Artykuł na temat książki

[Nowa książka] THIS IS BANGTAN DNA; era mediów społecznościowych = interesująca analiza BTS, królów w sferze komunikowania się
"Muzyka BTS ma swoje korzenie w hip-hopie i podąża za najnowszymi trendami  w muzyce popularnej.  Sentyment i przekaz pochodzą jednak z najbardziej osobistych doświadczeń i apelują o ogólne zrozumienie”
Młody dziennikarz Kim Sungchul opublikował książkę, w której analizuje historię sukcesu BTS. Odwiedził moje biuro na początku listopada i pokazał mi szkic. Szczerze mówiąc, świat rozrywki nie był mi bliski i nie miałem pojęcia kim jest BTS. Jedyną grupą jaką znałem było Big Bang, więc wywnioskowałem, że BTS to po prostu jedna z tych popularnych grup pośród tak wielu innych.
Autor pracował jako specjalista w dziedzinie mediów społecznościowych. Ciężko było mi zrozumieć, dlaczego napisał książkę na temat BTS, ponieważ nie był on w żaden sposób związany z przemysłem muzycznym. Zacząłem rozumieć dopiero wtedy, gdy tłumaczył mi jak BTS - angielski skrót od Bangtan Sonyeondan - zostało stworzone na podstawie koreańskiej wymowy oraz o tym jak aktywna globalnie jest ta grupa.
Powiedział, że członkowie grupy to ‘chłopcy ze wsi’ pochodzący z Daegu, Gwangju, Geochang i Busan oraz że są uwielbiani na całym świecie za dumę z bycia sobą i pokazywanie swojej tożsamości. Powiedział również, że grupa nie rekrutowała członków z zagranicy i nie pisze piosenek w całości po angielsku, aby zwrócić uwagę zagranicznych słuchaczy, jednak nadal stali się globalnymi gwiazdami śpiewając po koreańsku.
Później podał mi świeżo wydrukowaną książkę. Spytany o to, która część zawiera najbardziej istotny przekaz, wskazał na podrozdział ‘Kwestia wyczucia czasu.’ z rozdziału 9: Komunikuj się jak BTS. Powiedział również, że ten podrozdział  zawiera jego własną wiadomość do koreańskiego społeczeństwa, więc przeczytałem tą cześć notując co nie co.
Najważniejszą częścią komunikacji w sieci jest wyczucie czasu. Najgorzej jest wtedy, kiedy ktoś publikuje wiadomość, kiedy powinien milczeć, a milczy wtedy, kiedy powinien coś powiedzieć. Członkowie BTS wiedzą kiedy i jak komunikować się ze swoimi fanami. W skrócie, są absurdalnie dobrzy w wyczuciu czasu w komunikacji.
Przykład, kiedy pojawiły się informacje, że BTS zostali zaproszeni do najbardziej znanych amerykańskich talk-show zaraz przed AMA, zagraniczni fani byli bardzo podekscytowani, ale również nieco zmartwieni.  Martwili się, czy BTS popełnią jakiś błąd będąc oglądanymi przez ludzi z całego świata, ponieważ większość członków grupy nie jest dobra w angielskim i nawet ten, który najlepiej się nim posługuje, RM, uczył się języka w Korei.

W tamtym czasie RM wziął swój smartfon i zrobił live, mówiąc o tym jak czuł się jadąc do Stanów.  Opowiadał o swoim wyjeździe do Europy, książkach, które czytał oraz innych nowościach ze swojego życia. Potem ujawnił nieco swoje odczucia względem przygotowań i wyjazdu do Stanów.  Wytłumaczył, że przygotowywał się do wywiadów po angielsku i poprosił członków grupy, aby dobrze się bawili, tak jakby występowali w koreańskich programach telewizyjnych.  Fani mogli poczuć jego szczerość, co złagodziło ich zmartwienie.
W trakcie wizyty w Stanach, RM i reszta członków grupy pokazali swoją naturalną stronę. RM streszczał angielskie pytanie po koreańsku, prosił członków, aby wyrażali się po koreańsku, ale tłumaczył ich odpowiedzi na angielski. Dzięki temu pokazał, że nie czuli się gorsi czy onieśmieleni ‘angielskim’. W każdych okolicznościach poradzili sobie z wywiadami na swój sposób, w pełni będąc sobą.
Autor uważa, że to lider jest ostatecznie odpowiedzialny za optymalne wyczucia czasu komunikacji i wykonanie pracy. Aby lider spełnił swoją rolę, musi cały czas porozumiewać się z osobami wtajemniczonymi. Musi również wiedzieć jak rozdzielić swoje role i role pozostałych członków.
Wewnętrzny proces komunikacji typowej koreańskiej organizacji, w tym rządów i firm, ma jednak drastycznie inną formę niż ta w przypadku BTS. Kiedy pojawia się problem, już samo sprawdzenie faktów zajmuje dużo czasu z racji barier w obrębie organizacji. Jak również, kiedy pojawiają się konflikty wśród wewnętrznych grup, stracą one wiele energii, aby stworzyć wiadomość, którą przekażą osobom postronnym.


