet├│w zawsze razem, pracuj─ůcych i zarazem korzystaj─ůcych z ┼╝ycia oznacza, ┼╝e stawali┼Ťmy twarz─ů w twarz z wieloma niezgodno┼Ťciami i r├│┼╝nicami. My┼Ťl─Ö, ┼╝e pokonali┼Ťmy je pracuj─ůc nad zrozumieniem i dbaniem o siebie na przestrzeni czasu. 

Suga: Siedmiu facet├│w z r├│┼╝nymi warto┼Ťciami, ┼╝yj─ůcych razem, nie by┼éo niczym ┼éatwym. Ci─Ö┼╝ko by┼éo nam wszystkim skupi─ç nasze my┼Ťli na jednym celu, ale gdy patrz─Ö teraz w przesz┼éo┼Ť─ç - s─ů to dobre wspomnienia. 

J-Hope: By┼é taki czas, kiedy cz─Östo si─Ö k┼é├│cili┼Ťmy, poniewa┼╝ ka┼╝dy z nas pochodzi┼é z innych ┼Ťrodowisk i nasze osobowo┼Ťci si─Ö r├│┼╝ni┼éy. Pokonali┼Ťmy to dzi─Öki cz─Östym rozmowom i mieszkaniem razem przez d┼éugi czas. Teraz wiemy, co ka┼╝dy z nas my┼Ťli zaledwie spogl─ůdaj─ůc na siebie. 

Jimin: Poniewa┼╝ ka┼╝dy z nas by┼é inny, my┼Ťl─Ö, ┼╝e trudno nam by┼éo si─Ö zrozumie─ç nawzajem. Ale nie poddali┼Ťmy si─Ö i teraz jeste┼Ťmy zespo┼éem, w kt├│rym ka┼╝dy jest niezast─ůpiony. 

Jungkook: Gdy co┼Ť, co ja powiedzia┼éem, albo zrobi┼éem sprawi┼éo k┼éopot i rozczarowa┼éo innych, zda┼éem sobie spraw─Ö, ┼╝e powinienem dwa razy pomy┼Ťle─ç zanim co┼Ť zrobi─Ö i nie zapomnie─ç, gdzie jestem, niezale┼╝nie od sytuacji w jakiej si─Ö znajduj─Ö.

Gdyby┼Ťcie mogli zamieni─ç si─Ö talentami z jednym z waszych koleg├│w z grupy na 24 godziny, kogo by┼Ťcie wybrali i dlaczego? 

RM: Chciałbym tańczyć jak J-Hope chociaż przez jeden dzień. Jakie to byłoby uczucie?

Jin: Zdolno┼Ť─ç V do zapami─Ötywania choreografii. Chc─Ö powiedzie─ç do RM’a, “Zapami─Öta┼ée┼Ť ju┼╝ kroki?” 

Suga: RM — Chc─Ö by─ç dobry w angielskim. 

J-Hope: Niesamowite zdolno┼Ťci Sugi w produkcji muzyki!!! 

Jimin: U┼Ťmiechni─Öt─ů twarz J-Hope’a. Gdy na niego patrz─Ö, my┼Ťl─Ö, ┼╝e jego roze┼Ťmiana twarz jest urocza. 

V: Chc─Ö po┼╝yczy─ç m├│zg RM’a i stworzy─ç mas─Ö piosenek. 

Jungkook: RM. Chc─Ö pisa─ç ┼éadne teksty i mie─ç g┼é─Öbsze przemy┼Ťlenia. 

PAPER MAGAZINE - JUNGKOOK

Czy czujecie si─Ö pod presj─ů, w ┼Ťwietle ┼Ťwiatowej s┼éawy, by prezentowa─ç si─Ö ┼Ťwiatu w pewien spos├│b? Co robicie, gdy czujecie si─Ö przyt┼éoczeni tym, by by─ç “idealnymi”? 

RM: Nieprawd─ů by by┼éo, gdybym powiedzia┼é, ┼╝e nie ma presji. Ale na scenie nadal chc─Ö dobrze sobie poradzi─ç. 

Jin: Staram si─Ö trzyma─ç prawego pasa. 

