Droga usłana kwiatami

BTS i ARMY: Kolejny krok na drodze usłanej kwiatami | CRUSHONYOU


Poniższy post NIE JEST tłumaczeniem żadnego oficjalnego artykułu.

@msbeatrice_81, pomysłodawczyni ruchu Purple Ribbon ARMY, dodała niedawno bardzo edukacyjny thread, który może się przydać wielu ARMY. Uzyskaliśmy od niej zgodę na jego tłumaczenie. 

Dlaczego postanowiliśmy go przetłumaczyć? Związane jest to z tym, że w polskich mediach coraz częściej zaczyna się pisać o BTS. Wielu fanów komentuje pojawiające się artykuły i gdy pojawiają się jakieś nieścisłości to część z nich reaguje dość agresywnie. Jest też wielu fanów, którzy obracają się w angielskich update'ach i komentują/reagują na angielskie artykuły, ale tendencje pozostają te same. 

Zamieniliśmy jedynie przykład z amerykańskiej prasy na przykład polskiego artykułu i w niektórych miejscach tłumaczenie jest "luźne". Poniższy tekst i rady można także z powodzeniem przenieść na komentarze, które pojawiają się polskich, k-popowych grupach na Facebooku. Zapraszamy do lektury. 


BTS i ARMY: Kolejny krok na drodze usłanej kwiatami 


Z chwilą, w której BTS z niespodziewaną siłą wkraczają w mainstream, ARMY muszą zmienić swoje reakcyjne zachowanie na zachowanie proaktywne (zapobiegawcze), jeśli chcemy by BTS i nasz fandom traktowano poważnie. Poniżej sposób, jak to zrobić. 

Z oczami świata skierowanymi na BTS po ich drugiej wygranej na BBMAs, ich występie na tamtejszej scenie i zdobyciu 1. miejsca na liście Billboard 200, ogół społeczeństwa szuka informacji o BTS. Ci, którzy monitorują trendy, zauważają gwałtowny wzrost zainteresowania społeczeństwa.

Media zawsze prześcigają się, by być tymi pierwszymi, którzy napiszą o nowym, gorącym temacie. Każdy chce być pierwszy. Niestety to nie oznacza, że w pełni rozumieją to, o czym piszą. Przykładem może być wczorajszy artykuł o sukcesie BTS na Billboard 200 na Onecie. Choć artykuł został napisany w pozytywnym tonie i chwali BTS i ich osiągniecie to na końcu artykułu całość została powiązana z denuklearyzacją Półwyspu Koreańskiego. 

Ci, którzy są ARMY, wierzą, że mamy prawo domagać się od każdych mediów, by traktować BTS jak króli, za jakich ich uważamy. W rzeczywistości większość mediów nie miała do wczoraj pojęcia, kim BTS w ogóle są. Nie byłoby to żadnym problemem, gdyby nie fakt, że ARMY rozwinęły tendencję do reakcyjnego zachowania w sytuacjach, w których posty o BTS są wątpliwe. Zamiast starać się poprawiać - wyżywamy się. Zamiast proponować zmiany - ostro krytykujemy sposób wyrażania się. 

Zachowanie reakcyjne = reagowanie na wydarzenie, które już miało miejsce, bez żadnej rzeczywistej możliwości kontroli sytuacji. 

Zachowanie proaktywne/zapobiegawcze = Spodziewanie się wydarzeń przed ich faktycznym wydarzeniem, a także gotowość na wpadkę, która może mieć miejsce. 



PRZYKŁAD 1) Stacja radiowa dodaje clickbaitowy tytuł o BTS, ale używa zdjęcia 6 członków. 

Zachowanie reakcyjne = dodawanie zawistnych komentarzy, używanie wulgarnego języka, wyżywanie się, a nawet grożenie. 
Zachowanie proaktywne/zapobiegawcze = wysyłanie kulturalnego maila/tweeta/postu, w którym zwraca się uwagę na problem z prośbą o sprostowanie (lub niepopełnianie błędu w przyszłości).

PRZYKŁAD 2) Główny portal z newsami dodaje artykuł o BTS, ale nazywa ich "grupą K-popową" 
Zachowanie reakcyjne = dodawanie komentarzy o "BTSpop" i rozkazywanie, by przestać nazywać BTS grupą k-popową.
Zachowanie proaktywne = dodadnie pozytywnego komentarza z opisem, dlaczego wierzy się, że BTS to więcej niż zwykła k-popowa grupa.

(T/N: W międzynarodowym fandomie widać komentarze, których autorów boli nazywanie BTS w wiadomościach grupą k-popową, uważając, że zespół wyszedł już poza jej granice i jest czymś więcej. Najczęściej wyrażają to w agresywny sposób. ) 

PRZYKŁAD 3) Dziennikarz mówi/pisze o BTS i porównuje ich do innych k-popowych grup lub sugeruje, że ktoś przetarł im drogę.

Zachowanie reakcyjne = krzyk na inną grupę, ubliżanie jej, dodawanie roszczeniowych komentarzy
Zachowanie proaktywne = dodawanie pouczających komentarzy o BTS i wyjaśnianie dlaczego są wyjątkowi. 

