Big Hit Entertainment w koronie?

Big Hit - nowe "pierwsze pokolenie", kt贸re zapewni艂o przysz艂o艣膰 K-popowi 190305 | CRUSHONYOU


Nowa grupa m臋ska Tomorrow x Together (TXT) spod skrzyde艂 Big Hit Entertainment, kt贸ra zadebiutowa艂a wczoraj, nie mia艂a 偶adnych aktywno艣ci  przed debiutem. Cz艂onkowie nie pojawiali si臋 w programach telewizyjnych z przes艂uchaniami, ani nie ujawnili swoich g艂os贸w. Od pierwszej zapowiedzi wydanej 10. stycznia, Big Hit Entertainment opublikowa艂 jedynie zapowiedzi na platformach spo艂eczno艣ciowych i Naver V Live. Pierwsza zapowied藕 osi膮gn臋艂a jednak ju偶 15 milion贸w wy艣wietle艅 bez 偶adnej promocji na YouTube. 

Dodatkowo, na dzie艅 3. marca, kana艂 BigHit na YouTube ma 21,5 miliona subskrybcji. Ilo艣膰 wy艣wietle艅 przy pierwszej zapowiedzi TXT by艂a do przewidzenia. Jednak zapowiedzi i pozosta艂e wideo publikowane na tydzie艅 przed debiutem 25., 26. stycznia i 1. marca r贸wnie偶 maj膮 kolejno 4,7 mln, 4,5 mln oraz 3,97 mln wy艣wietle艅. Bior膮c pod uwag臋 daty wydania, kontent wydany p贸藕niej ma lepszy pogl膮d na tendencj臋 ogl膮dalno艣ci. Ten wz贸r jest przeciwie艅stwem tendencji grup idoli, gdzie to pierwsza zapowied藕 zyskuje najwi臋kszy odzew. Mo偶na twierdzi膰, 偶e od momentu zapowiedzi TXT pojawi艂o si臋 wiele os贸b zainteresowanych wi臋ksz膮 ilo艣ci膮 materia艂u od nich. Bardziej w kwestii komercyjnej, debiutancki album TXT "The Dream Chapter: STAR" ju偶 dwa tygodnie temu przekroczy艂 sprzeda偶 100, 000 tys. pre-order贸w, sprzedaj膮c si臋 w ilo艣ci 30 tys. w pierwszym dniu sprzeda偶y. Sprzeda偶 w pierwszym dniu przekroczy艂a ilo艣膰 tygodniowej sprzeda偶y typowej pocz膮tkuj膮cej grupy. To wynik 15 filmik贸w opublikowanych na YouTube bez 偶adnych wyst膮pie艅 telewizyjnych, reality show i Naver Vapp. Big Hit Entertainment skupia zainteresowania poprzez media spo艂eczno艣ciowe i wie jak prze艂o偶y膰 to zainteresowanie na sprzeda偶. 

Podczas, gdy TXT przygotowywali si臋 do debiutu, Big Hit Entertainment zapocz膮tkowa艂 dla fandomu BTS wydarzenie - ARMYPEDIA. Wydarzenie skupiaj膮ce si臋 na poszukiwaniu kod贸w QR porozrzucanych online oraz w 7 miastach na 艣wiecie, pozwala fanom na dzielenie wspomnie艅 z 2080 moment贸w od czasu debiutu BTS, wybranych przez BigHit Entertainment. Po tym jak powsta艂o wydarzenie, fani zaj臋li si臋 kolekcjonowaniem kod贸w QR rozrzuconych po 艣wiecie i przywo艂ywaniu wspomnie艅 o BTS. YG Entertainment stworzy艂 reality show dla iKON i WINNER, gdzie go艣cinnie pojawili si臋 G-Dragon i Taeyang z Big Bang. U偶ycie najpopularniejszej grupy do promowania nowo powsta艂ej jest najbardziej efektywnym sposobem na wykorzystanie wp艂yw贸w du偶ej agencji. Big Hit Entertainment natomiast otworzy艂 wielkie wydarzenie wok贸艂 najpopularniejszej na 艣wiecie grupy przed debiutem nowego zespo艂u. Przed debiutem TXT nie pokazano ani jednego wsp贸lnego zdj臋cia BTS i TXT. Komunikat prasowy ze strony Big Hit nie zawiera艂 wyra偶enia "drugie BTS" czy "aspiruj膮cy do bycia jak BTS". Od ujawnienia w mediach po u偶ycie popularnych artyst贸w z agencji, debiut TXT wskazuje jednolit膮 tendencj臋. Wybrali odmienno艣膰 od istniej膮cych wielkich agencji zwanych  "Wielka Tr贸jk膮", a ponadto tradycyjnego przemys艂u korea艅skiej muzyki popularnej. 