Suga: Sk┼éama┼ébym m├│wi─ůc, ┼╝e presja nie istnieje. Ale co mo┼╝esz zrobi─ç? Presja te┼╝ jest cz─Ö┼Ťci─ů ┼╝ycia. 

J-Hope: Nie mog─Ö powiedzie─ç, ┼╝e tego nie czujemy. Ostatnimi czasy, czuj─Ö jakbym ┼╝y┼é z poczuciem misji. Zamiast my┼Ťle─ç “Musi by─ç idealnie”, robi─Ö to co mam do zrobienia, upewniaj─ůc si─Ö, ┼╝e pami─Ötam o wa┼╝nych i fundamentalnych rzeczach i wierz─Ö, ┼╝e pojawi─ů si─Ö rezultaty. 

Jimin: Pomijaj─ůc wszystko, zawsze my┼Ťl─Ö, ┼╝e musz─Ö pokaza─ç wszystkim, kt├│rzy przyszli zobaczy─ç wyst─Öp, taki wyst─Öp, kt├│ry jest chocia┼╝ zbli┼╝ony do perfekcji.

V: Czuj─Ö presj─Ö pokazania wyst─Öpu, kt├│ry jest bliski perfekcji, ale s─ůdz─Ö, ┼╝e bycie naturalnym te┼╝ jest wa┼╝ne. 

Jungkook: Presja jest zawsze. Ale chc─Ö pokaza─ç, ┼╝e si─Ö poprawiam.

S─ů jakie┼Ť rady, kt├│re daliby┼Ťcie sobie z przesz┼éo┼Ťci? 

RM: Je┼Ťli zastanawiasz si─Ö czy i┼Ť─ç, czy nie - id┼║. 

Jin: Jin, ucz si─Ö angielskiego! 

Suga: Prosz─Ö, ucz si─Ö angielskiego. 

J-Hope: Gdy robi si─Ö ci─Ö┼╝ko, sp├│jrz na osoby, kt├│re kochasz! Zyskasz od nich si┼é─Ö. 

Jimin: Milczenie jest z┼éotem. Nie marnuj czasu. 

V: Ci─Ö┼╝ko pracowa┼ée┼Ť! [Klepie po ramieniu] 

Jungkook: Nie trać ludzi obok siebie tylko przez swoje błędy i krzywdy. Przeżywaj swoje życie w pełni.

Niedawno wzi─Öli┼Ťcie wyd┼éu┼╝ony urlop by odpocz─ů─ç po d┼éugim okresie wydawnictw i promocji. Jak sp─Ödzili┼Ťcie ten czas? 

RM: Spa┼éem, ─çwiczy┼éem, cz─Östo chodzi┼éem do muze├│w sztuki. Polecia┼éem na Jeju, do Wenecji, Wiednia i Kopenhagi. 

Jin: Gra┼éem w gry w domu. I poszed┼éem te┼╝ na ryby z Sug─ů. 

Suga: Skupi┼éem si─Ö na odpoczynku i pracowa┼éem nad kilkoma piosenkami. To by┼é czas, by zastanowi─ç si─Ö nad sob─ů. 

J-Hope: Polecia┼éem kr─Öci─ç teledysk do "Chicken Noodle Soup." Czu┼éem i nauczy┼éem si─Ö wielu rzeczy! Nie mog─Ö nazwa─ç tego odpoczynkiem, ale by┼é to znacz─ůcy okres. Potem wr├│ci┼éem do domu, jad┼éem dobre jedzonko i odpocz─ů┼éem. Bawi┼éem si─Ö te┼╝ z moim pieskiem. 

Jimin: W ci─ůg┼éym ruchu, by┼éem w wielu miejscach. To by┼éa szansa by pomy┼Ťle─ç o przesz┼éo┼Ťci grupy i jej przysz┼éo┼Ťci. 

V: Dobrze odpocz─ů┼éem. Rutyna w stylu je┼Ť─ç-gra─ç-spa─ç. 

Jungkook: Pracowa┼éem nad muzyk─ů. 