To lider jest odpowiedzialny za poradzenie sobie z taką sytuacją. Musi on wyznaczyć priorytetowe opcje i wybrać jedną.  Opinia autora mówiąca, że organizacja w której wewnętrzna komunikacja jest zła musi byc zła w zewnętrznej komunikacji, wydaje się pochodzić z jego własnego doświadczenia.
Komunikacja bywa trudna, a gdy ma miejsce w łatwy sposób, należy traktować ją jako przypadek wyjątkowy. Zdanie sobie sprawy z tego, że zła komunikacja jest rzeczywistością, zmotywuje kogoś do porozumiewania się.
Po przeczytaniu jednego wybranego rozdziału, zainteresowałem się i przeczytałem całą książkę. Za sukcesem BTS może kryć się milion powodów. Zgadzam się z tym, że ich rodzime cyfrowe DNA, które umożliwia im swobodne używanie mediów społecznościowych jest tym czynnikiem, który odróżnia BTS od innych idoli.
Osoby mające styczność z nowoczesnymi technologiami (“cyfrowi tubylcy”) uważają już samo swoje życia za treść. Wiedzą, gdziekolwiek się znajdują, jak połączyć się z innymi ludźmi na świecie. W XXI wieku, ludzie żyją w takim świecie, a BTS kreują kontent, który idealnie pasuje do tej nowej  ery.  
Dzięki autorowi, obejrzałem różne materiały na temat BTS i ich fanów na YouTube. Przesłuchałem też kilka ich piosenek. Wydaje mi się, że muzyka jest częścią ich kontentu, nie całością. Selfie, programy na żywo, tweety… każda ich cyfrowa aktywność jest treścią. Przypomina mi to o poglądzie Marshalla McLuhana, że ‘media są przekazem’.  

źródło: Naver



Wstęp do książki


BTS dostarczają nowy model komunikacji w erze mediów społecznościowych
Analiza różnych treści i działań komunikacyjnych online


W 2017 roku BTS urosnęli do rangi grupy mianowanej międzynarodową sensacją, otrzymując nagrodę Billboard i występując na AMAs. Ludzie wymieniają wiele powodów stojących za globalnym sukcesem BTS, takie jak ich muzyka ze szczerym przekazem i  genialne występy. Ich aktywności w mediach społecznościowych są uważane za przyczynę uformowania się światowego fandomu.
Jednakże, jako, że właściwie większość K-popowych grup stara się używać mediów społecznościowych i komunikować się z fanami, ciężko powiedzieć, że aktywności BTS w mediachs połecznościowych w pełni tłumaczą ich sukces. Ta książka skupia się na tym, co sprawia, że treści publikowane przez BTS w mediach społecznościowych są takie wyjątkowe i jak siła ich SNS się rozwijała.
Autor jest dziennikarzem i specjalistą od komunikacji, który pracował w zarządzie planowania kontentu online i kanale mediów społecznościowych przez ponad 10 lat. Publikuje dogłębna analizę muzyki BTS, treści internetowych i aktywności w mediach społecznościowych (filmików, tweetów i programów online) w oparciu o swoje doświadczenia.
Książka sugeruje, że trzy główne DNA, które przepływają przez wszystkie treści BTS i przykuwają uwage publiki to: countryboys (dosł. chłopcy ze wsi), marzenie i rozwój.
<Countryboys> jest tożsamością, którą członkowie BTS - większość z nich pochodząca spoza Seulu - definiują siebie samych np. w tekstach piosenek, które sami piszą oraz jest także punktem początkowym ich cech charakterystycznych. To daje również wskazówkę, że grupa wykonująca K-pop, który uważać można za mało dostępny obszar w kulturze popularnej, może wyjść poza Azję i być w centrum uwagi ze strony USA.
<Marzenie> jest istotnym motywem w muzyce BTS, który miał swój początek wraz z ich debiutową piosenką 'No more dream'. Różne marzenia każdego z chłopców i proces spełniania tych marzeń  przykuło uwage współczesnej publiki i uplasowało BTS w miejscu w którym są dziś.
Historie i treści tych wiejskich chłopców zbierających się razem i spełniających swoje marzenia  można podsumować jako <Rozwój>. Ta publikacja przyjrzała się rozwojowi DNA poprzez analizę utworu 'Moving On' i ich drugiego pełnego albumu 'Wings'.
Dodatkowo autor analizuje ogromną ilość treści w kategoriach (1) nieoficjalne utwory, (2) wideo nawiązujące do muzyki, (3) wideo o codziennym życiu (Bangtan Bomb), (4) kontent z Twittera, (5) programy online oraz (6) treści stworzone przez fanów.
W książce, jako powody siły mediów społecznościowych BTS wymienia się szczery przekaz, czystą zabawę oraz wielowarstwowe i strategiczne planowanie treści. Autor przekonująco dostarcza, wraz ze swoją wiedzą specjalistyczną, trochę przmeyśleń wynikających z komunikacji BTS, których społeczność może się nauczyć.
Autor ma nadzieję, że BTS będzie widziane jako nowy model komunikacji, który pozytywnie rozwinie nasze społeczeństwo cierpiące na brak porozumiewania się i konflikty, nie tylko jako grupa idoli komercyjnie odnosząca sukces. W tekście głównym autor zdradził co zmotywowało go do napisania książki: “BTS daje świetne aluzje naszemu społeczeństwu, które przekraczają granice przemysłu muzyki popularnej. Odszyfrowanie sekretu komunikacji BTS pomoże każdej części społeczeństwa, która cierpi na brak zdolności porozumiewania się i konflikty."


źródło: Book Naver

eng trans: diminie @ Reddit
pl trans: Setsu @ crushonyou