Kt贸rzy ameryka艅scy fani poszli zobaczy膰 BTS? 171123 | CRUSHONYOU


Utw贸r "DNA" BTS wype艂ni艂 scen臋 na AMAs. Min臋艂o pi臋膰 lat, odk膮d PSY uderzy艂 a scen臋 z "Gangnam Style". W tamtym czasie AMAs by艂o uwa偶ane za co艣, gdzie korea艅scy arty艣ci nie b臋d膮 mogli wyst臋powa膰 w najbli偶szej przysz艂o艣ci. Martwi膮c si臋, 偶e BTS b臋d膮 postrzegani jako stosunkowo nowy i zagraniczny zesp贸艂, AMAs zasugerowa艂o kolaboracj臋 z ameryka艅skimi artystami, lecz BTS znakomicie poradzili sobie sami na scenie. Wrzeszcz膮ce t艂umy wype艂niaj膮ce wszystkie miejsca, tylko to potwierdzi艂y. Ameryka艅scy popowi arty艣ci byli przyja藕nie nastawieni, a g艂贸wne media odzwierciedli艂y potencja艂 komercyjny i status zespo艂u. Wyst臋p na AMAs wybudowa艂 dla nich fundament do stani臋cia tu偶 przed ameryka艅sk膮 publiczno艣ci膮, kt贸ra nie jest zaznajomiona z K-popowymi idolami.


Kto艣 mo偶e przywo艂a膰 sukces K-popu, co nie jest ca艂kowicie z艂e. W rzeczywisto艣ci K-pop wykazywa艂 szybki wzrost pomimo negatywnych opinii ekspert贸w z Korei jak i z zagranicy. Nic dziwnego, 偶e widzi si臋 K-popowe albumy na listach Billboard 200 oraz na iTunes. "As if it's your last" od BlackPink by艂o puszczane w "Justice League", dramat Jason Kim'a "K-pop" zadebiutowa艂 w przedstawieniach, a na Manhattanie musical przedstawiaj膮cy K-popwy system i sukcesy trainee sprzeda艂 si臋 w dniu premiery. Jednak podczas gdy Korea艅czycy debatuj膮 o popularno艣ci K-popu za granic膮, dziej膮 si臋 za ni膮 o wiele wi臋ksze rzeczy i szybkie zmiany.




Tegoroczny K-popowy festiwal "KCON" mia艂 80,000 odbiorc贸w tylko w LA. Ka偶dego roku kolejki s膮 inne, lecz liczba publiczno艣ci stale ro艣nie. Odkry艂em KCON par臋 lat temu i odbiorcami nie s膮 ju偶 tylko Azjaci, ale r贸wnie偶 Europejczycy, Latynosi, Afroamerykanie. Z ekonomicznego punktu widzenia, fani od 艣redniej do wy偶szej klasy r贸wnie偶 zwi臋kszaj膮 statystyki. Amerykanie podr贸偶uj膮 przez stany i wydaj膮 setki dolar贸w, aby tylko zobaczy膰 ten koncert. Jest to zdecydowanie fenomenalna popularno艣膰. Jednak偶e ten spos贸b wzrostu nie t艂umaczy obecnego K-popu. Chodzi o sukces BTS. Ich obecna s艂awa i fenomenalna si艂a 偶膮da analizy w wyj膮tkowym punkcie, kt贸ry nie mo偶e by膰 zwi膮zany tylko i wy艂膮cznie ze wzrostem K-popu.

Sukces BTS jest znacz膮cy, gdy偶 zaw艂adn臋li oni sercami publiczno艣ci przez uniwersaln膮 muzyk臋, urok osobisty i komunikacj臋 z fandomem, nie poprzez komercyjne sztuczki, kt贸rych spodziewa si臋 w 艣wiecie muzyki, zw艂aszcza w takim gatunku jak K-pop. Ich sukces i bycie w Ameryce brzmi jak nowy model dla samego K-popu, w ko艅cu mieli oni ma艂e wsparcie autoryzowanych system贸w, takich jak du偶ych agencji, promocji, czy stacji nadawczych. Nawet bez wydania angielskiego utworu mieli ogromne wsparcie z US. Media takie jak Billboard r贸wnie偶 by艂y zaskoczone, ale szybko przyj臋艂y do siebie wp艂ywow膮 moc BTS. Nawet je艣li Korea prze艂amuje swoje uprzedzenie do muzyki idoli, tak US, centrum muzyki pop, wydaje si臋 gotowe zaakceptowa膰 te globalne gwiazdy popu z Korei jako nowe twarze ameryka艅skich idoli.

Moc fandomu powinna zosta膰 szczeg贸lnie zauwa偶ona. ARMY, kt贸rych po KCONIE 2014 nagle przyby艂o, maj膮 naprawd臋 siln膮 wi臋藕. Nie ograniczaj膮 si臋 tylko do Korea艅skiego b膮d藕 azjatyckiego fandomu. Social media s艂u偶膮 im jako narz臋dzie do zrzeszania si臋 z r贸偶nymi rasami, grupami etnicznymi i miastami. W艂a艣nie to sta艂o si臋 g艂贸wnym elementem do z艂amania j臋zykowych i globalnych barier, kt贸re stanowi艂y limit w globalizacji K-popu. Dlatego AMAs jest pocz膮tkiem, a nie zwyk艂膮 atrakcj膮 dla BTS w US. Fani bez wzgl臋du na swoje pochodzenie czy rad臋 do艂膮czaj膮 do tej si艂y z Ameryk膮 na czele i otwieraj膮 oczy na moc BTS. ARMY z entuzjazmem dobrowolnie promuj膮 zesp贸艂 w atrakcyjny spos贸b, jakiego tradycyjne media nie zauwa偶y艂y. K-pop nie zrzesza tylko artyst贸w ale te偶 fan贸w i to oni rozwijaj膮 t膮 ma艂膮 kultur臋 na r贸偶nych obszarach, tworz膮c teraz nowy model poza "Korea艅sk膮 fal膮". Podczas gdy wiele ludzi dopiero nadrabiaj膮 pocz膮tek nowego 艣wiata, K-pop staje si臋 coraz wi臋kszy i bardziej r贸偶norodny.

source: m.ize.co.kr
eng trans: BTSARMY_Salon
pl trans: Emu @crushonyou