Love Yourself, Love Your Fans 

"Kochaj siebie, kochaj swoich fan贸w" - ARMY w akcji 190920 | CRUSHONYOU 

Zima ma tendencje do pa艂臋tania si臋 po Chicago, a dzie艅 12. maja nie by艂 wyj膮tkiem. Gdy zachodzi艂o s艂o艅ce, temperatura waha艂a si臋 przy rze艣kich 7. stopniach Celsjusza. Zacz膮艂 pada膰 deszcz.

Taka by艂a pogoda na hali - p贸ki by艂e艣 jednym z 44 079 fan贸w pod ponurym niebem nad Soldier Field, by zobaczy膰 po艂udniowo-korea艅sk膮 sensacj臋 BTS - na drugim wyprzedanych koncercie w tamten weekend w Wietrznym Mie艣cie.

“Mia艂am to szcz臋艣cie, 偶e na drugim koncert trafi艂y mi si臋 miejsca na p艂ycie blisko sceny." m贸wi Imelda Ibarra, za艂o偶ycielka “U.S. BTS ARMY” - dominuj膮cej fanbazy ameryka艅skiej dla fan贸w BTS, kt贸rych wsp贸lnie okre艣la si臋 jako ARMY. “Ja i wszyscy inni mieli艣my na sobie peleryny. Dos艂ownie przemakali艣my, ale bawili艣my si臋 jak nigdy w 偶yciu, 艣piewaj膮c, ta艅cz膮c z nimi i ciesz膮c si臋. Nikt wtedy nie odczuwa艂 zimna p艂yn膮cego z deszczu."

Je艣li taki poziom oddania wydaje si臋 nieprzekonuj膮cy - witajcie w 艣wiecie BTS. Od czasu debiutu septetu w czerwcu 2013 roku, przeszli od bycia chaotycznymi karierowiczami przez dominuj膮cych artyst贸w w K-popie po jednych z artyst贸w budz膮cych ogromny szacunek na ca艂ym 艣wiecie. Wielu dyskutuje na temat BTS nie w relacji z ich korea艅skimi r贸wie艣nikami, ale jako nast臋pc贸w rodu historycznych boy band贸w wliczaj膮c w to Backstreet Boys, New Kids On The Block i ‘NSync.

“Przez lata jak pracuj臋, widzia艂em naprawd臋 du偶o." powiedzia艂 Ron VanDeVeen, kt贸ry jako dyrektor generalny i prezes stadionu MetLife we Wschodnim Rutherford w Nowym Jorku, go艣ci艂 BTS na dw贸ch spo艣r贸d 6 koncert贸w w maju i pracowa艂 w miejscach imprez w Meadowlands przez 30 lat. “Widzia艂em stadionowe koncerty ‘NSync i Backstreet Boys. I oczywi艣cie Taylor Swift. Ka偶dy artysta jest nieco inny i ma swoj膮 w艂asn膮 odmienn膮 kultur臋. Ci ch艂opcy byli por贸wnywalni."

“Mamy takie pokoleniowe zespo艂y, na kt贸re dzieciaki reaguj膮 z tak膮 ekscytacj膮," m贸wi. "A to jest zdecydowanie jeden z nich."

Jak wyrazi艂a si臋 Ibarra, “S膮 g艂osem naszego pokolenia."

BTS mo偶e i m贸wi膮 po korea艅sku, ale to nie powstrzyma艂o Ibarry i legionu fan贸w BTS - ARMY (skr贸t od “Adorable Representative M.C. for Youth”) z ca艂ego 艣wiata by wystrzeli膰 grup臋 w kierunku 艣wiatowej s艂awy.

“ARMY odegrali zasadnicz膮 rol臋 w szerzeniu muzyki BTS na 艣wiecie," powiedzia艂o Big Hit, po艂udniowokorea艅ska wytw贸rnia, kt贸ra zarz膮dza BTS, w mejlu do Pollstar. “Ilekro膰 BTS wydaje nowy album czy wrzuca nowy materia艂, fani od razu pod艂apuj膮, t艂umacz膮 na r贸偶ne j臋zyki i pomagaj膮 rozprzestrzenia膰 ich dos艂ownie wsz臋dzie. ARMY nadali BTS charakter og贸lno艣wiatowy.”

Pasja przek艂ada si臋 na sfer臋 koncertow膮.


