BTS w sesji do albumu "Dark&Wild"

 Na szacunek trzeba zas┼éu┼╝y─ç: Droga BTS ku zyskaniu go w Czarnej Ameryce 171207 | CRUSHONYOU

Kiedy po raz pierwszy pisa┼éam artyku┼é o tym, ┼╝e BTS przylatuj─ů na American Music Awards, by┼éam podekscytowana faktem, ┼╝e zobacz─Ö t─Ö s┼éawn─ů K-popow─ů grup─Ö, o kt├│rej tak du┼╝o s┼éysza┼éam. Cieszy┼éam si─Ö, ┼╝e b─Öd─ů mieli szans─Ö wyst─ůpi─ç na tak wielkiej mi─Ödzynarodowej scenie jak AMAs. Wierzy┼éam, ┼╝e ich obecno┼Ť─ç tam spe┼éni rol─Ö pomostu ku ostatecznej K-popowej dominacji ameryka┼äskiego radia. Tak jak pisa┼éam na Twitterze po wyst─Öpie BTS (po tym jak zobaczy┼éam w jaki sza┼é wpad┼é t┼éum), w┼éa┼Ťnie tak musia┼éo wygl─ůda─ç zobaczenie the Beatles po raz pierwszy.  
BTS odnosz─ů same sukcesy od czasu ich wielkiego debiutu na AMAs. Kr─Öcili si─Ö ko┼éo wykonawcy R&B - Khalida i wydali kawa┼éek “Mic Drop” we wsp├│┼épracy z Desiigner’em i Stevem Aokim. Wszystko idzie dobrze; tak czy owak, ch┼éopcom z BTS idzie ca┼ékiem dobrze.
Reszcie K-popu jednak nadal nie ‘uda┼éo si─Ö’ w Stanach. Niekt├│rzy mog─ů spekulowa─ç, ┼╝e powodami, dla kt├│rych K-pop poni├│s┼é pora┼╝k─Ö w przebiciu si─Ö na ameryka┼äski rynek muzyczny s─ů bariery j─Özykowe, stereotypy na temat azjatyckich artyst├│w, kt├│rymi zajmowali si─Ö dyrektorzy muzyczni, og├│lna niech─Ö─ç Amerykan├│w do muzyki nieb─Öd─ůcej brytyjsk─ů lub kanadyjsk─ů, jednak g┼é├│wnym powodem, kt├│ry wymaga g┼é─Öbszej dyskusji jest og├│lny problem ze strony K-popu - problem rasowy.
Zatem, jak BTS go pokonuj─ů?
Historia K-popu zawiera wiele przypadk├│w anty nastawienia do czarnosk├│rych, zar├│wno intencjonalnego jak i nieintencjonalnego. Przyk┼éadowo, istnieje subkultura ganguro w Japonii nosz─ůca ‘czarne maski’ na twarzy, uto┼╝samiaj─ů si─Ö oni z wizerunkiem czarnosk├│rych raper├│w tak bardzo, ┼╝e przyciemniaj─ů swoj─ů sk├│r─Ö, zamazuj─ůc linie pomi─Ödzy niesfornym uznaniem, fetyszyzmem i bezpo┼Ťredni─ů ofensywno┼Ťci─ů. Pojawia si─Ö dyskryminacja na podstawie koloru sk├│ry, jak w przypadku cz┼éonk├│w niekt├│rych grup, kt├│rzy na┼Ťmiewaj─ů si─Ö z ciemniejszej sk├│ry cz┼éonk├│w innych zespo┼é├│w. Istnieje silny fetyszyzm czarnego koloru sk├│ry, b─Öd─ůcy jednym z definiuj─ůcych cech K-popu. Zawa┼╝a na tym jak K-popowi idole, a w szczeg├│lno┼Ťci m─Ö┼╝czy┼║ni komunikuj─ů si─Ö z czarnosk├│rymi m─Ö┼╝czyznami. Na przyk┼éad K-popowy idol, kt├│ry jest w jaki┼Ť spos├│b powi─ůzany z czarnosk├│rym m─Ö┼╝czyzn─ů mo┼╝e by─ç widziany jako “czysty, w porz─ůdku” lub posiadaj─ůcy “czarn─ů kart─Ö”*, nawet je┼Ťli temu idolowi brakuje prawdziwego zrozumienia kultury, kt├│r─ů kocha i na┼Ťladuje. Fetyszyzm wzgl─Ödem czarnego koloru sk├│ry wp┼éywa r├│wnie┼╝ na to, jak idole p┼éci m─Öskiej komunikuj─ů si─Ö z czarnosk├│rymi kobietami. Tak, wielu K-popowych idoli - kobiety jak i m─Ö┼╝czy┼║ni - kochaj─ů Beyonce, Rihann─Ö i Tinashe; a niekt├│rzy idole p┼éci m─Öskiej twierdz─ů nawet, ┼╝e wol─ů czarnosk├│re kobiety jako obiekty swoich romantycznych zainteresowa┼ä. Jednak, czy czarnosk├│re kobiety - raperki, tancerki czy fanki - s─ů widziane tylko jako obiekty hiper seksualno┼Ťci czy jako prawowite partnerki w rozmowie na temat muzyki i kultury?  
K-pop cz─Östo egzotyzuje wizerunek czarnosk├│rych raper├│w. Idole ubieraj─ů si─Ö w stylu “czarnosk├│rych raper├│w”, udaj─ů “akcent czarnosk├│rych” i na┼Ťladuj─ů wybitny manieryzm raper├│w. Tak jak pokaza┼éa zgas┼éa-s┼éawa Iggy Azalea, bycie ra┼╝─ůco fa┼észywym daleko ci─Ö nie zaprowadzi.
W skr├│cie, K-pop miewa problemy z wiarygodno┼Ťci─ů oraz zrozumieniem. Czy mo┼╝e jednak naprawi─ç te problemy i  ruszy─ç w drog─Ö ku dominacji ameryka┼äskiej? Je┼Ťli mia┼éaby istnie─ç grupa, kt├│ra to zrobi, to BTS zdecydowanie s─ů najbardziej przygotowani do takiego zadania. Pr├│ba ognia w formie reality show sprzed trzech lat pokaza┼éa, i┼╝ BTS zyskali wiedz─Ö potrzebn─ů by, o ile to mo┼╝liwe, sta─ç si─Ö pierwsz─ů K-popow─ů grup─ů wychodz─ůc─ů poza na┼Ťladownictwo i zamiast tego odkry─ç mark─Ö, kt├│ra otwarcie i szczerze szanuje swoich czarnosk├│rych muzycznych praojc├│w i matki. To pomog┼éoby w przekonaniu do siebie Czarnej Ameryki a id─ůc dalej - reszty kraju.