Po wydaniu pierwszej zapowiedzi TXT, fani BTS debatowali o tym, czy "wspiera膰" czy "odrzuci膰" grup臋. Wyrazili swoje zmartwienie w kwestii nadu偶ywania przez BigHit BTS do upublicznienia TXT lub zaniedbania BTS na rzecz nowej grupy. ARMYPEDIA, kt贸ra poch艂ania znacz膮ca ilo艣膰 kapita艂u i ludzkiej rezerwy jest wyra藕nym sygna艂em jaki Big Hit kieruje w stron臋 ARMY. Subskrybenci medi贸w spo艂eczno艣ciowych wytw贸rni zebrani dzi臋ki BTS s膮 podstaw膮 promocji TXT. Jednak偶e nie ma mowy, aby TXT zak艂贸ci艂o wydajno艣膰 BTS, albo 偶e przez TXT wytw贸rni braknie 艣rodk贸w na wspieranie BTS. Co wi臋cej, tytu艂owy utw贸r TXT "CROWN" ma od艣wie偶aj膮cy klimat kontrastuj膮cy z BTS, kt贸rzy w momencie debiutu mieli bardzo buntowniczy wizerunek. Nie zbyt prawdopodobne jest, aby fani BTS traktowali TXT jako BTS-podobnych albo ich rywali. Nikt nie wie jakie dok艂adnie intencje kryj膮 si臋 za decyzj膮 wytw贸rni. Jednak w rezultacie, wi臋ksza cz臋艣膰 fandomu BTS nie 'odtr膮ci艂a' TXT. 


Nie tylko ARMY, ale i reszta fandom贸w K-popowych przechodzi drastyczne zmiany. Mo偶esz interesowa膰 si臋 innymi grupami wypuszczonymi przez agencj臋 swojej ulubionej grupy, ale nie musisz "przenosi膰 swojej mi艂o艣ci" r贸wnie偶 na pozosta艂e grupy tylko dlatego, 偶e s膮 z tej samej wytw贸rni. Cz臋sto widzi si臋 konflikty pomi臋dzy fandomami w r贸偶nych wytw贸rniach. Fandomy rozstrzygaj膮 jakie ubrania nosi ich ulubiona grupa i inne grupy z tej samej wytw贸rni, kto z personelu z nimi pracuje. Przemys艂 idoli w Korei maksymalizuje sprzeda偶 przypadaj膮ca na jednego klienta poprzez pe艂ne entuzjazmu skupienie fan贸w na ulubionych artystach. I to jak ukierunkowa膰 t膮 energi臋 jest obecnie wyzwaniem wielu wytw贸rni. To nie przypadek, 偶e wytw贸rnie i fandomy najbardziej popularnych grup do艣wiadczy艂y ostatnio konflikt贸w. Kryzys YG Entertainment nie kr臋ci si臋 tylko wok贸艂 Big Bang i Seungriego mierz膮cego si臋 z oskar偶eniami karnymi. Od debiutu cz艂onkowie wy艂onieni zostali poprzez reality show "YG Treasure Box", a fani zespo艂u byli wymagaj膮cy i protestowali przeciw producentowi Yan Hyuk Sukowi. Za偶alenia fan贸w s膮 niesko艅czone, pocz膮wszy od sk艂adu grupy,  wygl膮du, konceptu, inwestycji po plany promocyjne. Fandom NCT Dream spod skrzyde艂 SM Entertainment protestowa艂 przeciwko usuni臋ciu Marka z NCT Dream co mia艂o nast膮pi膰 zgodnie z "systemem uko艅czenia". Niekt贸rzy fani grupy ITZY, kt贸ra niedawno zadebiutowa艂a w JYP Entertainment, sprzeciwiali si臋 jednej cz艂onkini, skar偶膮c si臋 na sk艂ad grupy przed debiutem. Fandomy K-popowe, szczeg贸lnie te najbardziej entuzjastyczne, zachowuj膮 si臋 jak grupy interesu czy udzia艂owcy, kt贸rzy chc膮 wykroczy膰 poza bycie konsumentem i zg艂aszaj膮 偶膮dania do wytw贸rni. Problemy, kt贸re w przesz艂o艣ci by艂y ca艂kowicie domen膮 wytw贸rni, teraz sta艂y si臋 konfliktami, negocjacjami i kompromisami z fandomem. 