“My艣la艂em, 偶e rozumiem, co to znaczy mie膰 ogromn膮 i pe艂n膮 pasji fanbaz臋, ale przyznaj臋, 偶e nie rozumiem." powiedzia艂 Jared Braverman, starszy wiceprezes objazdowy Live Nation, kt贸ry promuje BTS za granicami Japonii i Korei Po艂udniowej. “Moje poj臋cie o tym, czym my艣la艂em, 偶e to by艂o, zmieni艂o si臋 kompletnie, kiedy si臋 w tym zanurzy艂em. Po dzi艣 dzie艅 nie potrafi臋 nikomu tego wyt艂umaczy膰. Jedyne co mog臋 powiedzie膰 to "Przyjd藕 na koncert i b膮d藕 jego cz臋艣ci膮."

Liczby go popieraj膮. W 2019 roku, BTS ugruntowali si臋 jako jedni z najwa偶niejszych koncertowych atrakcji na 艣wiecie, sprzedaj膮c 1,1 miliona bilet贸w i przynosz膮c zyski w wysoko艣ci 145,1 milion贸w dolar贸w na 艣wiecie – czyli bed膮c 4. i 5. na 艣wiecie - po 27 koncertach. Z ca艂o艣ci, 44 miliony dolar贸w pochodz膮 z ameryka艅skiej trasy sk艂adaj膮cej si臋 z 6 wyst臋p贸w w 3 miejscach – Soldier Field, MetLife Stadium i Rose Bowl w mie艣cie Pasadena w Kalifornii – to one rozpocze艂y tras臋 “Love Yourself: Speak Yourself”, kt贸ra trwa艂a od sierpnia 2018 do kwietnia 2019.

Ameryka艅skie wyst臋py nie by艂y tylko wysoce-dochodowymi sprzeda偶ami. Z dochodem 16,6 million贸w dolar贸w brutto z Rose Bowl, BTS ustanowili rekord dochodu w tym miejscu, zgodnie z doniesieniami Pollstar Boxoffice, ledwo przekraczaj膮c doch贸d w wysoko艣ci 16,3 milion贸w dolar贸w zdobyty przez Taylor Swift w maju 2018 roku. Jedynymi artystami, kt贸rzy przebili doch贸d BTS z dw贸ch koncert贸w na Soldier Field s膮 The Rolling Stones, Swift i U2; BTS zdobyli trzeci co do wielko艣ci doch贸d z dwudniowego wyst臋pu na MetLife z 14,1 milionami  brutto, zaraz za Stones'ami z dochodem 25,5 milion贸w w sierpniu i U2 z 14,6 milionami w czerwcu 2017 roku.

Ich hegemonia zysk贸w jest globalna. Z 7,7 milionami dolar贸w zarobionymi przez 2 noce na Allianz Parque w S茫o Paolo, BTS przebili ostatni dwudniowy koncert Eda Sheerana (6,4 miliony dolar贸w) i Roger Waters (6,1 million贸w dolar贸w). BTS trafiaj膮 kolejno na 5. i 6. miejsce w rankingu najbardziej dochodowych dwudniowych koncert贸w na londy艅skim stadionie Wembley (13,5 miliona dolar贸w)  i paryskim Stade de France (13,7 million贸w). Przeci臋tne ceny bilet贸w - 146,62 dolar贸w w Stanach i 129,25 dolar贸w na 艣wiecie - korzystnie wp艂yn臋艂y na te dane liczbowe. 

Nawet fani, kt贸rzy nie mogli zobaczy膰 BTS na 偶ywo, mogli cieszy膰 si臋 koncertami poprzez trzy filmy koncertowe, kt贸re okaza艂y si臋 hitami. Najnowszy z nich “Bring The Soul: The Movie,” dokumentowa艂 wyst臋py z trasy “Love Yourself” w 2018 roku i odnotowali zdumiewaj膮ce liczby w trakcie limitowanego sierpniowego seansu, przyci膮gaj膮c 2,55 million贸w widz贸w na 112 terytoriach, ze 艣wiatowym dochodem wynosz膮cym 24,3 miliony dolar贸w.

“To globalny fenomen," m贸wi Braverman z Live Nation. “BTS s膮 wielcy na ca艂ym 艣wiecie. Ich widownia si臋 rozrasta w tempie jakiego nigdy wcze艣niej nie widzia艂em i nie zapowiada si臋, aby zwalnia艂a."

