RM dla NAVER x Dispatch

Analiza 'mono.' RM'a, utw贸r po utworze 181023 | CRUSHONYOU

Kim Namjoon znany r贸wnie偶 pod pseudonimem scenicznym, RM - lider 艣wiatowego korea艅skiego boybandu BTS, niedawno wyda艂 swoj膮 'playlist臋' zatytu艂owan膮 "mono." "mono." jest drugim solowym projektem RM'a. Jego pierwszy solowy projekt wydany w 2015 roku by艂 mixtapem o takim samy tytule jak jego pseudonim. Tym razem "mono." jest nie mixtapem lecz playlist膮. Na ok艂adce w prawym g贸rnym roku widnieje przekre艣lone s艂owo 'mixtape', a w prawym dolnym rogu znajduje si臋 napis 'RM Playlist', z podkre艣lonym s艂owem mono. Nazwanie swojego dzie艂a playlist膮 jest bardzo m膮dr膮 decyzj膮 ze strony RM'a. Kiedy kto艣 tworzy playlist臋 zazwyczaj trzyma si臋 podobnego schematu pod wzgl臋dem melodyjnym utwor贸w, jako, 偶e 艂膮czy je ten sam klimat. Playlista jest uosobieniem motyw贸w widocznych w piosenkach. "mono." RM'a jest playlist膮 pe艂n膮 znaczenia, duszy, mi艂o艣ci i autorefleksji ze wzruszaj膮c膮, koj膮c膮 i spokojn膮 nut膮 w ka偶dym utworze.

Ok艂adka 'mono.'

Utw贸r pierwszy: tokyo


Playlista rozpoczyna si臋 utworem "tokyo". Opisuj臋 "tokyo" jako upiornie pi臋kny i r贸wnocze艣nie pokrzepiaj膮cy utw贸r.  Wyb贸r "tokyo" na piosenk臋, kt贸ra otwiera playlist臋, niesamowicie dobrze pasuje, gdy偶 ma ona melancholijny klimat. W po艂膮czeniu z g艂臋bokim, koj膮cym i spokojnym wokalem Namjoona sprawia, 偶e czujesz si臋 jakby oprowadza艂 ci臋 po surowej formie tej偶e playlisty. Utw贸r brzmi jak my艣li, kt贸re nachodz膮 ci臋 bardzo wczesnym rankiem, gdy nie mo偶esz zasn膮膰. W tej piosence Namjoon zag艂臋bia si臋 w szereg z艂o偶onych emocji. Na pocz膮tku tekst kwestionuje to, jak zagubieni w samych sobie czasami si臋 czujemy, co doprowadza do dezorientacji. "Czy t臋skni臋 za samym sob膮? Czy t臋skni臋 za Twoj膮 twarz膮?", "Nie wiem". Wspomina, i偶 czuje, 偶e "czas ju偶 i艣膰", co mo偶e sugerowa膰 zmian臋 w jego 偶yciu, kt贸rej jest 艣wiadomy i czuje, 偶e co艣 musi si臋 zmieni膰. Nazywa swoje niegdysiejsze ja Pinokiem. "Widz臋 Pinokio nosz膮cego ponczo. Jaki艣 czas temu by艂em nim ja." U偶ycie s艂owa 'Pinokio' sugeruje, i偶 RM odnosi si臋 do swojego dawnego, k艂amliwego ja, ale tak偶e do faktu, 偶e pr贸bowa艂 ukry膰  rzeczywisto艣膰 tego kim by艂, jako, 偶e "nosi poncho" i nie chce, aby ludzie widzieli jego prawdziwe ja ukryte pod ponchem i stekiem k艂amstw.  Tekst  “呕ycie to s艂owo, kt贸rego czasem nie umiesz wypowiedzie膰. A popi贸艂 jest czym艣, czym wszyscy kiedy艣 si臋 staniemy." jest motywem o kt贸rym RM ju偶 wcze艣niej wspomina艂. W wywiadzie powiedzia艂, "Kiedy spalimy co艣, pozostaje proch. Czasem zapomnimy, ale zawsze pozostaje proch, czarny jak smo艂a proch." Id膮c dalej, pojawia si臋 niepewno艣膰 odno艣nie kilku rzeczy, odno艣nie "jutra" oraz pragnienie, aby pewne rzeczy "zatrzyma艂y si臋 i usiad艂y obok ciebie". Jednak pomimo niepewno艣ci istnieje kto艣 lub co艣, co  pomaga mu czu膰 si臋 mniej przyt艂oczonym pytaniami na temat niepewno艣ci. Wida膰 to w wersie "Po prostu chcia艂bym zosta膰 przy tobie." Pod koniec utworu dostajemy przypomnienie o pe艂nym grozy klimacie jaki ma ta piosenka, kiedy RM ko艅czy j膮 gwizdaniem.