Fa┼ész vs Rzeczywisto┼Ť─ç

 
Uj─Öcie z teledysku BTS ‘Mic Drop’ (cr.: YouTube)


Nie jest zbyt jasne, czego ludzie oczekiwali od BTS, kiedy ci przybyli na AMAs, jednak widz─ůc po ka┼╝dym wywiadzie, kt├│ry dali w trakcie tygodnia pobytu w Los Angeles, najwyra┼║niej uda┼éo im si─Ö skra┼Ť─ç serca publiki. Patrz─ůc na to w jaki spos├│b si─Ö zaprezentowali, zdobycie serc i zmienienie sposobu my┼Ťlenia by┼éy ich najwi─Ökszymi priorytetami.
Spo┼Ťr├│d wszystkich K-popowych grup, BTS najlepiej rozumiej─ů rasowe przeszkody, kt├│rym stawiaj─ů czo┼éa pr├│buj─ůc wkroczy─ç na ameryka┼äsk─ů scen─Ö muzyczn─ů. Rozumiej─ů jak cz┼éonkowie azjatyckiej diaspory w Ameryce zmierzyli si─Ö z niezliczonymi stereotypami, gdy pr├│bowali zaistnie─ç w przemy┼Ťle muzycznym.
Lider i raper grupy RM (wcze┼Ťniej znany jako Rap Monster) wydaje si─Ö by─ç szczeg├│lnie przenikliwy.  Nie tylko by┼é angloj─Özycznym rzecznikiem grupy podczas ich kr├│tkiego pobytu w Ameryce z okazji AMAs, ale posiada wystarczaj─ůc─ů wiedz─Ö o ameryka┼äskich stereotypach na temat azjatyckich artyst├│w, aby skomentowa─ç, ┼╝e AMAs potraktowa┼éo zesp├│┼é z szacunkiem.
“AMAs nie potraktowa┼éo nas jak osobliwych nowicjuszy z Azji, ale okazali szacunek i potraktowali jak wa┼╝n─ů cz─Ö┼Ť─ç wydarzenia,” powiedzia┼é dla Metro UK. “Zaplanowano nasz wyst─Öp przed Dian─ů Ross i zostali┼Ťmy przedstawieni przez the Chainsmokers, kt├│rzy s─ů bardzo popularni w Stanach Zjednoczonych. Wida─ç by┼éo, ┼╝e du┼╝o o nas wiedzieli i przez d┼éugi czas przygotowywali si─Ö na nasz─ů obecno┼Ť─ç.”

RM r├│┼╝ni si─Ö od wyobra┼╝enia K-popowego idola jaki posiada wiele ludzi Zachodu. Opr├│cz bycia niesamowicie inteligentnym - jego IQ wynosi 148 - jest osob─ů g┼é─Öboko rozmy┼Ťlaj─ůc─ů nad sob─ů i jak przeczytacie w dalszej cz─Ö┼Ťci postu, wydaje si─Ö stosowa─ç do lekcji, kt├│re da┼éy mu jego zapadaj─ůce w pami─Ö─ç b┼é─Ödy. Jego w─Ödr├│wka w przemy┼Ťle muzycznym, w parze z jego charakterem, zaszczepi┼éa w nim “anty-mainstreamow─ů” wra┼╝liwo┼Ť─ç.
W dodatku jako raper posiada wiarygodno┼Ť─ç, kt├│r─ů ci─Ö┼╝ko zdoby─ç wielu K-popowym idolom. W por├│wnaniu do innych cz┼éonk├│w BTS, RM i jego kumpel z zespo┼éu Suga raczkowali na undergroundowej scenie w Korei. Je┼Ťli zaczynasz na samym dnie to z pewno┼Ťci─ů uczysz si─Ö rzeczy, kt├│rych klasa idoli ci─Ö nie nauczy. Kwalifikacje RM’a jako rapera ju┼╝ zosta┼éy poddane  w─ůtpliwo┼Ťciom w oparciu o jego decyzj─Ö do┼é─ůczenia do boysbandu: w swoim coverze Drake’a “Too Much,” skierowa┼é si─Ö do innych raper├│w, kt├│rzy usi┼éowali wm├│wi─ç, ┼╝e “sprzeda┼é si─Ö”. W rzeczywisto┼Ťci wiele piosenek napisanych przez RM’a zawiera “wewn─Ötrzne konflikty, z kt├│rymi Rap Monster, Suga i J-Hope spotykaj─ů si─Ö jako raperzy-idole.”
BTS szczyc─ů si─Ö r├│wnie┼╝ innym wyj─ůtkowym do┼Ťwiadczeniem w stosunku do innych grup K-popowych: w trakcie reality show American Hustle Life z 2014, grupa przesz┼éa  przyspieszony kurs historii hip-hopu i rapu od samej legendy - Coolio. W tej serii cz┼éonkowie BTS wyjechali do Los Angeles - rodzinnych stron rapu z Zachodniego Wybrze┼╝a - by przej┼Ť─ç trening pod okiem legend gatunku R&B i hip-hopu.
 