Ocean ARMY Bomb - fani BTS machaj膮 lighstickami podczas jednego z koncert贸w na Rose Bowl, gdzie sprzedano 113,040 bilet贸w i zarobiono 16,6 milion贸w dolar贸w z dw贸ch koncert贸w w maju. 

Mo偶liwe, 偶e sprzecznie z intuicj膮, BTS osi膮gn臋li niezr贸wnan膮 popularno艣膰 jako grupa K-popowa  dzi臋ki temu, czego nie robili inni: przem贸wili g艂o艣no. Od debiutu w 2013 roku, p艂odne wyniki pracy studyjnej - w艂膮czaj膮c w to trzy projekty, kt贸re si臋gn臋艂y szczyt贸w list mi臋dzy majem 2018 a kwietniem 2019 - stawi艂y czo艂a wa偶nym tematom takim jak zdrowie psychiczne, zn臋canie si臋 i polityka, wzmacniaj膮c wi臋藕 mi臋dzy artyst膮 a fanem.

“Nie zrozumcie mnie 藕le, BTS maj膮 piosenki o mi艂o艣ci i piosenki o imprezach, ale zawsze te偶 przywi膮zywali wag臋 do tego, aby pr贸bowa膰 si臋ga膰 g艂臋biej tego, co chc膮 wyrazi膰." m贸wi Jeff Benjamin, kt贸ry jako felietonista w Billboard, 艣ledzi艂 BTS przez ca艂膮 ich karier臋.

BTS pozostawali aktywni r贸wnie偶 w sferze produkcji swojej muzyki, kt贸ra biegnie przez - i cz臋sto 艂膮czy - gam臋 styl贸w od wysoko-oktawowego alt-rocka przez 艣wiadomy hip-hop po ekspansywne EDM.

“To nie tak, 偶e byli pierwsz膮 grup膮 K-popow膮, kt贸ra pracuje nad swoj膮 muzyk膮 i si臋ga g艂臋bszych temat贸w," m贸wi Benjamin. "Ale my艣l臋, 偶e przywi膮zywanie do tego wagi w konwersacji i oznakowanie siebie jako takich - to ju偶 rzadko艣膰."

Big Hit dodaje, “BTS nie wahali si臋 m贸wi膰 o cierpieniu, jakie przechodzi ich pokolenie, co okaza艂o si臋 odpowiednim czasem, zwa偶ywszy na wzrastaj膮c膮 艣wiadomo艣膰 szacunku do r贸偶norodno艣ci, pragnienia sprawiedliwo艣膰i i praw os贸b marginalizowanych (reprezentowanych jako m艂odzi ludzie)."

Kolejny zauwa偶alny aspekt globalnego wzrostu BTS to fakt, 偶e ich teksty nie s膮 po angielsku. Inni wysoce dochodowi, nieanglo臋zyczni arty艣ci - od w艂oskiego 艣piewaka operowego Andrea Bocelli'ego (53,1 million贸w dolar贸w w 2018) po latynosk膮 gwiazd臋 trap Bad Bunny (20 million贸w dolar贸w), nie si臋gaj膮 szokuj膮cych liczb odnotowanych przez BTS. Rozleg艂y fandom internetowy i widowisko koncertowe w wykonaniu BTS obali艂y barier臋 j臋zykow膮.

“Niezale偶nie czy znasz muzyk臋, czy nie, czy m贸wisz lub rozumiesz cokolwiek po korea艅sku - nie ma szans, 偶eby wej艣膰 tam i nie zosta膰 powalonym na kolana.” m贸wi Braverman.“Wychodzisz i zapominasz, 偶e to w og贸le by艂 inny j臋zyk."

Dyrektor Live Nation m贸wi, 偶e chocia偶 sukces BTS jako nieangloj臋zycznych artyst贸w zaskakuje wielu, to tak naprawd臋 reprezentuje inwersj臋 d艂ugotrwa艂ego elementu fandomu popowego.

“Cofasz si臋 kilka lat wstecz, a nawet dekady - Michael Jackson lata艂 do Azji i 艣piewa艂 po angielsku a ludzi znali ka偶de s艂owo i 艣piewali z nim," m贸wi Braverman. “Tak d艂ugo zaj臋艂o azjatyckim artystom, 偶eby przyby膰 i mie膰 ten sam wp艂yw poza Azj膮, ale to nic nowego na 艣wiecie." 

Wszystkie te aspekty podnosz膮 fandom BTS o rang臋 wy偶ej ni偶 zwyk艂a pasja do muzyki.

