K-pop jest siłą napędową koreańskiej popkultury od ponad dwóch dekad, a aktualnie jedna z grup przoduje. Jednak tak jak piszą Heather Chen z BBC i Minji Lee z BBC Korea, czy BTS utrzymają swój zadziwiający wzrost w 2018?
To wielki biznes w całej Azji, przynoszący południowokoreańskiej ekonomii corocznie miliardy, ale jeszcze nie miał znaczącego wpływu na rynek zachodni. Popowa gwiazda PSY odniósł w 2010 roku masowy sukces na listach przebojów z utworem "Gangnam Style", jednak jego gwiazda wkrótce przygasła.
Jednak nadszedł rok 2017 i wkroczyło BTS, siedmioosobowy boyband, który w zeszłym roku zdołał zajść tam, gdzie żadna k-popowa grupa wcześniej się nie dostała, podbijając stale trudny i bezlitosny rynek: Stany Zjednoczone.
Odnosząca duży sukces trasa w Ameryce pchnęła ich muzyczną kombinację popu, hip-hopu i R&B - w większości po koreańsku - na scenę światową.
Mieli najwyżej znajdujący się na liście Billboard 200 album spośrób grup k-popowych, a w listopadzie stali się pierwszą grupą k-popową, która znalazła się na szczycie listy iTunes w Stanach.
Dodajmy ten sukces do ich wygranej na Billboard Music Award w maju, kiedy fani zapewnili im nagrodę Top Social Artist, pokonują tym Justina Biebera.
Chłopcy podsumowali ważny w dziejach rok tworząc także historię mediów społecznościowych.
Na Twitterze otrzymali kilka wyróżnień łącznie z “największą ilością angaży dla artysty muzycznego” i swoją własną emotkę oraz zostali najczęściej retweetowanym artystą roku.
Ambasada Stanów Zjednoczonych w Seulu wyjawiła też, że ich tweet, który dostał najwięcej retweetów w 2017 roku, był właśnie o BTS.
Jak zespół łączy się ze swoimi fanami?
To z pewnością stosowne dla zespołu, którego sukces został zdeterminowany przez ich skrupulatnie utrzymaną prezencję w mediach społecznościowych, zdobywającą dla nich bardzo oddanych fanów, którzy zwą się ARMY.
"Potrafimy powiedzieć, jaki outfit mieli na sobie w danym ujęciu albo jakie jest ich ulubione Animoji," mówi 19-letnia studentka pierwszego roku Angelica Bacani z Filipin.
"Czasami w drodze do szkoły przeglądam treści w mediach społecznościowych, widzę wiadomości od chłopców i zawsze poprawiają mi humor."
Samo-zadeklarowana, niereformowalna fanka, której ulubionym członkiem jest Jin, powiedziała BBC News, że tym, co najbardziej cieszyło fanów to “osobisty związek” z zespołem, który zapewniały media społecznościowe.
"Inne zespoły uchodzą za zdystansowane i nieosiągalne, ale z BTS tak łatwo jest się utożsamić."
Zgodnie z krytykiem kulturowym z Seulu - Kim Hern-sikiem, to “szczere i przyziemne” zachowanie w mediach społecznościowych “nie było wytworzone, lecz oni po prostu pozostają sobą.”
"K-popowe grupy wychowywane przez większe agencje talentów często prowadzą ogromne promocje marketingowe w celu przemiany piosenarzy w idoli,” powiedział Pan Kim dla BBC News.
"Są systemowi i ich kontrolują, więc interakcje z fanami bywają ograniczone. Dlatego styl komunikacji uchodzi za zbyt formalny."
"Ale nie w przypadku BTS, którymi zarządza stosunkowo mała agencja. Chłopcy mają swobodę w kwestii interakcji z fanami na portalach społecznościowych i nie są traktowani jako część wielkiego systemu, ale raczej jako zwykli ludzie."
Przez nimi kolejny dobry rok?
Zgodnie z Panem Kimem, tak, ponieważ stale oferują coś nowego.
"BTS różni się od PSY, który miał jedną dobrą piosenkę, ale nie utrzymał jednolitego stylu w późniejszym czasie,” powiedział Kim Hern-sik. "BTS bez przerwy budują muzyczną tożsamość, która współbrzmi z nastolatkami.”