Utw贸r drugi: seoul


Uj臋cie z teledysku 'seoul'

Produkcja utworu pot臋guje uczucia jakie s膮 przedstawione w "seoul". Honne - angielskie duo muzyki elektronicznej wsp贸艂pracowa艂o z RM'em przy tym utworze. Optymistyczna lecz spokojna produkcja utworu w po艂膮czeniu z tekstem, wynosi na 艣wiat艂o dzienne narracj臋 'mi艂o艣膰/nienawi艣膰'. Wygl膮da na to, 偶e chocia偶 RM opowiada wy艂膮cznie o swoim w艂asnym do艣wiadczeniu z Seulem to piosenka mo偶e odnosi膰 si臋 do miast og贸lnie. W tek艣cie bawi si臋 konceptem mi艂o艣ci i nienawi艣ci i tym, jak te dwa uczucia si臋 wi膮偶膮, jak r贸wnie偶 pokazuje nam ciemne i jasne strony Seulu. “Harmonia tego miasta jest mi tak znajoma. Moje m艂odzie艅cze dni wydaj膮 si臋 tak odleg艂e, nawet je艣li wszystko pe艂ne jest budynk贸w i samochod贸w, to jest teraz m贸j dom." Na pocz膮tku RM wyja艣nia jak Seoul zmieni艂 go jako cz艂owieka i 偶e jego dzieci艅stwo ju偶 min臋艂o. Mieszka w Seulu tak d艂ugo, 偶e uwa偶a go teraz za sw贸j dom, szczeg贸lnie, 偶e przywyk艂 do harmonii miasta. RM przedstawia dalej Seul w nieco negatywnym 艣wietle, co wida膰 w tek艣cie “Dlaczego brzmisz podobnie jak dusza? Jaka jest twoja dusza?”. Wersy kontynuuj膮 pytaj膮cy ton przedstawiony w tokyo. “Je艣li mi艂o艣膰 i nienawi艣膰 to to samo s艂owo, kocham si臋 Seulu. Je艣li mi艂o艣膰 i nienawi艣膰 to to samo s艂owo, nienawidze ci臋 Seulu”. S艂uchaj膮c tej piosenki po raz pierwszy po publikacji, nic nie poradzisz na to, 偶e na my艣l przychodz膮 ci wszystkie miejsca, z kt贸rych przyjechali ch艂opcy z BTS przed przeprowadzk膮 do Seulu. 呕aden z nich nie pochodzi z Seulu. Namjoon jest z Ilsan i chocia偶 miasto znajduje si臋 zaledwie godzin臋 drogi od Seulu, to Seul jest sercem Korei Po艂udniowej i posiada odmienny styl 偶ycia w por贸wnaniu do innej wioski, miasteczka czy miasta w Korei. Seul jest miastem mo偶liwo艣ci, szczeg贸lnie dla muzyk贸w. Lecz pomimo bycia miastem rodz膮cym mo偶liwo艣ci dla muzyk贸w, 偶ycie w nim zawsze ma swoje minusy. 