PAPER MAGAZINE - JIN

S─ů jakie┼Ť style muzyczne, kt├│rych jako grupa jeszcze nie pr├│bowali┼Ťcie, a w kt├│re z ekscytacj─ů by┼Ťcie si─Ö zag┼é─Öbili? 

RM: Chc─Ö pokaza─ç nasze r├│┼╝ne oblicza, kt├│re odzwierciedlaj─ů progres naszego wieku jak r├│wnie┼╝ nasze emocje i wra┼╝liwo┼Ť─ç. 

Jin: Chc─Ö spr├│bowa─ç czego┼Ť z gatunku rocka. My┼Ťl─Ö, ┼╝e wysz┼éoby co┼Ť ┼Ťwietnego, bo nasi cz┼éonkowie s─ů charyzmatyczni. 

Suga: Jest ich tak wiele, ┼╝e nie wiem o kt├│rym wspomnie─ç. Jest masa rzeczy do pokazania wam, wi─Öc prosz─Ö wyczekujcie ich. 

J-Hope: Teraz BTS to po prostu BTS. Niezale┼╝nie od stylu muzyki czy wyst─Öpu - robimy to w stylu BTS. 

Jimin: Jest tyle rzeczy, kt├│rych chc─Ö spr├│bowa─ç, ale nie chc─Ö niczego zbytnio precyzowa─ç. 

V: Chciałbym spróbować muzyki w stylu Conana Graya lub "All Tinted."

Jungkook: Zmienia si─Ö od czasu do czasu. Mam nadziej─Ö, ┼╝e mog─Ö poszerzy─ç swoje wokalne spektrum niezale┼╝nie od tego co to b─Ödzie. 

Wasi fani, ARMY, s─ů jednym z najbardziej zmobilizowanych i pe┼énych pasji fandom├│w na ┼Ťwiecie, szczeg├│lnie w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych. Jak okre┼Ťliliby┼Ťcie, co sprawia, ┼╝e wasz fandom jest taki wyj─ůtkowy? 

BTS: To zaszczyt, ┼╝e ludzie z ca┼éego ┼Ťwiata kochaj─ů nasz─ů muzyk─Ö i przekaz. Wydaje si─Ö jakby nie istnia┼éa bariera j─Özykowa. Uwa┼╝amy, ┼╝e ARMY pomogli nam szerzy─ç nasz─ů muzyk─Ö na ca┼éym ┼Ťwiecie. To wszystko nie by┼éoby mo┼╝liwe bez ARMY.

Kolejnym motywem w waszej muzyce s─ů marzenia. Z ca┼éym ogromem ┼Ťwiata dzisiaj, my┼Ťlicie, ┼╝e marzenia pozwalaj─ů ludziom odnale┼║─ç sens i ambicje by i┼Ť─ç naprz├│d mimo niepewnych moment├│w? 

RM: Mam jedynie nadziej─Ö, ┼╝e mo┼╝emy by─ç jak─ů┼Ť pomoc─ů. Powiedzieli┼Ťmy, ┼╝e nie musisz mie─ç marze┼ä, ale ┼╝ycie bez marze┼ä czy nadziei by┼éoby do┼Ť─ç marne, czy┼╝ nie? My┼Ťl─Ö, ┼╝e ka┼╝dy potrzebuje motywacji i prze┼éomu, by ruszy─ç dalej. Cokolwiek to jest, chcemy by─ç pomocni nawet troszeczk─Ö, aby mogli ruszy─ç przed siebie.

Wiele waszych marze┼ä si─Ö spe┼éni┼éo odk─ůd zadebiutowali┼Ťcie: Albumy na 1. miejscach list na ca┼éym ┼Ťwiecie, wyprzedane stadiony podczas trasy, Grammys i ameryka┼äskie gale, jako pierwsi arty┼Ťci korea┼äscy wyst─ůpili┼Ťcie w Saturday Night Live… Jakie nowe marzenia narodzi┼éy si─Ö u ka┼╝dego z was teraz, kiedy ju┼╝ odfajkowali┼Ťcie te osi─ůgni─Öcia z listy? 