Powiedział, że zmienili sposób w jaki koreańscy celebryci - wcześniej widziani jako idealni i dalecy od zwyczajnego życia - powinni nawiązywać kontakty w celu zbudowania lojalnej fanbazy.
"W końcu, odnoszą sukces ponieważ wiedzą jak komunikować się z fanami i myślę, że ich popularność zostanie na dobre."

Biznesowi obserwatorzy tacy jak markowy strateg z Singapuru - Martin Roll się z tym zgadza.
Mówi, że “hallyu wave” - gwałtowny wzrost koreańskiej kultury popularnej - “udowodnił, że jest zbawieniem dla Korei i zdecydowanie zadomowi się na dobre”.
"Minione dekady dowodzą, że K-pop nie jest już tylko przemijającą modą, ale BTS muszą cały czas myśleć o nowatorskich sposobach zainteresowania swoich fanów, aby utrzymać swoją pozycję na szczycie koreańskiego przemysłu rozrywkowego,’ powiedział dla BBC.
Chłopcy mają przed sobą pracowity rok. Uznano ich za pożądanych ambasadorów turystyki, prezentujących końcoworoczną reklamę, która sprawiła, że strona turystyki Seulu padła.
"’Siła idoli’ BTS jest naprawdę na innym poziomie,” skomentował Peter Kim, urzędnik z oddziału turystyki. "Siła odzewu na to wideo była niespotykana i nie oczekiwaliśmy takiej popularności, więc zdecydowanie wszystko zaszło dalej niż podejrzewaliśmy!”
BBC News w Seulu skontaktowało się z reprezentantami Big Hit Entertainment dla tego artykułu,a le odmówiono udzielenia wywiadu.
To wielki biznes w całej Azji, przynoszący południowokoreańskiej ekonomii corocznie miliardy, ale jeszcze nie miał znaczącego wpływu na rynek zachodni. Popowa gwiazda PSY odniósł w 2010 roku masowy sukces na listach przebojów z utworem "Gangnam Style", jednak jego gwiazda wkrótce przygasła.
Jednak nadszedł rok 2017 i wkroczyło BTS, siedmioosobowy boyband, który w zeszłym roku zdołał zajść tam, gdzie żadna k-popowa grupa wcześniej się nie dostała, podbijając stale trudny i bezlitosny rynek: Stany Zjednoczone.
Odnosząca duży sukces trasa w Ameryce pchnęła ich muzyczną kombinację popu, hip-hopu i R&B - w większości po koreańsku - na scenę światową.
Mieli najwyżej znajdujący się na liście Billboard 200 album spośrób grup k-popowych, a w listopadzie stali się pierwszą grupą k-popową, która znalazła się na szczycie listy iTunes w Stanach.
Dodajmy ten sukces do ich wygranej na Billboard Music Award w maju, kiedy fani zapewnili im nagrodę Top Social Artist, pokonują tym Justina Biebera.
Chłopcy podsumowali ważny w dziejach rok tworząc także historię mediów społecznościowych.
Na Twitterze otrzymali kilka wyróżnień łącznie z “największą ilością angaży dla artysty muzycznego” i swoją własną emotkę oraz zostali najczęściej retweetowanym artystą roku.
Ambasada Stanów Zjednoczonych w Seulu wyjawiła też, że ich tweet, który dostał najwięcej retweetów w 2017 roku, był właśnie o BTS.
Jak zespół łączy się ze swoimi fanami?
To z pewnością stosowne dla zespołu, którego sukces został zdeterminowany przez ich skrupulatnie utrzymaną prezencję w mediach społecznościowych, zdobywającą dla nich bardzo oddanych fanów, którzy zwą się ARMY.
"Potrafimy powiedzieć, jaki outfit mieli na sobie w danym ujęciu albo jakie jest ich ulubione Animoji," mówi 19-letnia studentka pierwszego roku Angelica Bacani z Filipin.
"Czasami w drodze do szkoły przeglądam treści w mediach społecznościowych, widzę wiadomości od chłopców i zawsze poprawiają mi humor."
Samo-zadeklarowana, niereformowalna fanka, której ulubionym członkiem jest Jin, powiedziała BBC News, że tym, co najbardziej cieszyło fanów to “osobisty związek” z zespołem, który zapewniały media społecznościowe.