Utw贸r trzeci: moonchild



Ujecie z teledysku "moonchild"

Kiedy opublikowano list臋 utwor贸w na koncie BTS na Twitterze, od razu wiedzia艂am, 偶e "moonchild" b臋dzie dla mnie 't膮' piosenk膮 i nie myli艂am si臋.  “moonchild”jest utworem m贸wi膮cym o tym, 偶e b贸l jest cz臋艣ci膮 偶ycia i nie da si臋 go unikn膮膰. Jako istoty ludzkie musimy nauczy膰 si臋 prze偶ywa膰 b贸l i "ta艅czy膰 w b贸lu". RM zdaje si臋 m贸wi膰 z perspektywy dziecka ksi臋偶yca, ale te偶 do dzieci ksi臋偶yca.  Mo偶na powiedzie膰, 偶e tekst utworu, cho膰 wyra偶ony w trzeciej osobie, jest zwrotem RM skierowanym bezpo艣rednio do samego siebie jak i do innych, kt贸rych zawar艂 w podmiocie. Nie tylko dzieci ksi臋偶yca, ale te偶 sam ksi臋偶yc jest 藕r贸d艂em pocieszenia. Uczucie zach臋ty i pocieszenia widoczne jest w refrenie “Dziecko ksi臋偶yca, l艣nisz. Gdy wschodzi ksi臋偶yc - nadchodzi tw贸j czas. No ju偶, dzieci ksi臋偶yca, nie p艂aczcie. Gdy wschodzi ksi臋偶yc, nadchodzi wasz czas." Po pierwszym refrenie mowa jest o niemo偶liwo艣ci ucieczki, pomimo jej pragnienia; pomimo ch臋ci by umrze膰, pracuj膮 jeszcze ci臋偶ej ni偶 wcze艣niej, a my艣lenie o niemy艣leniu samo w sobie jest my艣l膮. Jest to piosenka dla ka偶dego, kto czuje si臋 podobnie, ale utw贸r pokazuje r贸wnie偶 rozw贸j Namjoona jako jednostki. W jednym ze swoich pre-debiutowych kawa艂k贸w zatytu艂owanym "Suicide", rapowa艂 "Prawd臋 m贸wi膮c spadam z drabiny, a ta piosenka mo偶e by膰 moim ostatnim listem", teraz jednak rapuje "M贸wisz, 偶e chcesz umrze膰, ale 偶yjesz jeszcze mocniej." Tekst piosenki jest nie tylko wnikliwy, ale te偶 poetycki. S艂uchaj膮c jej, czuj臋 nie tylko nadziej臋, ale r贸wnie偶 pocieszenie.


Utw贸r czwarty: badbye (with eAeon 鞚挫澊鞏)


RM wsp贸艂pracowa艂 przy tym utworze z d艂ugoletnim przyjacielem 鞚挫澊鞏 eAeonem. Jako fanka  eAeona, kiedy s艂ucha艂am tej piosenki, od razu mog艂am powiedzie膰, 偶e zawiera jego styl muzyczny. Piosenka jest bardzo minimalistyczna w kwestii tekstu, jest tez najkr贸tsza na playli艣cie, ale mimo tego ma w sobie si艂臋. S艂owo ‘badbye’ jest po艂膮czeniem s艂贸w 'bad' i  'goodbye', co sugeruje, 偶e co艣 mog艂o zako艅czy膰 si臋 w najmniej idealny spos贸b. Produkcja tego utworu sprawia wra偶enie jakby to 'badbye' by艂o czym艣 rani膮cym, na co wskazuj膮 s艂owa "Zniszcz mnie, zniszcz mnie delikatnie" w tonacji durowej. Piosenka ma bardzo ci臋偶ki klimat, jak r贸wnie偶 daje poczucie braku zapewnienia o zako艅czeniu, z powodu przeci膮gni臋cia piosenki na ko艅cu.