Odk艂adaj膮c na bok kwesti臋, czy jest to dobre, czy z艂e, wymagania rynku ca艂kiem si臋 zmieni艂y. W艂a艣ciwie, nie by艂oby b艂臋dem nazwanie tego przemys艂em z przysz艂o艣ci. Big Hit Entertainment odpowiada na zmiany, przyjmuj膮c inny spos贸b dzia艂ania. Wa偶ne jest to, 偶e spos贸b w jaki Big Hit zarz膮dza BTS i TXT przypomina bardziej funkcjonowanie firmy IT ni偶 obecnie dzia艂aj膮ce wytw贸rnie. R贸偶ne kana艂y spo艂eczno艣ciowe i strona domowa Big Hit staj膮 si臋 ich platformami a wytw贸rnia zapewnia fanom rozmaity kontent i wydarzenia, zwi臋kszaj膮c czas jaki fani sp臋dzaj膮 na platformach. Mimo, ze ARMYPEDIA jest ogromnym wydarzeniem reklamowanym na billboardach w siedmiu miastach na 艣wiecie - jest darmowa. Nie ma powodu, aby fani bardzo narzekali na ten偶e serwis, a jako, 偶e bior膮 udzia艂 w wydarzeniu, sp臋dzaj膮 wi臋cej czasu nad BTS. I wszystkie darmowe materia艂y takie jak VApp, YouTube, mixtape'y i vlogi udowadniaj膮, 偶e koniec ko艅c贸w przekszta艂caj膮 si臋 w pieni膮dze. Mog膮 promowa膰 nowy zesp贸艂 od Big Hit, jak TXT, na li艣cie rekomendowanych pozycji na platformach, gdzie maj膮 ponad 21,5 mln subskrybent贸w.

Kiedy wytw贸rnia sprawia, 偶e fani entuzjastycznie anga偶uj膮cy si臋 w aktywno艣ci ulubionych artyst贸w z przyjemno艣ci膮 sp臋dzaj膮 maksymaln膮 ilo艣膰 czasu na platformach wytw贸rni, ci mog膮 okaza膰 pozytywne reakcje ich przekazem.

Aktywny udzia艂 BTS w mediach spo艂eczno艣ciowych jest wymieniany jako jeden z powod贸w ich sukcesu. Jednak bior膮c pod uwag臋, 偶e esencj膮 K-popu s膮 fandomy, to u偶ywanie medi贸w spo艂eczno艣ciowych przez idoli  jest zdecydowanie rezultatem zrozumienia fandomu dzia艂aj膮cego w 2019 roku. Fandomy nie szukaj膮 ju偶 materia艂贸w i informacji o swoim ulubionym zespole w mediach masowych. Informacje s膮 publikowane na Twitterze szybciej ni偶 pojawiaj膮 si臋 na portalach informacyjnych. Cz臋艣膰 os贸b od razu t艂umaczy te informacje na inne j臋zyki. Big Hit Entertainment poprzez BTS dotar艂 do miejsca, gdzie media masowe nie s膮 w stanie zadowoli膰 fandomu. Wprost przeciwnie, TXT skupi艂o si臋 na promowaniu swojej barwy poprzez platformy maj膮ce globalny zasi臋g. Reakcje fandom贸w r贸偶ni膮 si臋 w zale偶no艣ci od zespo艂u i od okoliczno艣ci, a wytw贸rnia powinna zapewni膰 kontent, us艂ugi i wydarzenia adekwatne do ka偶dego z tych przypadk贸w. Wydarzenie takie jak ARMYPEDIA ma sens tylko wtedy, kiedy pe艂en pasji fandom z entuzjazmem b臋dzie zapisywa艂 histori臋 swojego ulubionego zespo艂u w siedmiu miastach 艣wiata. W rezultacie Big Hit Entertainment pozwala ARMY oficjalnie mie膰 sw贸j udzia艂 w historii BTS. Wytw贸rnia na swoich platformach 艂膮czy zesp贸艂 z fanami i daje pow贸d dla kt贸rego fandom powinien to wszystko poch艂ania膰. To jest pytanie na ca艂kiem innym poziomie, gdzie wytw贸rnia wpada na cz臋艣ciowe pomys艂y lub tworzy dobry kontent. To jest pytanie o ich zasadnicz膮 wizj臋 zarz膮dzania - co robi wytw贸rnia i dla kogo to robi?