"Inne zespoły uchodzą za zdystansowane i nieosiągalne, ale z BTS tak łatwo jest się utożsamić."
Zgodnie z krytykiem kulturowym z Seulu - Kim Hern-sikiem, to “szczere i przyziemne” zachowanie w mediach społecznościowych “nie było wytworzone, lecz oni po prostu pozostają sobą.”
"K-popowe grupy wychowywane przez większe agencje talentów często prowadzą ogromne promocje marketingowe w celu przemiany piosenarzy w idoli,” powiedział Pan Kim dla BBC News.
"Są systemowi i ich kontrolują, więc interakcje z fanami bywają ograniczone. Dlatego styl komunikacji uchodzi za zbyt formalny."
"Ale nie w przypadku BTS, którymi zarządza stosunkowo mała agencja. Chłopcy mają swobodę w kwestii interakcji z fanami na portalach społecznościowych i nie są traktowani jako część wielkiego systemu, ale raczej jako zwykli ludzie."
Kim są BTS?
- Grupa założona przez Big Hit Entertainment, zadebiutowali w 2013 roku. W skład grupy wchodzą: Jin, Suga, J-Hope, RM, Jimin, V i Jungkook
- Ich akronim początkowo oznaczał Bulletproof Boy Scouts (Kuloodporni Skauci), ale kiedy zaczęli celować w Stany Zjednoczone, powiedzieli, że akronim oznacza Beyond the Scene
- Krytycy mówią, że to co wyróżnia BTS spośród innych K-popowych grup to ich odważne sięganie po tematy “taboo” takie jak znęcanie się, elitaryzm i zdrowie psychiczne
- Ich występy łączą w sobie pop, R&B, hip hop i mocne choreografie
- Do ich hitów zalicza się "DNA" (z którym wystąpili na AMAs 2017), dotkliwy hymn na cześć młodości "Blood Sweat & Tears", oraz "Spring Day", przez wielu fanów widziany jako hołd ku czci ofiar katastrofy statku Sewol z 2014 roku. Zespół współpracował też z amerykańskim DJem Stevem Aokim przy piosence "Mic Drop
Przez nimi kolejny dobry rok?
Zgodnie z Panem Kimem, tak, ponieważ stale oferują coś nowego.
"BTS różni się od PSY, który miał jedną dobrą piosenkę, ale nie utrzymał jednolitego stylu w późniejszym czasie,” powiedział Kim Hern-sik. "BTS bez przerwy budują muzyczną tożsamość, która współbrzmi z nastolatkami.”
Powiedział, że zmienili sposób w jaki koreańscy celebryci - wcześniej widziani jako idealni i dalecy od zwyczajnego życia - powinni nawiązywać kontakty w celu zbudowania lojalnej fanbazy.
"W końcu, odnoszą sukces ponieważ wiedzą jak komunikować się z fanami i myślę, że ich popularność zostanie na dobre."
Biznesowi obserwatorzy tacy jak markowy strateg z Singapuru - Martin Roll się z tym zgadza.
Mówi, że “hallyu wave” - gwałtowny wzrost koreańskiej kultury popularnej - “udowodnił, że jest zbawieniem dla Korei i zdecydowanie zadomowi się na dobre”.
"Minione dekady dowodzą, że K-pop nie jest już tylko przemijającą modą, ale BTS muszą cały czas myśleć o nowatorskich sposobach zainteresowania swoich fanów, aby utrzymać swoją pozycję na szczycie koreańskiego przemysłu rozrywkowego,’ powiedział dla BBC.
Chłopcy mają przed sobą pracowity rok. Uznano ich za pożądanych ambasadorów turystyki, prezentujących końcoworoczną reklamę, która sprawiła, że strona turystyki Seulu padła.
"’Siła idoli’ BTS jest naprawdę na innym poziomie,” skomentował Peter Kim, urzędnik z oddziału turystyki. "Siła odzewu na to wideo była niespotykana i nie oczekiwaliśmy takiej popularności, więc zdecydowanie wszystko zaszło dalej niż podejrzewaliśmy!”
BBC News w Seulu skontaktowało się z reprezentantami Big Hit Entertainment dla tego artykułu,a le odmówiono udzielenia wywiadu.
źródło: BBC News
pl trans: Setsu @ crushonyou
Brak komentarzy
Prześlij komentarz