BTS z prezesem Bang Shi Hyukiem

Prezes Big Hit - Bang Shi Hyuk opowiada o muzyce, fanach i nowych przedsięwzięciach | CRUSHONYOU

Bang Shi Hyuk znany jest pośród fanów jako twórca stojący za K-popowymi gwiazdami BTS, ale jest  też weteranem koreańskiego przemysłu muzycznego, który pracował jako producent, dyrektor i przedsiębiorca. Jego osiągnięcia jako prezesa Big Hit Entertainment stale rosną na skalę światową: firma poszerza swoje horyzonty o e-biznes, gry i technologię w celu stworzenia spójnego ekosystemu dla swoich konsumentów — a dzisiejszego poranka ogłosiła, że ich wytwórnia płytowa Source Music organizuje światowe przesłuchanie, aby wypuścić nową żeńską grupę. W trakcie krótkiego pobytu w Los Angeles, Bang usiadł z Variety by przedyskutować znaczenie narracji fabularnej, pomysły kryjące się za nową platformą Weverse (która stosuje model mediów społecznościowych, gdzie artyści mogą dzielić się postami z fanami, a fani mogą tworzyć kontent dla artystów) oraz Weply (aplikacja e-biznes),  jak również istotne różnice pomiędzy BTS a TXT. 

Jak widzi Pan siebie jako lidera firmy? Jaka jest Pana filozofia zarządzania? 

Nie uważam się za świetnego biznesmena, ale raczej jako dobrego lidera. Istnieją pewne cechy, które powinien posiadać dobry menadżer, czy to zapał, czy może agresja, ale ja u podstaw jestem artystą i nie jestem zbytnio nastawiony na  rezultaty czy występ. “Dlaczego to robimy?" i "Co takiego robimy?" to pytania, które zadaję i myślę, że są odzwierciedlone w naszej myśli przewodniej - “Music and artist for healing".

Kilka tygodni temu odbyło się pierwsze szkolenie firmowe Big Hit. Jak ważna jest jawność? 

Konieczne stało się wyjaśnienie naszych wartości, ponieważ na rynku pojawiają się błędne pojęcia.  Ludzie spekulowali na temat naszego zaangażowania w gry. Widzieliśmy błędne pojęcia na temat tego, że rozwijamy się "niekontrolowanie", dlatego chcieliśmy wyjaśnić i załagodzić obawy. Chcemy również pokazać co robimy i co robiliśmy co pół roku w celu zbudowania wiarygodności Big Hit jako firmy na rynku. 

Jak radzicie sobie z rozwojem firmy nabywając nowych klientów w muzyce, grach i technologii?

Dzięki wybitnemu sukcesowi BTS zgromadziliśmy wiedzę i czułe metody, których używamy, by stać się ekspertami w tej dziedzinie. Z pewnością mogę powiedzieć, że mamy jedne z największych gwiazd w koreańskim przemyśle IT. W przypadku dużych gier, konieczna jest współpraca z dużymi programistami jak NetMarble, ale w przypadku gier na mniejszą skalę, chcemy być kreatorami, by móc wbudować się w nasz ekosystem. 

Na szkoleniu firmowym podkreślił Pan ważność marki IP (własność intelektualna) oraz narracji fabularnej. Co sprawiło, że podwoiliście wysiłki w tej kwestii? 

Narracja fabularna w K-popie jest dość złożona, a może powinienen powiedzieć, że szczególnie w przypadku BTS. Nie koniecznie zaczęliśmy od wielkiego planu, ale chcieliśmy przekazać widowni wiadomość poprzez BTS, a to był najlepszy sposób, żeby to zrobić. Otrzymaliśmy też gorętszy odzew niż oczekiwaliśmy. Znajdą się osoby w fandomie BTS, którym nie podoba się narracja fabularna i rozwinięcie naszego uniwersum. Jednakże wiele osób cieszy się z narracji, a nie możemy przepuścić takiej możliwości, by rozwinąć biznes. Osobiście, uwielbiam narrację fabularną i przekształcanie jej w uniwersum. Fani mogą pomyśleć, że to uniwersum jest tylko dla mnie z racji tego, że mnie cieszy, ale nie byłbym aż taki głupi (śmiech) Widzimy ogólny potencjał biznesowy w narracji fabularnej, zatem nie jest to jedynie moje hobby. 