Utw贸r pi膮ty: 鞏搓笅 uhgood


Piosenka nosi tytu艂 “鞏搓笅 ” lub "Uhgood", poniewa偶 jest gr膮 s艂贸w. Uhgood ma brzmie膰 jak korea艅skie s艂owo 鞏搓笅, co z grubsza znaczy "nie na miejscu". U偶ywaj膮c s艂贸w “Wszystko czego potrzebuj臋 to ja. Wiem, wiem, wiem, wiem, wiem. Wszystko czego potrzebujesz to ty. Wiesz, wiesz, wiesz, wiesz."  utw贸r rozwa偶a nad u艣wiadomieniem sobie, 偶e tak d艂ugo jak wspieramy i kochamy samych siebie, pod koniec dnia, wszystko b臋dzie w porz膮dku. Zawiera w sobie motyw 'love yourself ('pokochaj siebie') - motyw, kt贸ry BTS bez przerwy popieraj膮. Utw贸r przekazuje wiadomo艣膰, 偶e to ty jeste艣 najwa偶niejsz膮 dla siebie osob膮 i nie potrzebujesz nikogo innego, by by膰 szcz臋艣liwym. Mimo, 偶e dostajemy taki pozytywny przekaz, nadal rani膮cy jest widok, jak wymaganiom nie udaje si臋 wpasowa膰 w nasz膮 w艂asn膮 rzeczywisto艣膰. RM rapuje o tym, 偶e czuje si臋 zawiedziony sob膮 i ma potrzeb臋 bycia lepszym. W tek艣cie pyta siebie “Na nic wi臋cej ci臋 nie sta膰?". “Niedopasowanie sprawia b贸l. P贸ki nie do艣wiadczysz, nie dowiesz si臋 jak to jest. M贸j idea艂 i rzeczywisto艣膰 dzieli tak wiele. Ale przekraczaj膮c ten most, chc臋 dosi臋gn膮膰 ciebie. Prawdziwego ciebie, prawdziwego mnie." Wydaje si臋, jakby RM pr贸bowa艂 przedstawi膰 swoje wspania艂e 偶ycie idola, kt贸re aktualnie przej臋艂o jego codzienne 偶ycie. Zasadniczo jest ono dalekie od rzeczywisto艣ci i jak rzeczy maj膮 si臋 tak naprawd臋. W swojej refleksji pragnie dotrze膰 do osoby, kt贸r膮 naprawd臋 jest; "prawdziwego mnie" - tak m贸wi. Wracaj膮c do tytu艂u piosenki, decyzj臋 o wymowie 鞏搓笅 jako uhgood mo偶na rozumie膰 tak, jakby RM pr贸bowa艂 powiedzie膰, 偶e brak zapewnienia jest tak naprawd臋 si艂膮. RM wyra偶a w tym utworze swoje najg艂臋bsze my艣l skupione wok贸艂 stonowanego podk艂adu muzycznego. A to, w rezultacie stwarza smutny, ale r贸wnie偶 relaksuj膮cy ton piosenki.

RM dla NAVER x Dispatch


Utw贸r sz贸sty: 歆雮橁皜 everythinggoes (z NELL)



Gdy tylko rozpoczyna si臋 utw贸r, do razu czujesz ciep艂o i pociech臋. Muzykalno艣膰 RM'a i JW z korea艅skiego zespo艂u indie-rockowego NELL to co艣, co bardzo podziwiam. S艂yszymy fluktuacj臋 rapu RM'a. Rozpoczyna si臋 delikatnie i koj膮co, po czym przybiera na sile, wracaj膮c do delikatnego i koj膮cego rapu. Po przeczytaniu tytu艂u piosenki, od razu pomy艣la艂am o powiedzeniu "Wszystko przeminie," co ewidentne jest w tek艣cie "Tak jak po nocy nadchodzi poranek. Tak jak lato zaczyna si臋 po wio艣nie. Jak po wi臋dn膮cych kwiatach dojrzewaj膮 owoce. Tak wszystko musi przej艣膰 swoje cierpienia. Obejmuj 艣wiat.W utworze RM m贸wi o tym, 偶e odczuwamy b贸l 偶yj膮c na tym 艣wiecie, ale mimo to musimy nauczy膰 si臋 obj膮膰 ten sam 艣wiat w kt贸rym przysz艂o nam 偶y膰. Utw贸r w ca艂o艣ci opowiada o akceptacji rzeczy jakie posiadamy na tym 艣wiecie i przyj臋ciu ka偶dej z nich. RM wspomina te偶 o celu - by sta膰 si臋 lepszym cz艂owiekiem i wykorzysta膰 wi臋kszo艣膰 czasu tu na ziemi, poniewa偶 ostatecznie wszystko przeminie. Wyra藕nie s艂ycha膰 to w wersach Ka偶dego dnia modl臋 si臋, abym sta艂 si臋 troch臋 lepszym doros艂ym. I ka偶dego dnia zostaj臋, bo ludzie i ca艂y b贸l kiedy艣 znikn膮”. Utw贸r ko艅czy si臋 s艂owami "Pada deszcz. Pada. Wszystko przemija i odg艂osem deszczu w tle, kt贸ry idealnie przep艂ywa do kolejnej, a zarazem ostatniej piosenki z playlisty - “forever rain.”