RM i Warren G, uj─Öcie z teledysku “P.D.D. (Please Don’t Die).” Warren G wyprodukowa┼é utw├│r dla RM’a po tym jak pozna┼é go dzi─Öki programowi “American Hustle Life.” (cr.: YouTube / 1TheK)


Mimo, ┼╝e Rap Monster i jego koledzy z zespo┼éu mog─ů by─ç stosunkowo dobrze obeznani w obecnym hip-hopie, ci─Ö┼╝ko jest zrozumie─ç muzyk─Ö nie rozumiej─ůc w pe┼éni kultury. Szczeg├│lnie ci─Ö┼╝ko jest to zrobi─ç w miejscu tak dalekim od ┼║r├│d┼éa, g┼é├│wnie dlatego, ┼╝e dla kraju, kt├│ry konsumuje i inaczej przedstawia kultur─Ö hip-hopow─ů, Korea ma na swoim koncie kilka powa┼╝nych epizod├│w w kwestii anty-nastawienia do czarnosk├│rych.

Wielu ameryka┼äskich fan├│w popu i rapu - w szczeg├│lno┼Ťci czarnosk├│rzy fani - pozostaje sceptycznie nastawionych do K-popu. Homogeniczna kultura Korei mo┼╝e utrwala─ç ignorancj─Ö, a w niekt├│rych przypadkach oboj─Ötno┼Ť─ç w stosunku do anty-czarnosk├│rych stereotyp├│w i ofensywnych s┼é├│w, takich jak rasistowski kontekst ciemnosk├│rej twarzy i s┼éowa na “N”. Nawet BTS nie uciekli przed pope┼énieniem kilku powa┼╝nych b┼é─Öd├│w, kt├│re przydarzy┼éy si─Ö innym K-popowym idolom. We wczesnej karierze BTS mieli kilka otar─ç ze s┼éowem na “N”, kt├│re wywo┼éa┼éo pot─Ö┼╝ne kontrowersje. M┼éody RM chwali┼é si─Ö, ┼╝e “m├│wienie jak czarni” by┼éo jego “talentem”. Do momentu ich edukacji z prawdziwymi gwiazdami rapu, BTS byli jak ka┼╝da inna K-popowa grupa: problematyczni. Niekt├│rzy fani nawet przykleili im ┼éatk─Ö “rasist├│w”.  
Jaka jest jednak r├│┼╝nica mi─Ödzy nieszcz─Ösnym rasizmem widocznym w Korei tak jak i na ca┼éym ┼Ťwiecie, a zwyk┼é─ů ignorancj─ů? Ignorancja oczywi┼Ťcie nie jest wym├│wk─ů dla z┼éego zachowania, szczeg├│lnie, ┼╝e jest kilkoro idoli K-popowych, kt├│rzy urodzili si─Ö i wychowywali w Ameryce P├│┼énocnej, i kt├│rzy powinni rozumie─ç rasistowskie aluzje wynikaj─ůce z “udawania czarnosk├│rych”, jednak powinni┼Ťmy tak┼╝e rozwa┼╝y─ç, kiedy pojawia si─Ö szczera ignorancja.
Moim zdaniem, to jak w wi─Ökszo┼Ťci K-pop wchodzi w interakcje z rapem, przypomina przygl─ůdanie si─Ö dziecku, kt├│re odkrywa rap po raz pierwszy. Dla takiego dziecka wszystko, co zwi─ůzane z rapem jest “cool”. Dziecko ma obsesj─Ö na punkcie zapami─Ötywania wszystkich tekst├│w (nawet tych nieodpowiednich) i na┼Ťladowaniu ka┼╝dego ruchu cia┼éa. Nie zdaje sobie sprawy z tego, ┼╝e parodiuje kultur─Ö, kt├│r─ů ub├│stwia p├│ki nie o┼Ťmieszy si─Ö przed czarnosk├│r─ů osob─ů. To co b─Ödzie p├│┼║niej zale┼╝y od reakcji tej osoby, ale niezale┼╝nie od tego dziecko nabierze wi─Ökszej ┼Ťwiadomo┼Ťci. BTS do┼Ťwiadczyli swojej pobudki ju┼╝ w pierwszym odcinku American Hustle Life, kiedy pojawili si─Ö przed Coolio po raz pierwszy.
Jak napisa┼éa M├ęndez:
Coolio przechodzi od razu do sedna zadaj─ůc BTS podstawowe pytania o korzenie i histori─Ö hip-hopu. W pomieszczeniu zapada cisza, by─ç mo┼╝e podzia┼éa┼éy nerwy, zdezorientowanie lub i jedno i drugie. Jednak nie mija chwila, kiedy klasowy klaun - V przerywa Coolio i wtr─ůca swoje “turn up”, kt├│re sprawia, ┼╝e Coolio wstrzymuje quiz i ustawia ch┼éopaka do pionu. Pyta V czy wie co znaczy “turn up” na co on odpowiada “Let’s go party?”. Kilkoro cz┼éonk├│w zespo┼éu zaczyna chichota─ç, inni kr─Öc─ů g┼éow─ů z za┼╝enowania. Coolio nie jest do ┼Ťmiechu, ka┼╝e V zrobi─ç 25 pompek, a reszta grupy przygl─ůda si─Ö sytuacji z wielkimi oczami. Zrobi┼éo si─Ö powa┼╝nie.
Wiesz w og├│le co to znaczy?” wydaje si─Ö odpowiednim pytaniem do gwiazd K-popu, czy idoli, kt├│rzy cz─Östo m├│wi─ů co┼Ť o czym nie maj─ů poj─Öcia. Nie znaczy to oczywi┼Ťcie, ┼╝e nie s─ů szczerzy i utalentowani, ale w przemy┼Ťle K-popowym chodzi o sprzeda┼╝ ca┼éego pakietu. Grupy idoli tworzy si─Ö poprzez znalezienie surowych talent├│w i odpowiedniego wygl─ůdu do wypucowania, wypolerowania i wytrenowania w celu dostarczenia takiego pakietu. Tworz─ůc grup─Ö hip-hopow─ů, nie jest tak istotne, by zna─ç i szanowa─ç kultur─Ö hip-hopow─ů jak po prostu bycie w stanie to sprzeda─ç.

