Love Yourself, Love Your Fans 

"Kochaj siebie, kochaj swoich fanów" - ARMY w akcji | CRUSHONYOU 

Zima ma tendencje do pałętania się po Chicago, a dzień 12. maja nie był wyjątkiem. Gdy zachodziło słońce, temperatura wahała się przy rześkich 7. stopniach Celsjusza. Zaczął padać deszcz.

Taka była pogoda na hali - póki byłeś jednym z 44 079 fanów pod ponurym niebem nad Soldier Field, by zobaczyć południowo-koreańską sensację BTS - na drugim wyprzedanych koncercie w tamten weekend w Wietrznym Mieście.

“Miałam to szczęście, że na drugim koncert trafiły mi się miejsca na płycie blisko sceny." mówi Imelda Ibarra, założycielka “U.S. BTS ARMY” - dominującej fanbazy amerykańskiej dla fanów BTS, których wspólnie określa się jako ARMY. “Ja i wszyscy inni mieliśmy na sobie peleryny. Dosłownie przemakaliśmy, ale bawiliśmy się jak nigdy w życiu, śpiewając, tańcząc z nimi i ciesząc się. Nikt wtedy nie odczuwał zimna płynącego z deszczu."

Jeśli taki poziom oddania wydaje się nieprzekonujący - witajcie w świecie BTS. Od czasu debiutu septetu w czerwcu 2013 roku, przeszli od bycia chaotycznymi karierowiczami przez dominujących artystów w K-popie po jednych z artystów budzących ogromny szacunek na całym świecie. Wielu dyskutuje na temat BTS nie w relacji z ich koreańskimi rówieśnikami, ale jako następców rodu historycznych boy bandów wliczając w to Backstreet Boys, New Kids On The Block i ‘NSync.

“Przez lata jak pracuję, widziałem naprawdę dużo." powiedział Ron VanDeVeen, który jako dyrektor generalny i prezes stadionu MetLife we Wschodnim Rutherford w Nowym Jorku, gościł BTS na dwóch spośród 6 koncertów w maju i pracował w miejscach imprez w Meadowlands przez 30 lat. “Widziałem stadionowe koncerty ‘NSync i Backstreet Boys. I oczywiście Taylor Swift. Każdy artysta jest nieco inny i ma swoją własną odmienną kulturę. Ci chłopcy byli porównywalni."

“Mamy takie pokoleniowe zespoły, na które dzieciaki reagują z taką ekscytacją," mówi. "A to jest zdecydowanie jeden z nich."

Jak wyraziła się Ibarra, “Są głosem naszego pokolenia."

BTS może i mówią po koreańsku, ale to nie powstrzymało Ibarry i legionu fanów BTS - ARMY (skrót od “Adorable Representative M.C. for Youth”) z całego świata by wystrzelić grupę w kierunku światowej sławy.

“ARMY odegrali zasadniczą rolę w szerzeniu muzyki BTS na świecie," powiedziało Big Hit, południowokoreańska wytwórnia, która zarządza BTS, w mejlu do Pollstar. “Ilekroć BTS wydaje nowy album czy wrzuca nowy materiał, fani od razu podłapują, tłumaczą na różne języki i pomagają rozprzestrzeniać ich dosłownie wszędzie. ARMY nadali BTS charakter ogólnoświatowy.”

Pasja przekłada się na sferę koncertową.


“Myślałem, że rozumiem, co to znaczy mieć ogromną i pełną pasji fanbazę, ale przyznaję, że nie rozumiem." powiedział Jared Braverman, starszy wiceprezes objazdowy Live Nation, który promuje BTS za granicami Japonii i Korei Południowej. “Moje pojęcie o tym, czym myślałem, że to było, zmieniło się kompletnie, kiedy się w tym zanurzyłem. Po dziś dzień nie potrafię nikomu tego wytłumaczyć. Jedyne co mogę powiedzieć to "Przyjdź na koncert i bądź jego częścią."