RM: Chc─Ö pod─ů┼╝a─ç prost─ů ┼Ťcie┼╝k─ů bez stracenia z zasi─Ögu wzroku tego, co teraz czuj─Ö. Chc─Ö utrzyma─ç nasz─ů p┼éon─ůc─ů pasj─Ö i i┼Ť─ç przed siebie. 

Jin: Rozmawiam z producentem Bangiem do┼Ť─ç cz─Östo o tym jak powinni┼Ťmy razem pracowa─ç na lepsze ┼╝ycie. Jak ┼╝y─ç szcz─Ö┼Ťliwiej... Cz─Östo o tym my┼Ťl─Ö.

Suga: Chciałbym mieć hobby, jako, że nigdy nie miałem. Chciałbym mieć takie hobby na całe życie.

J-Hope: Pozosta─ç zdrowym! By┼Ťmy mogli dalej robi─ç to, co robimy. 

Jimin: Wiem, ┼╝e wiele os├│b dopinguje nas za to kim jeste┼Ťmy teraz. My┼Ťl─Ö o tym, jak spodoba┼éaby si─Ö tym osobom nasza nowa muzyka - lepsza muzyka i wyst─Öpy. Pr├│buj─Ö powiedzie─ç, ┼╝e moim marzeniem jest pokazywanie wyst─Öp├│w i lepszej muzyki przez d┼éugi, d┼éugi czas. 

V: Nie s─ů nowymi marzeniami, lecz marzeniami, o kt├│rych nie ┼Ťnili┼Ťmy nawet, ┼╝e si─Ö spe┼éni─ů. Chcia┼ébym, aby trwa┼éy dalej. 

Jungkook: Nie pragn─Ö niczego wi─Öcej poza tworzeniem dalej muzyki i wyst─Öpami jak do tej pory.

PAPER MAGAZINE - V
W czym chcieliby┼Ťcie by─ç lepsi lub si─Ö poprawi─ç? 

RM: Taniec! I poznanie “siebie”.

Jin: Mam nadziej─Ö, ┼╝e zesp├│┼é b─Ödzie si─Ö dobrze dogadywa┼é i wszyscy b─Öd─ů szcz─Ö┼Ťliwi.

Suga: Bez w─ůtpienia - angielski. 

J-Hope: Zdrowie naszego zespo┼éu! I szcz─Ö┼Ťcie! To ┼Ťcie┼╝ki dla rozwoju! 

Jimin: Chc─Ö by─ç dobry w tym, co obecnie robi─Ö. 

V: Chc─Ö poszerzy─ç moje spektrum i sta─ç si─Ö artyst─ů z wachlarzem talent├│w.

Jungkook: Gdybym mia┼é szans─Ö polepszy─ç ka┼╝dy aspekt siebie, to pracowa┼ébym ci─Ö┼╝ko zamiast siedzie─ç bezczynnie. 

Jaka muzyka was teraz ekscytuje? Co macie na swoich playlistach? 

RM: S┼éucham ostatniego albumu Post Malone. 

Jin: “ME!” Taylor Swift. Piosenka jest pogodna, wi─Öc m├│j nastr├│j si─Ö poprawia, gdy jej s┼éucham. Chcia┼ébym spr├│bowa─ç takiej muzyki. 

Suga: Post Malone - “Circles."

J-Hope: Ostatnio s┼éucham starszych piosenek: The Fugees - “Killing Me Softly" i Cheryl Lynn - “Got to Be Real."

Jimin: Preferuj─Ö piosenki, kt├│re przepe┼éniaj─ů mnie emocjami. Obecnie s┼éucham naszej piosenki “Jamais Vu."

V: Słucham nowego albumu DaBaby.

Jungkook: Ja słucham ostatnio piosenek Jang Beom June.

PAPER MAGAZINE - JIMIN

Co znaczyła dla was nominacja waszego albumu do Grammy dla Najlepszej Okładki?

BTS: To by┼é prawdziwy zaszczyt. Byli┼Ťmy szcz─Ö┼Ťliwi, ┼╝e zaproszono nas jako prezentuj─ůcych na tak wielkim wydarzeniu, z tak wieloma wspania┼éymi muzykami. W tym roku zostali┼Ťmy r├│wnie┼╝ cz┼éonkami Akademii. Liczymy na zaproszenie na gal─Ö r├│wnie┼╝ za rok. 