BTS kontynuowali swoj─ů edukacj─Ö w American Hustle Life z raperem i producentem Warrenem G, pionierem hip-hopu z Zachodniego Wybrze┼╝a, i renomowan─ů trenerk─ů wokaln─ů i konsultantk─ů muzyczn─ů Iris Stevenson, kt├│ra s┼éu┼╝y┼éa jako inspiracja dla siostry Mary Clarence w filmie “Zakonnica w przebraniu 2”.
American Hustle Life  zaczyna si─Ö dla BTS brutalnie, kiedy zostaj─ů “porwani” przez m─Ö┼╝czyzn, kt├│rzy ostatecznie staj─ů si─Ö ich towarzyszami w LA. Wi─Öksza cz─Ö┼Ť─ç serii jest edytowana dla ┼Ťmiechu, ale wiele scen pokazuje te┼╝, ┼╝e ch┼éopcy bior─ů swoje lekcje na powa┼╝nie i wyra┼╝aj─ů g┼é─Öbsze uznanie dla hip-hopu. Wida─ç to szczeg├│lnie po lekcji ze Stevenson: ch┼éopcy zaczynaj─ů docenia─ç swoje nowe umiej─Ötno┼Ťci wokalne, ale s─ů r├│wnie┼╝ poruszeni cierpliwo┼Ťci─ů, ┼╝yczliwo┼Ťci─ů i matczyn─ů dusz─ů Stevenson. Szanuj─ů j─ů jako mistrzyni─Ö fachu. Dla nich Stevenson lub 'Iris seonsaeng (nauczycielka)' jak j─ů nazywali, jest jedn─ů z nowych fanek, kt├│rej maj─ů nadziej─Ö zaimponowa─ç.
Poza pragmatycznym i surowym Coolio, innym nauczycielem, kt├│remu BTS chc─ů zaimponowa─ç jest Warren G. Ze spokojem uczy┼é ch┼éopc├│w prawdziwego znaczenia hip-hopu, oraz tego jak ten gatunek jest b┼é─Ödnie charakteryzowany poprzez rasizm i negatywne stereotypy. W 2015 roku RM powiedzia┼é w wywiadzie dla HipHopPlaya:
Chcia┼éem zada─ç Warrenowi G tak wiele pyta┼ä odno┼Ťnie hip-hopu. Jak on sam powiedzia┼é, ‘strzelanie z broni, handlowanie narkotykami, kradzie┼╝e’ to nie hip-hop sam w sobie, ale jego negatywna strona, kt├│ra jest jedynie jego cz─Ö┼Ťci─ů. Troch─Ö jak nieproszony go┼Ť─ç, kt├│ry pcha si─Ö w hip-hop, ale ludzie powiedzieli, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie jest hip-hop. Powiedzia┼é mi r├│wnie┼╝, ┼╝e hip-hop jest otwarty dla ka┼╝dego, niezale┼╝nie od twojej rasy czy j─Özyka jakim si─Ö pos┼éugujesz. Opr├│cz tego us┼éysza┼éem od niego jeszcze wiele wspania┼éych rzeczy. Mo┼╝e si─Ö to wydawa─ç oczywiste, ale gdy Warren G mi to powiedzia┼é, to te rzeczy nabra┼éy wi─Ökszej wagi. Po tym wszystkim co powiedzia┼é, doda┼é “Wszystko w porz─ůdku.” Kiedy us┼éysza┼éem te s┼éowa, poczu┼éem si─Ö lepiej. Mo┼╝e powinienem por├│wna─ç to do uczucia jakie towarzyszy ci, kiedy dziadek opowiada ciekawe historie (┼Ťmiech).

W innym wywiadzie RM poddał refleksji więcej nauk Warrena G:

Reporter: Mimo, ┼╝e hip-hop jest gatunkiem muzycznym, wydaje si─Ö by─ç pewnego rodzaju religi─ů i filozofi─ů. Czym jest hip-hop? Na punkcie czego ludzie tak szalej─ů? 
RM: Zdefiniowanie hip-hopu mo┼╝na por├│wna─ç do pr├│b zdefiniowania mi┼éo┼Ťci. Je┼Ťli na ┼Ťwiecie jest 6 miliard├│w ludzi to istnieje 6 miliard├│w definicji mi┼éo┼Ťci, zatem ka┼╝da definicja hip-hopu r├│┼╝ni si─Ö w zale┼╝no┼Ťci od osoby. Oczywi┼Ťcie, mo┼╝na poda─ç definicj─Ö s┼éownikow─ů. W 1970 w Po┼éudniowym Bronksie ┼╝y┼é m─Ö┼╝czyzna pod pseudonimem DJ Herc. Podczas imprezy, kt├│r─ů zorganizowa┼é, robi┼é przerwy w beatach i podczas tych przerw jedni rapowali, inni ta┼äczyli, a jeszcze inni malowali graffiti… Tak narodzi┼é si─Ö hip-hop, wcze┼Ťniej wspomniane rzeczy nazwano 4 elementami hip-hopu, ale takie definicje s┼éownikowe zna ka┼╝dy, jednak je┼Ťli mieliby┼Ťmy wyja┼Ťni─ç ducha hip-hopu… jednym s┼éowem jest to co┼Ť czego nie da si─Ö wyja┼Ťni─ç. Jest to spos├│b na wyra┼╝enie mnie samego, tak samo jak jest oznak─ů swobody i buntu, poniewa┼╝ ludzie dobrze si─Ö tym bawi─ů, mo┼╝e nie┼Ť─ç w sobie pok├│j i mi┼éo┼Ť─ç. Je┼Ťli por├│wnamy go do Pokemona, b─Ödzie jak Ditto. Dla mnie osobi┼Ťcie hip-hop jest ca┼éym ┼Ťwiatem. ┼Üwiatem, w kt├│rym ┼╝yj─Ö… Trudne, prawda? Szczerze m├│wi─ůc, dla mnie nadal bywa trudne.
Reporter: Mo┼╝e to dlatego, ┼╝e nie wiem du┼╝o na temat hip-hopu, ale istnieje wiele aspekt├│w kultury hip-hopu i ubioru, kt├│rych nie jestem w stanie z ┼éatwo┼Ťci─ů zrozumie─ç. Z┼éote naszyjniki, ogie┼ä z armat, tego typu wizerunek… Nie rozumiem te┼╝ wyra┼╝enia ‘swag’, kt├│rego tak cz─Östo si─Ö u┼╝ywa.
RM: Kultura broni i handlowania dragami nie jest tym prawdziwym hip-hopem. Sta┼éy si─Ö jedynie produktem ubocznym muzyki hip-hopowej, ale nie samym gatunkiem. Mimo, ┼╝e istnieje pewien wizerunek, kt├│ry przychodzi na my┼Ťl, gdy my┼Ťlimy o modzie hip-hopowej, istnieje r├│wnie┼╝ szersze poj─Öcie. Sp├│jrzmy na A$AP Rocky’ego czy Kenye Westa. Nie nosz─ů ju┼╝ lu┼║no opuszczonych spodni. Aby zrozumie─ç okre┼Ťlenie ‘swag’, musisz zrozumie─ç jakie znaczenie w hip-hopie ma ‘robienie czego┼Ť po swojemu’. Robienie po swojemu jest istotnym i fajnym konceptem w hip-hopie. 
Uj─Öcie z teledysku RM’a “Do You” (cr.: YouTube)