Jak udaje się wam być na bieżąco z kulturą popularną i zaspokajać fanów - w większości młodych i w większości kobiety? 

Fandom K-popowy bardzo głośno wyraża swoją opinię. Sprawia, aby usłyszano ich opinie, nawet jeśli nie starasz się za bardzo by określić czego chcą. Nie wykonywalibyśmy swojej pracy, gdybyśmy nie poświęcili czasu na wysłuchanie ich. 

Większość krajów ma swoje przemysły muzyczne. Dlaczego K-pop ma urok na taką skalę?

Jednym z kluczowych elementów jest idea "całkowitej produkcji." Istnieje wyobrażenie, że muzyk musi mieć dobrą muzykę, ale w K-popie dodatkowo poza muzyką, artyści muszą posiadać atrakcyjne cechy, wyglądu lub też nie, oraz świetne występy, a to wszystko są wizualne komponenty, które wspólnie tworzą uniwersalny urok. 

Czym różni się Weverse od Twittera i Vapp oraz jaka jest wasza długoterminowa wizja tej platformy? 

Weverse jest platformą do bezpośredniej komunikacji. Wiele uprzednich platform nie posiada IP i są to systemy dla mas, gdzie kontent jest przeszczepiany. Jako posiadacze IP, zauważyliśmy, że są pewne potrzeby niezaspokojone przez takie platformy. W kwestii funkcjonalności, Weverse nie różni się zbytnio od Twittera i Vapp, ale za kilka lat nie będzie taki jak jest teraz.

Wizja Weply jest podobna? I może Pan wyjaśnić, jak wymyśliliście te nazwy? 

Weply pochodzi od słów “We Play,” a Weverse od “We Universe.” Chcieliśmy stworzyć coś przyjemniejszego niż zwyczajne zakupy. Spodobała nam się nazwa Weverse, ponieważ ci, którzy jej używają mogą być nazywani “wevers” a podoba nam się jak to brzmi.  BTS jest jedną z pierwszych grup K-popowych, która ma tak wielką widownię za granicą, a konsumenci zza granicy nie byli w stanie używać naszych istniejących sieci. Dla konsumentów spoza Korei dostęp do produktów jest utrudniony. Płacą tyle samo i powinni otrzymać ten sam poziom usług. 

BTS przechodzili ciężkie chwile w początkowych latach. Był moment, kiedy poczuł Pan, że osiągną sukces? 

Myślę, że były dwa takie momenty, kiedy pomyślałem 'WOW'. “Run,” wydane w 2015 roku otrzymało pozytywny odzew i wtedy to zauważyłem. Poczuliśmy, że musimy przetestować ten odbiór i stworzyliśmy "Fire". Z tym kawałkiem BTS otrzymali uwagę świata. Kiedy to wspominam, myślę, że musiałem być aż nazbyt pewny siebie, ale powiedziałem chłopakom, iż sądzę, że mogą mieć okazję na  światową trasę i że mam nadzieję iż staną się więksi niż One Direction u szczytu. 

Drugi taki moment pojawił się, gdy przygotowywaliśmy trasę w 2017 roku. Przygotowaliśmy się na około 18 miesięcy, czyli dłużej niż to standardowo trwa w K-popie. Mieliśmy szczęście, ponieważ występy w Ameryce Południowej odniosły niesamowity sukces i nawet lokalne media informacyjne pokazywały przylot BTS na lotnisko. Z takim początkiem, kiedy BTS wylądowali na Wschodnim Wybrzeżu, ludzie byli ich ciekawi a gdy dotarli na Zachodnie Wybrzeże, nawet hollywoodzkie gwiazdy mówiły, że muszą zdobyć bilety na BTS. 

Jak zarządzanie TXT, których reputację mieliście szansę budować, idzie w porównaniu z zarządzaniem BTS? 

Myślę, że największą różnicą jest to, że BTS naprawdę zaczynali od zera. Ludzie mogą sądzić, że TXT mają szczęście i łatwą drogę, ale niosą brzemię, aby spełnić oczekiwania, które zostały im postawione. Nowicjusze mają szansę by się rozwijać i lśnić, kiedy nadal są nowicjuszami, ale TXT zaczęli poziom wyżej, więc trudniej jest uchwycić ten wzrost.  

Źródło: https://variety.com/2019/biz/news/bts-big-hit-bang-si-hyuk-talks-music-fans-1203322755/
PL trans: Gabi @ CRUSHONYOU