“To daje fanom poczucie rodziny," m贸wi Ibarra. “Jest osoba, kt贸ra mieszka dos艂ownie na drugim ko艅cu 艣wiata, kt贸rej nigdy nie pozna艂e艣, ale rozmawia艂e艣 z ni膮 na Twitterze i rozumie to, przez co przechodzisz."

Na koncertach, te cyfrowe przyja藕nie zamieniaj膮 si臋 w rzeczywiste. Ibarra by艂a na wszystkich sze艣ciu koncertach BTS w Stanach i wspomina spotkania z mi臋dzynarodowymi fanami na ka偶dym z nich. “To jest miejsce, gdzie mo偶ecie si臋 razem zebra膰." m贸wi Ibarra. "Jest jak wielkie spotkanie rodzinne."

Fani BTS przejmuj膮 miasta, kiedy grupa si臋 w nich pojawia i gromadz膮 si臋 zanim BTS przejmie scen臋. "Przychodz膮 o 7:00 rano i sp臋dzaj膮 razem ca艂y dzie艅," m贸wi Braverman. "To sprawia wra偶enie nie koncert贸w, ale event贸w."

I wymaga intensywnego planu operacyjnego. VanDeVeen m贸wi, 偶e personel MetLife zastosowa艂 logistyczn膮 wiedz膮 zdobyt膮 przy organizacji rozgrywek NFL, szczeg贸lnie dotycz膮c膮 przep艂ywu i transportu mas na wyst臋p oraz przebadali poprzednie koncerty na Rose Bowl i Soldier Field, aby pozna膰 potrzeby fan贸w BTS.

A po艣r贸d nich: towar. Podczas, gdy ARMY spotykaj膮 przed koncertem, kupowanie gad偶et贸w te偶 jest inicja艂em. MetLife otworzy艂o sw贸j teren na ca艂y dzie艅 17. maja, czyli dzie艅 przed koncertem 18. i 19. maja – w celu sprzeda偶y towaru grupy i VanDeVeen opowiada, 偶e "przez ca艂y dzie艅 by艂y sta艂e kolejki." W ka偶dy dzie艅, przed godzin膮 10:00 rano zanim otwarto budki z gad偶etami, w kolejce sta艂o ju偶 conajmniej 1 tysi膮c os贸b. Sprzeda偶 odbywa艂a si臋 nawet po zako艅czeniu koncert贸w.

“To by艂a zdecydowanie nasza najwi臋ksza sprzeda偶 towaru koncertowego na g艂ow臋, jak膮 kiedykolwiek prowadzili艣my," m贸wi VanDeVeen. "Druga zaraz po Super Bowl [organizowanym przez MetLife w 2014 roku.)"

BTS oferuje odzie偶, plakaty i inne znane koncertowe bibeloty, ale sprzedaj膮 r贸wnie偶 ARMY Bomby - ich wyj膮tkowy lightstick, gad偶et powszechny w艣r贸d K-popowych fandom贸w. ARMY Bomby sprzedawano za 55 dolar贸w na ameryka艅skich koncertach BTS i wi臋kszo艣膰 fan贸w kupowa艂a je, aby m贸c aktywniej uczestniczy膰 w koncertach.

“Istnieje wi臋ksza idea, jak najlepiej fani mog膮 wspiera膰 tych artyst贸w, nawet ze swoich miejsc," m贸wi Benjamin, nawi膮zuj膮c do skandowania, kt贸re r贸wnie偶 jest powszechne na K-popowych wyst臋pach a podkre艣lone na koncertach BTS.

“Ma miejsce co艣 wielkiego i dotyczy wszystkich w budynku,” m贸wi Braverman. “Widownia jest r贸wnie wa偶na, co zesp贸艂."

 Fani BTS ogl膮daj膮cy majowy wyst臋p w "Good Morning America".  Niekt贸rzy obozowali kilka dni, by zdoby膰 wej艣ci贸wk臋. 

Spo艂eczny aspekt koncert贸w BTS, pocz膮wszy od terenu koncertu po do艣wiadczenia fana, pomaga wyja艣ni膰, dlaczego ludzie b臋d膮 podr贸偶owa膰, p艂aci膰 du偶e pieni膮dze a nawet sta膰 w deszczu, 偶eby zobaczy膰 t臋 grup臋. A t艂um nie jest homogeniczny. "Jest to najbardziej r贸偶norodna widownia jak膮 widzia艂em na koncercie," m贸wi Braverman, przytaczaj膮c inkluzywno艣膰 koncert贸w BTS jako g艂贸wn膮 kwesti臋 sprzeda偶y.