Jeśli ktoś jest ARMY dłużej niż pięć minut to wie, o czym mowa. Każdy z tych przypadków miał i ma miejsce cały czas (T/N: zarówno za granicą jak i w Polsce). I takie zachowanie będzie dalej praktykowane. Kluczem jest, by zacząć JUŻ TERAZ wyrabiać sobie nawyk ZDROWYCH odpowiedzi. 

Musimy zatrzymać szablon reakcyjnego zachowania w każdym nowym artykule, który pojawia się na temat BTS. Nie przynosi to żadnych efektów, a jeśli już to powoduje, że jesteśmy postrzegani jako szalone fanki i szaleni fani. Przynosi to złą reputację nie tylko ARMY, ale przede wszystkim BTS. 

Kluczem do proaktywnego myślenia jest wyprzedzanie sytuacji. W te sposób kontroluje się narrację. Za każdym razem musimy prezentować lepszą postawę. Musimy być przygotowani, by z szacunkiem pouczać, nawet jeśli sami nie otrzymujemy tego szacunku. 

Pamiętajcie, że jako ARMY mamy przewagę - to my jesteśmy nosicielami historii BTS.

Naszym celem jest prezentowanie tej historii w jak najbardziej pozytywny sposób, by zaangażować ogół społeczeństwa i media. By ich zaintrygować i ostatecznie sprawić, że też polubią BTS/staną się fanami. 



Różne kroki, które w tym momencie może podjąć każdy:
1) Twórz lub zapisz w zakładach thready/posty o BTS.
2) Twórz edukacyjne filmiki na temat BTS.
3) Przygotuj na zaś swoją historię tego jak BTS na ciebie wpłynęli i miej ją przygotowaną, by w odpowiedniej chwili ją dodać. 
4) Przygotuj grzeczne i profesjonalne treści maili/komentarzy, w których prosisz o zmiany w artykule (ze względu na niepoprawne informacje, zdjęcia, rasistowskie uwagi itp.), by móc je wysłać, gdy będzie taka potrzeba. 
5) Pomyśl o 5 MV BTS, na które mógłby zareagować ogół społeczeństwa i dlaczego; zapisz je sobie, by móc dodać je w komentarzach i polecić innym.
6) Przygotuj się na interakcje z reporterami, analitykami i członkami ogółu społeczeństwa, którzy mają zerową wiedzę o BTS:

     a. Pomyśl o tym, co ciebie przyciągnęło do BTS 
     b. Pomyśl o tym, co czyni BTS wyjątkowymi 
     c. pomyśl o pytaniach, które zadawałeś/aś jako nowy fan BTS

I nigdy nie zakładaj, że osoby, z którymi wjedziesz w interakcję, nic nie wiedzą! 

7) Pozbądź się nastawienia, że wszystkie media próbują wykorzystać BTS. Choć takie sytuacje będą się zdarzały wraz ze wzrostem popularności BTS to wiele z mediów jest zwyczajnie nieświadomych i ciekawych. Nie zakładaj najgorszego. Bądź gotowy na to, by edukować.
8) Przygotuj się na odpowiadanie na złe zachowanie innych ARMYs - grzecznie, ale stanowczo. Jeśli zauważysz fana BTS, który dodaje niegrzeczne, obrażające uwagi pod tweetami/postami/w komentarzach, odpowiadaj na dwa sposoby:

     a. Napisz do nich prywatnie, by ubrali swoją wypowiedź w inne słowa lub by usunęli swój post 
     b. Napisz od siebie pozytywny komentarz 

Najgorszą rzeczą, jaką możemy robić to angażowanie się w wojny w komentarzach/tweetach. Musimy się przygotować, że osoby z innych fandomów lub ogół społeczeństwa będą nieuchronnie czuć się zagrożone sukcesem BTS. Zazdrość to coś normalnego. 

Tak, jak bardzo chcielibyśmy wierzyć w to, że wszyscy, którzy obrażali i umniejszali BTS, gdy ci byli mniej znani, będą teraz zachwyceni ich sukcesem to rzeczywistość jest jednak inna. To się nie wydarzy. Musimy nauczyć się być proaktywni w swoich wypowiedziach. Przygotujcie się na zawiść - zawsze pojawia się wraz z sukcesem.

Gdy widzicie obraźliwe komentarze - nie dajcie się prowokować. Takie osoby nie są skłonne do zmiany swojego zdania. Nic, co powiecie, ich nie przekona. Jednak macie możliwość pokazania odmiennego zdania. Zamiast reagować na zawiść, dodawajcie pozytywne komentarze! 

Zachowanie reakcyjne jest zawsze łatwe. Pro-aktywna postawa jest trudna, ale jeśli chcemy w zdrowy sposób zmienić sposób postrzegania naszego fandomu i BTS, gdy skierowane są na nas oczy całego świata, musimy nauczyć się dostosowywać odpowiednio narrację. 

Bądźcie gotowi na edukowanie i dzielenie się historią BTS, która zmieniła swoją muzyką miliony żyć. W ten sposób będziemy dalej tworzyć dla BTS drogę usłaną kwiatami. 

Źródło: https://twitter.com/msbeatrice_81
PL trans: Kasia @ CRUSHONYOU