Liczby go popierają. W 2019 roku, BTS ugruntowali się jako jedni z najważniejszych koncertowych atrakcji na świecie, sprzedając 1,1 miliona biletów i przynosząc zyski w wysokości 145,1 milionów dolarów na świecie – czyli bedąc 4. i 5. na świecie - po 27 koncertach. Z całości, 44 miliony dolarów pochodzą z amerykańskiej trasy składającej się z 6 występów w 3 miejscach – Soldier Field, MetLife Stadium i Rose Bowl w mieście Pasadena w Kalifornii – to one rozpoczeły trasę “Love Yourself: Speak Yourself”, która trwała od sierpnia 2018 do kwietnia 2019.

Amerykańskie występy nie były tylko wysoce-dochodowymi sprzedażami. Z dochodem 16,6 millionów dolarów brutto z Rose Bowl, BTS ustanowili rekord dochodu w tym miejscu, zgodnie z doniesieniami Pollstar Boxoffice, ledwo przekraczając dochód w wysokości 16,3 milionów dolarów zdobyty przez Taylor Swift w maju 2018 roku. Jedynymi artystami, którzy przebili dochód BTS z dwóch koncertów na Soldier Field są The Rolling Stones, Swift i U2; BTS zdobyli trzeci co do wielkości dochód z dwudniowego występu na MetLife z 14,1 milionami  brutto, zaraz za Stones'ami z dochodem 25,5 milionów w sierpniu i U2 z 14,6 milionami w czerwcu 2017 roku.

Ich hegemonia zysków jest globalna. Z 7,7 milionami dolarów zarobionymi przez 2 noce na Allianz Parque w São Paolo, BTS przebili ostatni dwudniowy koncert Eda Sheerana (6,4 miliony dolarów) i Roger Waters (6,1 millionów dolarów). BTS trafiają kolejno na 5. i 6. miejsce w rankingu najbardziej dochodowych dwudniowych koncertów na londyńskim stadionie Wembley (13,5 miliona dolarów)  i paryskim Stade de France (13,7 millionów). Przeciętne ceny biletów - 146,62 dolarów w Stanach i 129,25 dolarów na świecie - korzystnie wpłynęły na te dane liczbowe. 

Nawet fani, którzy nie mogli zobaczyć BTS na żywo, mogli cieszyć się koncertami poprzez trzy filmy koncertowe, które okazały się hitami. Najnowszy z nich “Bring The Soul: The Movie,” dokumentował występy z trasy “Love Yourself” w 2018 roku i odnotowali zdumiewające liczby w trakcie limitowanego sierpniowego seansu, przyciągając 2,55 millionów widzów na 112 terytoriach, ze światowym dochodem wynoszącym 24,3 miliony dolarów.

“To globalny fenomen," mówi Braverman z Live Nation. “BTS są wielcy na całym świecie. Ich widownia się rozrasta w tempie jakiego nigdy wcześniej nie widziałem i nie zapowiada się, aby zwalniała."

Ocean ARMY Bomb - fani BTS machają lighstickami podczas jednego z koncertów na Rose Bowl, gdzie sprzedano 113,040 biletów i zarobiono 16,6 milionów dolarów z dwóch koncertów w maju. 

Możliwe, że sprzecznie z intuicją, BTS osiągnęli niezrównaną popularność jako grupa K-popowa  dzięki temu, czego nie robili inni: przemówili głośno. Od debiutu w 2013 roku, płodne wyniki pracy studyjnej - włączając w to trzy projekty, które sięgnęły szczytów list między majem 2018 a kwietniem 2019 - stawiły czoła ważnym tematom takim jak zdrowie psychiczne, znęcanie się i polityka, wzmacniając więź między artystą a fanem.

“Nie zrozumcie mnie źle, BTS mają piosenki o miłości i piosenki o imprezach, ale zawsze też przywiązywali wagę do tego, aby próbować sięgać głębiej tego, co chcą wyrazić." mówi Jeff Benjamin, który jako felietonista w Billboard, śledził BTS przez całą ich karierę.

BTS pozostawali aktywni również w sferze produkcji swojej muzyki, która biegnie przez - i często łączy - gamę stylów od wysoko-oktawowego alt-rocka przez świadomy hip-hop po ekspansywne EDM.

“To nie tak, że byli pierwszą grupą K-popową, która pracuje nad swoją muzyką i sięga głębszych tematów," mówi Benjamin. "Ale myślę, że przywiązywanie do tego wagi w konwersacji i oznakowanie siebie jako takich - to już rzadkość."