Nie wiem, czy RM wcze┼Ťniej interesowa┼é si─Ö czarn─ů muzyk─ů i kwesti─ů czarnosk├│rych poza rapem, ale jego do┼Ťwiadczenia w Los Angeles zanurzone w kulturze rapu z Zachodniego Wybrze┼╝a i uczenie si─Ö od legend hip-hopu wyra┼║nie mia┼éy na niego wp┼éyw. Przyk┼éadowo, kiedy RM wyda┼é sw├│j mixtape - seri─Ö piosenek, kt├│re odzwierciedla┼éy jego wewn─Ötrzny konflikt, samotno┼Ť─ç i stres wywo┼éany podwa┼╝aniem jego wiarygodno┼Ťci przez rywalizuj─ůcych raper├│w, wymieni┼é utw├│r “Just Do You” Indii Arie jako ┼║r├│d┼éo inspiracji.
“Ta piosenka doda┼éa mi wiele otuchy, kiedy czu┼éem si─Ö zagubiony,” powiedzia┼é dla HipHopPlaya. “Wierz─Ö, ┼╝e bardzo wp┼éyn─Ö┼éa na ten mixtape. To w┼éa┼Ťnie dlatego utworem, kt├│ry reprezentuje ca┼éy mixtape jest ‘Do You’.”

India Arie jest relatywnie ma┼éo znana patrz─ůc na ameryka┼äskie standardy. Mimo swojego mainstreamowego sukcesu z hitem “I Am Not My Hair” z 2016 roku pozosta┼éa zasadniczo niezale┼╝n─ů artystk─ů. Jest nawet mniej prawdopodobne, ┼╝e by┼éa ┼║r├│d┼éem inspiracji dla K-popu, gdzie wi─Ökszo┼Ť─ç nawi─ůza┼ä ostro┼╝nie czerpie z Top 40 hit├│w; to, ┼╝e RM zaczerpn─ů┼é inspiracj─Ö z jej muzyki wskazuje na jego pog┼é─Öbiaj─ůc─ů si─Ö wiedz─Ö o muzyce i kulturze czarnosk├│rych.
Po pobycie w LA, RM przeprosi┼é za swoje pomy┼éki z przesz┼éo┼Ťci ┼é─ůcznie z przechwalaniem si─Ö “m├│wieniem jak czarny”. Powiedzia┼é, ┼╝e pogodzi┼é si─Ö z faktem, i┼╝ jego s┼éowa mog┼éy kogo┼Ť urazi─ç,  zaakceptowa┼é fakt, i┼╝ nie mo┼╝e zmieni─ç przesz┼éo┼Ťci; jedyne co mo┼╝e zrobi─ç to i┼Ť─ç przed naprz├│d. Co najwa┼╝niejsze, powiedzia┼é, ┼╝e bierze na siebie ca┼é─ů odpowiedzialno┼Ť─ç za to co zrobi┼é.
Wreszcie wygl─ůda na to, ┼╝e grupy K-popowe rozumiej─ů t─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç, jakiej potrzebuj─ů wkraczaj─ůc w ┼Ťwiat czarnej kultury.
Mogli r├│wnie┼╝ zaj─ů─ç si─Ö problemami z jakimi spotykaj─ů si─Ö czarnosk├│re osoby dzisiaj, w┼é─ůczaj─ůc w to kl─Öczenie Colina Kaepernicka**, hasztag #BlackLivesMatter*** i policj─Ö, kt├│rej usz┼éo na sucho zabicie czarnosk├│rych kobiet i m─Ö┼╝czyzn. K-popowi idole powinni sta─ç na przedzie w kwestii wspierania ┼╝ycia czarnosk├│rych - ┼╝ycia ich fan├│w, szczeg├│lnie, je┼Ťli chc─ů wi─ůza─ç si─Ö z czarn─ů muzyk─ů i kultur─ů czarnosk├│rych. Zaadoptowanie czarnego koloru sk├│ry w jakiejkolwiek formie wymaga r├│wnie┼╝ zaadoptowania problem├│w, kt├│rej dotycz─ů czarnosk├│rych os├│b. Czarnosk├│rzy nie zyskali naszego, unikatowego swagu przez zbieg okoliczno┼Ťci; spos├│b w jaki wyra┼╝amy siebie wywodzi si─Ö poszukiwa┼ä alternatywnych sposob├│w zachowania naszej godno┼Ťci w czasie niewypowiedzianych horror├│w i zrozumienia tego jak wyra┼╝a─ç siebie w pomys┼éowy spos├│b. Nasza kultura pochodzi z tej ma┼éej cz─Ö┼Ťci, kt├│r─ů mogli┼Ťmy zachowa─ç po przekroczeniu Pasa┼╝u ┼Ürodkowego**** Czarnosk├│re osoby zdobywaj─ů sw─ů wspania┼éo┼Ť─ç po┼Ťr├│d cierpienia i bezustannie odnajduj─ů drogi do osi─ůgni─Öcia sukcesu w spo┼éecze┼ästwie, kt├│re darzy nas nienawi┼Ťci─ů. Pod presj─ů i w stresie powsta┼éy niespodziewane diamenty. Ale nasze diamenty - nasza kultura, nie s─ů czym┼Ť, co chcemy wydobywa─ç nie otrzymuj─ůc nic w zamian. Aby znale┼║─ç si─Ö w otoczeniu tych diament├│w, musisz na to zas┼éu┼╝y─ç.
BTS nie boj─ů si─Ö tworzy─ç spo┼éecznie ┼Ťwiadomej muzyki. “Teksty naszych piosenek nie opieraj─ů si─Ö w stu procentach na naszych w┼éasnych do┼Ťwiadczeniach, jednak na wiele z nich mia┼éy wp┼éyw nasze prze┼╝ycia,” powiedzia┼é Suga w wywiadzie dla Soompi. “Bardzo si─Ö starali┼Ťmy, by opowiedzie─ç historie naszego pokolenia i os├│b w naszym wieku ┼╝yj─ůcych w dzisiejszym spo┼éecze┼ästwie.”
Muzyka BTS bardzo cz─Östo porusza tematy, kt├│re zazwyczaj nie pojawiaj─ů si─Ö w K-popie. Opisuj─ůc singiel RM'a 'Change' z raperem Wale, Tamar Herman napisa┼éa w artykule na Billboard:
“Cho─ç wi─Ökszo┼Ť─ç artyst├│w K-popowych wzbrania si─Ö od upolityczniania swojej muzyki, a nawet poruszania pozornie kontrowersyjnych temat├│w. Rap Monster - wiod─ůcy artysta K-popowy odni├│s┼é si─Ö wielokrotnie w ich piosenkach do polityki i problem├│w kulturowych, ze szczeg├│ln─ů uwag─ů na problemy m┼éodych ludzi - problemy psychiczne, zn─Öcanie si─Ö i samob├│jstwo. Nietypowe podej┼Ťcie sprawi┼éo, ┼╝e BTS stali si─Ö ulubie┼äcami ameryka┼äskim fan├│w, i dzi─Öki temu uplasowali si─Ö na najwy┼╝szej pozycji na li┼Ťcie Billboard 200 jako arty┼Ťci K-popowi.”