Utw贸r si贸dmy: forever rain


Uj臋cie z teledysku "forever rain"

“forever rain” wyznacza konie playlisty. Jest to utw贸r w kt贸rym RM wylewa szereg emocji w prosty, lecz przemo偶ny i uderzaj膮cy spos贸b. Troch臋 trudne jest dla mnie nadanie znaczenia tekstowi, kt贸ry rapuje RM. Utw贸r jest do艣膰 prosty, ale pod warstwami prostoty le偶y wi臋cej warstw, kt贸re razem spajaj膮 przekaz tej piosenki. Utw贸r jest bardzo poetycki, do tego stopnia, 偶e brak analizy przedstawi go w taki spos贸b na jaki ten utw贸r zas艂uguje - taka jest moja opinia.

Od momentu wydania, "mono." zacz臋艂o bi膰 rekordy na listach. Obecnie remisuje z albumem Love Yourself: Tear b臋d膮c korea艅skim wydawnictwem z najwi臋ksz膮 ilo艣ci膮 #1 na iTunes - do tej pory liczba ta wynosi 87, co czyni go topowym solist膮 korea艅skim z najwi臋ksz膮 liczb膮 pierwszym miejsc. Znajdzie si臋 wi臋cej osi膮gni臋膰, kt贸re zdoby艂a dzi艣 playlista RM'a, i warto zaznaczy膰, 偶e album ten zosta艂 wydany przez BigHit Entertainment za darmo, jak r贸wnie偶, 偶e playlista  jest dzie艂em, nad kt贸rym RM pracowa艂 sam w kwestii tekst贸w, aran偶acji rapu i wokalu oraz nagra艅.

"mono." jest playlist膮, z kt贸r膮 miliony ludzi na ca艂ym 艣wiecie mo偶e si臋 uto偶sami膰. Mo偶e by膰 uznawana za mechanizm pocieszenia dla tych, kt贸rzy czuj膮 si臋 podobnie jak RM w tych utworach. Przyklaskuj臋 RM'owi za decyzj臋 o nazwaniu solowego projektu playlist膮. Nie tylko z racji nawi膮zania do playlisty, ale album opowiada historie w ka偶dej z piosenek. Zaczyna si臋 niepewno艣ci膮 i kwestionowaniem rzeczy w 偶yciu, a rozci膮ga si臋 na uczucie b贸lu, kt贸rego do艣wiadczymy w 偶yciu. Ko艅czy si臋 nieco pogodniejsz膮 wiadomo艣ci膮, 偶e cho膰 cz艂owiek przechodzi w 偶yciu przez udr臋ki i cierpienia, to wszystko kiedy艣 minie.

殴r贸d艂o: http://culture.affinitymagazine.us/rms-mono-a-track-by-track-analysis/amp/?__twitter_impression=true
PL trans: Gabi @ CRUSHONYOU
Cytowane fragmenty tekst贸w piosenek @ CRUSHONYOU