Big Hit dodaje, “BTS nie wahali się mówić o cierpieniu, jakie przechodzi ich pokolenie, co okazało się odpowiednim czasem, zważywszy na wzrastającą świadomość szacunku do różnorodności, pragnienia sprawiedliwośći i praw osób marginalizowanych (reprezentowanych jako młodzi ludzie)."

Kolejny zauważalny aspekt globalnego wzrostu BTS to fakt, że ich teksty nie są po angielsku. Inni wysoce dochodowi, nieangloęzyczni artyści - od włoskiego śpiewaka operowego Andrea Bocelli'ego (53,1 millionów dolarów w 2018) po latynoską gwiazdę trap Bad Bunny (20 millionów dolarów), nie sięgają szokujących liczb odnotowanych przez BTS. Rozległy fandom internetowy i widowisko koncertowe w wykonaniu BTS obaliły barierę językową.

“Niezależnie czy znasz muzykę, czy nie, czy mówisz lub rozumiesz cokolwiek po koreańsku - nie ma szans, żeby wejść tam i nie zostać powalonym na kolana.” mówi Braverman.“Wychodzisz i zapominasz, że to w ogóle był inny język."

Dyrektor Live Nation mówi, że chociaż sukces BTS jako nieanglojęzycznych artystów zaskakuje wielu, to tak naprawdę reprezentuje inwersję długotrwałego elementu fandomu popowego.

“Cofasz się kilka lat wstecz, a nawet dekady - Michael Jackson latał do Azji i śpiewał po angielsku a ludzi znali każde słowo i śpiewali z nim," mówi Braverman. “Tak długo zajęło azjatyckim artystom, żeby przybyć i mieć ten sam wpływ poza Azją, ale to nic nowego na świecie." 

Wszystkie te aspekty podnoszą fandom BTS o rangę wyżej niż zwykła pasja do muzyki.

“To daje fanom poczucie rodziny," mówi Ibarra. “Jest osoba, która mieszka dosłownie na drugim końcu świata, której nigdy nie poznałeś, ale rozmawiałeś z nią na Twitterze i rozumie to, przez co przechodzisz."

Na koncertach, te cyfrowe przyjaźnie zamieniają się w rzeczywiste. Ibarra była na wszystkich sześciu koncertach BTS w Stanach i wspomina spotkania z międzynarodowymi fanami na każdym z nich. “To jest miejsce, gdzie możecie się razem zebrać." mówi Ibarra. "Jest jak wielkie spotkanie rodzinne."

Fani BTS przejmują miasta, kiedy grupa się w nich pojawia i gromadzą się zanim BTS przejmie scenę. "Przychodzą o 7:00 rano i spędzają razem cały dzień," mówi Braverman. "To sprawia wrażenie nie koncertów, ale eventów."

I wymaga intensywnego planu operacyjnego. VanDeVeen mówi, że personel MetLife zastosował logistyczną wiedzą zdobytą przy organizacji rozgrywek NFL, szczególnie dotyczącą przepływu i transportu mas na występ oraz przebadali poprzednie koncerty na Rose Bowl i Soldier Field, aby poznać potrzeby fanów BTS.

A pośród nich: towar. Podczas, gdy ARMY spotykają przed koncertem, kupowanie gadżetów też jest inicjałem. MetLife otworzyło swój teren na cały dzień 17. maja, czyli dzień przed koncertem 18. i 19. maja – w celu sprzedaży towaru grupy i VanDeVeen opowiada, że "przez cały dzień były stałe kolejki." W każdy dzień, przed godziną 10:00 rano zanim otwarto budki z gadżetami, w kolejce stało już conajmniej 1 tysiąc osób. Sprzedaż odbywała się nawet po zakończeniu koncertów.

“To była zdecydowanie nasza największa sprzedaż towaru koncertowego na głowę, jaką kiedykolwiek prowadziliśmy," mówi VanDeVeen. "Druga zaraz po Super Bowl [organizowanym przez MetLife w 2014 roku.)"

BTS oferuje odzież, plakaty i inne znane koncertowe bibeloty, ale sprzedają również ARMY Bomby - ich wyjątkowy lightstick, gadżet powszechny wśród K-popowych fandomów. ARMY Bomby sprzedawano za 55 dolarów na amerykańskich koncertach BTS i większość fanów kupowała je, aby móc aktywniej uczestniczyć w koncertach.