'Change' wydane tego marca (N/T: artyku┼é z grudnia 2017) zawiera nie tylko komentarz RM’a na temat zn─Öcania si─Ö na Twitterze, ale r├│wnie┼╝ refleksje Wale’a odno┼Ťnie czarnosk├│rej Ameryki, wliczaj─ůc w to ostatnie strzelaniny policji i inne niesprawiedliwo┼Ťci. “Poprzez krytyk─Ö ‘alt-right’*****, zdolno┼Ť─ç Twittera do ‘zabijania’, ‘rasistowsk─ů policj─Ö’ i deklaracj─Ö ‘braku wiary w rz─ůd’ duet raper├│w sprawia, ┼╝e” jak pisze Herman, “niepohamowany hip-hopowy kawa┼éek jest jest jedn─ů z najbardziej post─Öpowych piosenek do tej pory od spo┼éecznie ┼Ťwiadomego boysbandu BTS.”
Wale i RM, uj─Öcie z teledysku “Change” (cr.: YouTube)


Tak jak RM powiedzia┼é w wywiadzie dla Teen Vogue, kolaboracja by┼éa pomys┼éem Wale’a, co jest uznaniem dla znaczenia BTS. “Kiedy zaproponowa┼é wsp├│┼éprac─Ö, by┼éem w szoku,” powiedzia┼é. “My┼Ťla┼éem o tym, czy powinni┼Ťmy zrobi─ç jaki┼Ť imprezowy kawa┼éek, ale chcia┼éem jednak czego┼Ť innego. W Ameryce tytu┼é brzmi 'Change'. Oni maj─ů swoje sytuacje, a my swoje w Seulu, problemy istniej─ů wsz─Ödzie a ta piosenka jest jakby modlitw─ů o zmian─Ö. On opowiada o policji i problemach jakim stawia┼é czo┼éa od dzieci┼ästwa. Ja opowiada┼éem o Korei, moich problemach i o tych, kt├│rzy na Twitterze zabijaj─ů innych przez klawiatur─Ö.”

Wprowadzenie zwyczaju

 
BTS podczas wyst─Öpu na AMAs  (cr.: ABC/Image Group LA)