Ibarra donosi, 偶e, “Cz臋sto bywa tak, 偶e fanami s膮 dzieci, kt贸re jeszcze same nie mog膮 jecha膰, wi臋c rodzice jad膮 z nimi i bawi膮 si臋 razem. Nawet je艣li nie rozumiesz tekst贸w i nie jeste艣 wielkim fanem, b臋dziesz si臋 dobrze bawi艂, poniewa偶 grupa daje wspania艂y wyst臋p."

Benjamin m贸wi, 偶e sukces BTS, wyra藕nie wzmocniony przez pozytywno艣膰 i szczero艣膰, m贸g艂 mie膰 konsekwencje w K-popie jako ca艂o艣ci. “Wi臋ksze wra偶enie robi to, 偶e ci ch艂opcy tworz膮 co艣, gdzie arty艣ci mog膮 by膰 artystami, mog膮 by膰 lud藕mi," m贸wi. "To finalnie pomo偶e mi臋dzynarodowego zetkni臋ciu si臋 z  K-popem." Braverman dodaje: "BTS pokazali, 偶e K-pop nie ma ma艂ej, niszowej widowni."

P贸ki co BTS s膮 na prowadzeniu i ich popularno艣膰 stale ro艣nie. Zesp贸艂 og艂osi艂 w po艂owie sierpnia przerw臋 przywracaj膮c膮 zdrowie, czym nieco wystraszyli fan贸w, jednak ju偶 powr贸cili. W nast臋pnym miesi膮cu dadz膮 fina艂owe cztery koncerty z trasy “Love Yourself: Speak Yourself” na mi臋dzynarodowym stadionie King Fahd w Riyadh w Arabii Saudyjskiej (11. pa藕dziernik) i na stadionie olimpijskim w Seulu (26-27 i 29 pa藕dziernik).

Wci膮偶 jednak przysz艂o艣膰 BTS wia偶臋 si臋 z niepewno艣ci膮. Korea Po艂udniowa  ma obowi膮zkow膮 s艂u偶b臋 wojskow膮 trwaj膮c膮 od 21 do 24 miesi臋cy dla sprawnych m臋偶czyzn przed uko艅czeniem 28. roku 偶ycia, a cz艂onkowie BTS s膮 w wieku 22-26 lat. (Nowa inicjatywa og艂oszona w 2018 roku obieca艂a zredukowanie okresu do 18-22 miesi臋cy od 2022 roku.) Jako, 偶e niekt贸rzy muzycy, ale nie gwiazdy K-popu, otrzymuj膮 zwolnienia, kwestia te wywo艂a艂a debaty, wci膮偶 nierozwi膮zane, w najwy偶szych szczeblach po艂udniowo-korea艅skieo rz膮du.  (Pob贸r po艂udniowokorea艅skiej sensacji popowej - Rain'a, pojawi艂 si臋 w newsach na pocz膮tku tej dekady; natomiast na zachodzie Elvis Presley znakomicie zadebiutowa艂 z trzema albumami na 1. miejscu, po czym poszed艂 do wojska na 2 lata.)

Benjamin twierdzi, 偶e BTS mogliby przetrzyma膰 wojskowy hiatus, szczeg贸lnie, gdyby wszyscy poszli razem, poniewa偶 oddani fani trzymaliby fandom przy 偶yciu. Uwa偶a r贸wnie偶, 偶e grupa mog艂aby przetrwa膰 inne K-popowe grupy, o kt贸rych cz臋sto m贸wi si臋, 偶e popularno艣膰 zanika po 7-10 latach bycia w centrum uwagi; zagorzali fani tacy jak Ibarra wydaj膮 si臋 to potwierdza膰.

“Wyst臋p jaki pokazuj膮 i przekaz jaki dostarczaj膮 fanom, zar贸wno w muzyce jak i poprzez koncerty, jest powodem, dlaczego nie zwalniaj膮 tempa," m贸wi Braverman. “To dopiero pocz膮tek."


PL trans: Gabi @ CRUSHONYOU
殴r贸d艂o: https://www.pollstar.com/article/love-yourself-love-your-fans-the-bts-army-takes-over-141102