“Istnieje większa idea, jak najlepiej fani mogą wspierać tych artystów, nawet ze swoich miejsc," mówi Benjamin, nawiązując do skandowania, które również jest powszechne na K-popowych występach a podkreślone na koncertach BTS.

“Ma miejsce coś wielkiego i dotyczy wszystkich w budynku,” mówi Braverman. “Widownia jest równie ważna, co zespół."

 Fani BTS oglądający majowy występ w "Good Morning America".  Niektórzy obozowali kilka dni, by zdobyć wejściówkę. 

Społeczny aspekt koncertów BTS, począwszy od terenu koncertu po doświadczenia fana, pomaga wyjaśnić, dlaczego ludzie będą podróżować, płacić duże pieniądze a nawet stać w deszczu, żeby zobaczyć tę grupę. A tłum nie jest homogeniczny. "Jest to najbardziej różnorodna widownia jaką widziałem na koncercie," mówi Braverman, przytaczając inkluzywność koncertów BTS jako główną kwestię sprzedaży.

Ibarra donosi, że, “Często bywa tak, że fanami są dzieci, które jeszcze same nie mogą jechać, więc rodzice jadą z nimi i bawią się razem. Nawet jeśli nie rozumiesz tekstów i nie jesteś wielkim fanem, będziesz się dobrze bawił, ponieważ grupa daje wspaniały występ."

Benjamin mówi, że sukces BTS, wyraźnie wzmocniony przez pozytywność i szczerość, mógł mieć konsekwencje w K-popie jako całości. “Większe wrażenie robi to, że ci chłopcy tworzą coś, gdzie artyści mogą być artystami, mogą być ludźmi," mówi. "To finalnie pomoże międzynarodowego zetknięciu się z  K-popem." Braverman dodaje: "BTS pokazali, że K-pop nie ma małej, niszowej widowni."

Póki co BTS są na prowadzeniu i ich popularność stale rośnie. Zespół ogłosił w połowie sierpnia przerwę przywracającą zdrowie, czym nieco wystraszyli fanów, jednak już powrócili. W następnym miesiącu dadzą finałowe cztery koncerty z trasy “Love Yourself: Speak Yourself” na międzynarodowym stadionie King Fahd w Riyadh w Arabii Saudyjskiej (11. październik) i na stadionie olimpijskim w Seulu (26-27 i 29 październik).

Wciąż jednak przyszłość BTS wiażę się z niepewnością. Korea Południowa  ma obowiązkową służbę wojskową trwającą od 21 do 24 miesięcy dla sprawnych mężczyzn przed ukończeniem 28. roku życia, a członkowie BTS są w wieku 22-26 lat. (Nowa inicjatywa ogłoszona w 2018 roku obiecała zredukowanie okresu do 18-22 miesięcy od 2022 roku.) Jako, że niektórzy muzycy, ale nie gwiazdy K-popu, otrzymują zwolnienia, kwestia te wywołała debaty, wciąż nierozwiązane, w najwyższych szczeblach południowo-koreańskieo rządu.  (Pobór południowokoreańskiej sensacji popowej - Rain'a, pojawił się w newsach na początku tej dekady; natomiast na zachodzie Elvis Presley znakomicie zadebiutował z trzema albumami na 1. miejscu, po czym poszedł do wojska na 2 lata.)

Benjamin twierdzi, że BTS mogliby przetrzymać wojskowy hiatus, szczególnie, gdyby wszyscy poszli razem, ponieważ oddani fani trzymaliby fandom przy życiu. Uważa również, że grupa mogłaby przetrwać inne K-popowe grupy, o których często mówi się, że popularność zanika po 7-10 latach bycia w centrum uwagi; zagorzali fani tacy jak Ibarra wydają się to potwierdzać.

“Występ jaki pokazują i przekaz jaki dostarczają fanom, zarówno w muzyce jak i poprzez koncerty, jest powodem, dlaczego nie zwalniają tempa," mówi Braverman. “To dopiero początek."


PL trans: Gabi @ CRUSHONYOU
Źródło: https://www.pollstar.com/article/love-yourself-love-your-fans-the-bts-army-takes-over-141102