BTS s─ů na dobrej drodze do wyci─ůgni─Öcia wniosk├│w z b┼é─Öd├│w K-popu z przesz┼éo┼Ťci i pracuj─ů, aby zas┼éu┼╝y─ç na uwag─Ö czarnosk├│rych s┼éuchaczy wkraczaj─ůc na mi─Ödzynarodow─ů scen─Ö, ale mogli r├│wnie┼╝ wprowadzi─ç zwyczaj dla innych K-popowych grup, by robi┼éy to samo. Ta grupa ma potencja┼é do bycia tym wyj─ůtkowym zespo┼éem, kt├│ry nauczy znajomych idoli kilku rzeczy na temat tego jak wygl─ůda prawdziwy szacunek do hip-hopu.
Przyjrzyjmy się temu co artysta i muzyk Tony Jones - jeden z mentorów BTS w American Hustle Life - powiedział Soompi w 2014 roku:
My┼Ťla┼éem, ┼╝e ka┼╝da inna grupa i artysta z Korei, kt├│rzy wykonywali K-pop byli tacy jak oni i utalentowani. Myli┼éem si─Ö. Nie m├│wi─Ö o innych grupach, ale oni s─ů po prostu inni. BTS ma tak wiele do zaoferowania. Naprawd─Ö przestudiowali kultur─Ö hip-hopu. Chcia┼ébym pozna─ç osob─Ö stoj─ůc─ů za nimi, poniewa┼╝ producenci i dyrektorzy tworz─ů beaty i wszystko co robi─ů jest naprawd─Ö ameryka┼äskie. My┼Ťl─Ö te┼╝, ┼╝e mog─ů przyjecha─ç do Ameryki i tworzy─ç muzyk─Ö, je┼Ťli w przysz┼éo┼Ťci naucz─ů si─Ö angielskiego. S─ů tacy dobrzy, tacy utalentowani. Po programie ludzie m├│wili mi “Obczaj BAP, sp├│jrz na EXO, czy G-Dragona,” i wszystkie te inne grupy. Sprawdzi┼éem tych artyst├│w, ale wiesz, dla mnie to nie by┼éo to samo. Oni tak┼╝e maj─ů talent, ale nie wywo┼éali u mnie tej samej reakcji. 
Zaczerpn─Öli troch─Ö z New Edition, Boys to Men a nawet od A$AP Rocky’ego. Wzi─Öli to wszystko i z┼éo┼╝yli do kupy. Nie wiem, czy taki by┼é plan czy ch┼éopcy byli tak utalentowani, ale to szcz─Ö┼Ťcie, ┼╝e zebrali si─Ö razem. To wspania┼ée. S─ůdz─Ö, ┼╝e K-pop rozniesie si─Ö i nie b─Ödzie ju┼╝ tylko lokalny. Rozro┼Ťnie si─Ö dzi─Öki BTS.
Ci ch┼éopcy i ich ekipa naprawd─Ö uczyli si─Ö o ameryka┼äskiej kulturze i robi─ů to dobrze. Widzia┼éem osoby z r├│┼╝nych kraj├│w pr├│buj─ůce na┼Ťladowa─ç, powiela─ç, rapowa─ç tak samo, ┼Ťpiewa─ç tak samo i zachowywa─ç si─Ö tak samo, ale w tym przypadku nic takiego nie ma miejsca. Ch┼éopcy naprawd─Ö zdobywali wiedz─Ö i stali si─Ö w tym dobrzy. Ka┼╝dy z nich ma w sobie talent od st├│p do g┼é├│w. W grupie nie ma s┼éabego ogniwa, dlatego jest ciekawie. S─ů naprawd─Ö dobrzy.