Do tej pory przemys艂 muzyczny skupia艂 si臋 na zmianie sposobu w jaki gatunki i materia艂y s膮 tworzone. W K-popie, przyk艂ady takie jak EXO - zoptymalizowane do r贸wnoczesnej promocji w Korei i w Chinach czy seria "PRODUCE" od Mnet, gdzie cz艂onkowie byli wybierani poprzez ankiety, wskaza艂y kilka zmian. Tak naprawd臋 jednak zmienili si臋 konsumenci. Jak pokazuje BTS, si艂a globalnej konsumpcji przekracza istniej膮ce granice K-popu, a zachowania i aktywne obszary fandomu ca艂kiem r贸偶ni膮 si臋 od tych z przesz艂o艣ci. Big Hit Entertainment rozwa偶y艂 zmiany stylu zarz膮dzania, 艂膮cznie z platformami na kt贸rych dzia艂aj膮. BTS i TXT maj膮 kolejno 7 i 5 cz艂onk贸w, co nie odbiega od formacji istniej膮cych grup K-popowych. I to nie tak, 偶e wymy艣lili nowy gatunek muzyki i ta艅ca. Zanim jednak ktokolwiek si臋 zorientowa艂, wyniki Big Hit Entertainment sta艂y si臋 standardem przemys艂u. Teraz wszyscy prowadz膮 swoje media spo艂eczno艣ciowe z ukierunkowaniem na Twittera, YouTube i VLive - jak BTS. Min臋艂o ju偶 d艂ugo czasu odk膮d aktywno艣ci idoli sta艂y si臋 czym艣 na wz贸r aktywno艣ci i piosenkarzy i YouTuber贸w. Wytw贸rnie, kt贸re bez przerwy wspomina艂y tylko o Japonii, teraz wydaj膮 komunikaty prasowe o reakcjach ameryka艅skiego rynku. Istniej膮 grupy, takie jak na przyk艂ad Stray Kids z JYP Entertainment, kt贸re na poziomie kontentu posiadaj膮 elementy takie jak BTS, czyli hip-hop, produkcja muzyki przez cz艂onk贸w, m艂odo艣膰, bunt i albumy tworz膮ce seri臋. Tera藕niejszo艣膰 Big Hit Entertainment jest przysz艂o艣ci膮 przemys艂u K-popowego, kt贸ra w艂a艣nie nadesz艂a. Niekt贸rzy tylko nie zdaj膮 sobie sprawy, 偶e to w艂a艣nie ta przysz艂o艣膰.

Przysz艂o艣膰 rozpocz臋艂a si臋 w przesz艂o艣ci. Wszystko ju偶 ulega艂o zmianie - kiedy BTS poszerzali sw贸j fandom bez pojawiania si臋 w programach telewizyjnych, kiedy filmiki z reakcjami na ich teledyski szybko si臋 roznosi艂y, kiedy sprzeda偶 ich albumu odbiega艂a od tendencji innych grup. 2 lata temu Billboard nagrodzi艂 BTS w kategorii Top Social Artist. Ameryka艅ski przemys艂 muzyczny ju偶 wtedy zwraca艂 uwag臋 na  ilo艣膰 wzmianek w mediach spo艂eczno艣ciowych i efekt entuzjastycznego fandomu takiego jak ARMY na rynku. Ironicznie, korea艅skie przedsi臋biorstwa produkcyjne i media masowe nie s膮 w stanie wymy艣li膰 standardu mog膮cego oszacowa膰 ten fenomen. Towary BTS efektywnie produkowane jako edycje limitowane wyprzedaj膮 si臋 w mgnieniu oka. Koncerty, wyprzedane na obydwa wieczory na stadionie Wembley, mia艂y ponad 200 tys. os贸b czekaj膮cych by kupi膰 bilety. Jest to struktura zysku na ca艂kowicie innym poziomie ni偶 te ju偶 istniej膮ce struktury oczekiwanych zysk贸w z muzyki cyfrowej, bezpo艣redniej muzyki i wyst臋p贸w w regionie azjatyckim. Jednak偶e korea艅skie media rzadko dyskutuj膮 na temat tego, jak to jest mo偶liwe. Zamiast tego og艂aszane s膮 tylko ilo艣ciowe osi膮gni臋cia takie jak sprzeda偶 album贸w czy wyprzedane koncerty, a t艂umaczenia zagranicznych artyku艂贸w s膮 pokr贸tce wspomniane. Media masowe m贸wi膮 tylko o tym co widzi si臋 w takim sam spos贸b, a Big Hit wprowadzi艂 zmian臋 w tej niewidzialnej sferze. Po艂膮czyli 艣wiat tworzony przez ARMYs w sferze o kt贸rej nikt nie rozmawia艂. Jednak偶e to jest r贸wnie偶 ich dramatem. P贸ki media masowe analizuj膮 rzeczywisto艣膰 i wykazuj膮 standardy oceny, ich sukces mo偶e by膰 zdyskredytowany lub nawet przypisywa膰 mo偶na mu jedynie szcz臋艣cie. Bezpodstawne plotki o tym, 偶e w pocz膮tkowej karierze BTS nie mogli pojawia膰 si臋 w telewizji, co sprawi艂o, ze skupili si臋 na mediach spo艂eczno艣ciowych, kt贸re z kolei sprawi艂y 偶e odnie艣li sukces, nadal kr膮偶膮 jak miejska legenda.