Znaczenie i wp┼éyw “pokochania siebie” jest kamieniem w─Ögielnym przekazu BTS, w waszych tekstach, przem├│wieniach, teledyskach etc. Kiedy i jak motyw mi┼éo┼Ťci do samego siebie sta┼é si─Ö czym┼Ť tak zapalczywie si─Ö zaj─Öli┼Ťcie? 

BTS: Nasza seria LOVE YOURSELF niesie przekaz m├│wi─ůcy, ┼╝e “pokochanie siebie to pocz─ůtek prawdziwej mi┼éo┼Ťci.” “Mi┼éo┼Ť─ç”, kt├│r─ů mamy zamiar wyrazi─ç, mo┼╝e by─ç zar├│wno indywidualnym do┼Ťwiadczeniem jak i wiadomo┼Ťci─ů do naszego dzisiejszego spo┼éecze┼ästwa. Raz zobaczyli┼Ťmy gdzie┼Ť, ┼╝e “by─ç w stanie kocha─ç, to te┼╝ umiej─Ötno┼Ť─ç. Je┼Ťli nie kochasz siebie, nigdy nie pokochasz drugiej osoby.” Zastanawiaj─ůc si─Ö nad drogami ku pokochaniu siebie, pomy┼Ťleli┼Ťmy, ┼╝e to pytanie mo┼╝e da─ç odpowied┼║ na wiele r├│┼╝nych aspekt├│w. Chcieli┼Ťmy skupi─ç si─Ö na tym procesie poszukiwania i odnale┼║─ç odpowied┼║. Uwa┼╝amy, ┼╝e LOVE YOURSELF ma pozytywny wp┼éyw. Sami siebie pytamy, “Czy ja naprawd─Ö kocham siebie?” Spojrzeli┼Ťmy w przesz┼éo┼Ť─ç jeszcze raz i zawarli┼Ťmy t─Ö my┼Ťl w tekstach.

Jakie s─ů kluczowe r├│┼╝nice mi─Ödzy wyst─Öpowaniem we w┼éasnym kraju, a gdziekolwiek indziej na ┼Ťwiecie? 

BTS: Fani na ca┼éym ┼Ťwiecie nas dopinguj─ů. Wchodzimy na scen─Ö z nastawieniem, ┼╝e chcemy im pokaza─ç jak najlepszy wyst─Öp. Ka┼╝da okazja by spotka─ç si─Ö z fanami jest wa┼╝na i znacz─ůca. 

Jaki wp┼éyw mia┼éy media spo┼éeczno┼Ťciowe i Internet na spos├│b w jaki docieracie do s┼éuchaczy? 

BTS: Lubimy komunikowa─ç si─Ö z naszymi fanami. Porozumiewali┼Ťmy si─Ö z nimi w sieci jeszcze przed naszym debiutem. Fan├│w to cieszy i nas r├│wnie┼╝. Niedawno zacz─Öli┼Ťmy u┼╝ywa─ç Weverse, kt├│ra jest platform─ů dla fan├│w. Mo┼╝emy zobaczy─ç ich wiadomo┼Ťci i zostawi─ç komentarze. Czujemy, ┼╝e ca┼éy ┼Ťwiat jest z nami po┼é─ůczony za po┼Ťrednictwem medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych. J─Özyk nie jest ju┼╝ du┼╝─ů barier─ů i my┼Ťlimy, ┼╝e przez dobr─ů muzyk─Ö, szczery przekaz i starania by si─Ö porozumie─ç, fani z ca┼éego ┼Ťwiata oka┼╝─ů swoj─ů mi┼éo┼Ť─ç. 

Co mo┼╝ecie zdradzi─ç na temat nadchodz─ůcej nowej muzyki? 

BTS: Aktualnie ─çwiczymy i pracujemy nad nowymi piosenkami, aby┼Ťmy mogli pokaza─ç wam nasze najlepsze strony. Prosz─Ö wyczekujcie tego.

PAPER MAGAZINE - BTS