Warren G mia┼é racj─Ö: rapowa─ç mo┼╝e ka┼╝dy, ale nie ka┼╝dy posiada pasj─Ö do tego rzemios┼éa i ch─Öci nauki o historii i kulturze Czarnosk├│rych. Mo┼╝liwe, ┼╝e w┼éa┼Ťnie to odr├│┼╝nia BTS od ich schematycznych K-popowych kuzyn├│w. Je┼Ťli tak, to mo┼╝na jedynie mie─ç nadziej─Ö, ┼╝e inne grupy za┼éapi─ů aluzj─Ö.
┼Üwiat K-popu mo┼╝e by─ç Matrioszk─ů pe┼én─ů rasizmu, dyskryminacji koloru sk├│ry, fanatyzmu, fetyszyzmu i egzotyzmu otaczaj─ůcymi rdze┼ä og├│lnej ignorancji. Przekopanie si─Ö przez wszystkie te warstwy mo┼╝e by─ç, dla ciemnosk├│rej osoby, wyczerpuj─ůce. W trakcie pisania tego postu, zastanawia┼éam si─Ö czy nie da┼éam BTS zbyt du┼╝ego pola manewru lub mo┼╝e, nie wystarczaj─ůcego. Zrobi┼éam to, co ka┼╝da ciemnosk├│ra osoba zainteresowana BTS powinna zrobi─ç: oceni─ç grup─Ö na podstawie tego gdzie zaczynali i gdzie s─ů teraz. Wierz─Ö, ┼╝e grupa do┼Ťwiadczy┼éa ci─Ö┼╝kich cios├│w, ale dostali nauczk─Ö i wzi─Öli odpowiedzialno┼Ť─ç za b┼é─Ödy, a branie odpowiedzialno┼Ťci za najgorsze b┼é─Ödy musi o czym┼Ť ┼Ťwiadczy─ç.
W┼éa┼Ťnie taki rozw├│j postawi┼é BTS na g┼é├│wnej pozycji ku pozyskaniu jeszcze wi─Ökszej ilo┼Ťci ciemnosk├│rych obserwator├│w ni┼╝ mieli, i nie m├│wi─Ö tu jedynie o m┼éodych dziewcz─Ötach przyci─ůgni─Ötych wyobra┼╝eniem materia┼éu na ch┼éopaka, w kt├│rych K-popowe grupy przoduj─ů. Maj─ůc na koncie takie kolaboracje jak z Wale’m czy Desiignerem, BTS oficjalnie zyskali wi─Öksz─ů atrakcyjno┼Ť─ç i pewn─ů wiarygodno┼Ť─ç. Nie wiarygodno┼Ť─ç “czarnej karty”, ale najzwyklejsz─ů wiarygodno┼Ť─ç, kt├│ra mo┼╝e przemieni─ç Wale’a czy Desiignera w fan├│w muzyki BTS. Tacy czarnosk├│rzy arty┼Ťci przemawiaj─ů do szerszej, czarnosk├│rej publiki. Je┼Ťli jeste┼Ť m┼éodym obserwatorem raper├│w, kt├│rzy inspiruj─ů si─Ö gatunkiem trap i now─ů fal─ů po┼éudniowego hip-hopu, to BTS stara si─Ö przekona─ç ci─Ö , ┼╝e oni r├│wnie┼╝ maj─ů sw├│j wk┼éad na ┼Ťwiecie. Je┼Ťli jeste┼Ť fanem rapu na spidzie Wale’a, mi─Ödzy 30-stk─ů a 40-stk─ů, troch─Ö bardziej ┼Ťwiadomy, lekko zblazowany i znu┼╝ony ┼Ťwiatem ni┼╝ m┼éodsi fani, nawet tobie spodoba si─Ö BTS, pomimo ich m┼éodego wieku.
Og├│lnie BTS chc─ů, aby Czarna Ameryka wiedzia┼éa, ┼╝e za┼éapali. Otrzymali nauki od raperskiej arystokracji W swoim naro┼╝niku maj─ů takie osoby jak Warren G. Zyskali wi─Ökszy szacunek dla swojej formy sztuki i wida─ç to w ich najnowszym dziele. Ostatni album BTS, Love Yourself: Her, posiada melodyjno┼Ť─ç stoj─ůca w linii z brzmieniem takich artyst├│w jak SZA, Daniel Caesar i Bryson Tiller i zarazem troch─Ö gniewu - oryginalna wersja MIC Drop posiada podk┼éad brzmi─ůcy jak miks Kanye Westa, Flo Ridy i Timbalanda, oraz teksty pokazuj─ůce, ┼╝e grupa ma w pewnym stopniu twardy charakter, kt├│ry mo┼╝e przynajmniej zaintrygowa─ç nowych s┼éuchaczy. Co najwa┼╝niejsze, album brzmi autentycznie, a to sprawi, ┼╝e spodoba si─Ö czarnosk├│rej publice.
BTS nauczyli si─Ö co znaczy tworzy─ç ┼Ťwietny hip-hop. Tak jak powiedzia┼é RM, nawet je┼Ťli istnieje s┼éownikowa definicja hip-hopu, to jego prawdziwy ducha jest czym┼Ť niewyt┼éumaczalnym. W hip-hopie nie chodzi o sztuczno┼Ť─ç czy ob┼éud─Ö, tu chodzi o bycie autentycznym i pozostaniu tym kim si─Ö jest.
Czy edukacja BTS na temat Czarnej Ameryki dobieg┼éa ko┼äca? Wr─Öcz przeciwnie: BTS nadal si─Ö ucz─ů. Prawda jest taka, ┼╝e ta edukacja nigdy si─Ö nie sko┼äczy, a oni z pewno┼Ťci─ů pope┼éniaj─ů mas─Ö nowych b┼é─Öd├│w im bardziej walcz─ů o dominacj─Ö w Stanach Zjednoczonych.  Zawsze b─Öd─ů mieli coraz wi─Öcej do nauki o swojej czarnosk├│rej publice i wci─ů┼╝ b─Öd─ů oducza─ç si─Ö tych problematycznych sposob├│w w jakie K-pop og├│lnie radzi sobie z czarn─ů ras─ů. Je┼Ťli ich do┼Ťwiadczenia w American Hustle Life s─ů jakimkolwiek przejawem, to BTS naprawd─Ö nauczyli si─Ö jak by─ç prawdziwym wzgl─Ödem samego siebie i wida─ç to w ich nowym, szerzej si─Ögaj─ůcym i bardziej kulturowo odpowiedzialnym brzmieniu i pogl─ůdach.
A skoro BTS potrafi─ů nauczy─ç si─Ö jak pozosta─ç prawdziwymi wzgl─Ödem siebie to reszta K-popu r├│wnie┼╝ mo┼╝e wyci─ůgn─ů─ç wnioski z takiej lekcji.

┼╣r├│d┼éo: http://reappropriate.co/2017/12/respect-must-be-earned-bts-journey-towards-gaining-its-stripes-in-black-america/
PL trans: Setsu @ crushonyou
* ”czarna karta” - wysoce ceniona, ekskluzywna karta American Express wydawana obecnym okazicielom AmEx posiadaj─ůcym wysokie przychody i wysok─ů zdolno┼Ť─ç kredytow─ů "wy┼é─ůcznie na zaproszenie". Karta uprawnia ich posiadaczy do dost─Öpu VIP, przelot├│w o wysokim standardzie, bilet├│w na wydarzenia i specjalnego traktowania w sklepach etc. Znana r├│wnie┼╝ jako karta "Centurion"

** podczas spotkania z Green Bay Packers, Colin Kaepernick zamiast stan─ů─ç na baczno┼Ť─ç w trakcie hymnu Stan├│w Zjednoczonych, kl─Öcza┼é; wypowiedzia┼é si─Ö "Nie b─Öd─Ö wstawa┼é do hymnu i flagi kraju, w kt├│rym dyskryminuje si─Ö czarnosk├│rych. Dla mnie to co┼Ť wi─Öcej ni┼╝ futbol i by┼ébym samolubny, gdybym nie wstawi┼é si─Ö w jaki┼Ť spos├│b za tymi, kt├│rzy cierpi─ů"

*** #BlackLivesMatter - "┼╗ycie Czarnosk├│rych Liczy si─Ö" - mi─Ödzynarodowy ruch aktywist├│w pochodz─ůcy ze spo┼éeczno┼Ťci Afroameryka┼äskiej, kt├│ra toczy kampanie przeciwko przemocy i rasistowskiego systemowi wzgl─Ödem czarnosk├│rych os├│b.

**** szlak handlowy/droga morska biegn─ůcy przez ┼Ťrodkowy Atlantyk; przewo┼╝ono nim niewolnik├│w z Afryki do innych kraj├│w

***** Alt-right, alternative right – niejednorodny ruch polityczny obejmuj─ůcy skrajnie prawicowe ideologie, kt├│re odrzucaj─ů wiele postulat├│w konserwatyzmu g┼é├│wnego nurtu. Autorstwo poj─Öcia przypisuje si─Ö bia┼éemu supremacjoni┼Ťcie Richardowi Spencerowi, kt├│ry u┼╝y┼é go w 2010 r. do okre┼Ťlenia nurt├│w skupionych wok├│┼é bia┼éej supremacji