Symboliczne znaczenie ma to, 偶e BTS nie uda艂o si臋 by膰 artystami zamykaj膮cymi programy muzyczne w telewizji pod koniec zesz艂ego roku. Nawet w 2018 roku, kiedy zrobili wszystko, co korea艅scy muzycy mogliby zrobi膰, telewizje nie da艂y im wyst臋p贸w wie艅cz膮cych wydarzenia. Prawd膮 jest jednak, 偶e status grupy takiej jak BTS nie jest ju偶 d艂u偶ej wyznaczany przez to, czy s膮 oni artystami ko艅cz膮cymi programy, czy te偶 nie. 艢wiat si臋 zmieni艂, ale media masowe tego nie przyznaj膮. A wiele przedsi臋biorstw produkcyjnych, kt贸re niezdarnie pozycjonuj膮 siebie pomi臋dzy tymi dwoma, skupiaj膮 si臋 jedynie na tworzeniu kontentu, kt贸ry powierzchownie pod膮偶a za trendami. Ca艂a ta ignorancja,  zaniedbanie, niezrozumienie i uprzedzenie robi z przemys艂u K-popowego 偶a艂osny i md艂y przemys艂, kt贸ry okre艣la sukces i wy偶szo艣膰 opieraj膮c si臋 jedynie na 艂膮cznej warto艣ci rynkowej i zdobywaniu pierwszych miejsc na listach Melon.

Zysk operacyjny Big Hit Entertainment w 2017 roku by艂 wy偶szy ni偶 SM, JYP i YG Entertainment zwanych "Wielk膮 Tr贸jk膮". Wiele dom贸w maklerskich i ekspert贸w przepowiada, 偶e doch贸d i zysk operacyjny Big Hit w 2018 roku zwi臋kszy艂 si臋 prawie potr贸jnie. Je艣li tu historia si臋 ko艅czy, to Big Hit zostanie zaledwie pierwsz膮 agencj膮 z Wielkiej Tr贸jki, albo jedn膮 z Wielkiej Czw贸rki. Ta wytw贸rnia, tak jak trzy pozosta艂e w przesz艂o艣ci, znalaz艂a now膮 si艂臋 nap臋dow膮 rynku i zareagowa艂a na ni膮 inaczej ni偶 pozosta艂e 3 firmy. Big Hit Entertainment zaznaczy艂 swoje terytorium w innym czasie i miejscu ni偶 Wielka Tr贸jka. Czy to 藕le, czy dobrze - to po prostu ca艂kiem odmienny 艣wiat w por贸wnaniu do przesz艂o艣ci. Big Hit Entertainment przyci膮gn膮艂 przysz艂o艣膰. Jak zaakceptujemy ten fakt? Czy w og贸le to przyznamy? Przysz艂o艣膰 K-popu rozpocznie si臋 od tych w艂a艣nie pyta艅.

殴r贸d艂o: http://www.ize.co.kr/articleView.html?no=2019030508197293820.
ENG trans: BTSARMY_Salon & doolsetbangtan
PL trans: Gabi @ CRUSHONYOU