Wystawa 'LOVE YOUR BTS' pokazuje, dlaczego najwyższy czas brać K-popowe fanarty na poważnie 171020 | CRUSHONYOU
Czy istnieje miejsce na kanon prywatny* fanartów pośród świętych hal Sztuki przez wielkie S? Amino, mobilna platforma społecznościowa, najwidoczniej tak uważa.
Fanarty są istotnym aspektem fandomu, gdzie zainteresowania stają się płaszczyzną dla wszelakich medium i zdolności artystycznych. Takie prace często można zobaczyć w artykułach przedstawiających plakaty filmowe, przemiany Pokemonów zaprojektowane przez fanów i zamiłowanie zespołu Foo Fighters do “dziwnych” fanartów. Ale tak się zdarzyło, że k-popowe supergwiazdy BTS mają głośno wspierający ich fandom zwany ARMY, który zmodyfikował Amino wychodząc naprzeciw artystycznym możliwościom prac fanów.
Teraz kiedy K-pop staje się w poważny sposób realny - z recenzjami takich artystów jak BTS, IU i Day6 w Spin, The New York Times a nawet Hyperallergic - Kpopowe fanarty wydają się iść z biegiem, po tym jak otrzymały swoją własną wystawę.
W piątek (13. 10) i sobotę (14.10), w miejscu, które niegdyś było Galerią Lisy Cooley w Nowym Jorku, Amino zaprezentowało wystawę fanartów dedykowaną BTS, przedstawiając około 174 prace wybrane z mediów społecznościowych pod hashtagiem #Love_Your_BTS, stworzonego z okazji najnowszego albumu septetu, Love Yourself: Her.
Wydarzenie to było zachętą ze strony Amino do zebrania miliona fanów BTS (znanych indywidualnie jako ARMYs) na platformie. Amino jest bardziej przyjazną dla obrazów, mobilną wersją Reddit, która pozwala użytkownikom budować ich własnaą społeczność - idealna wylęgarnia uczestników fandomu. Założony w 2011 roku startup jest pomysłem współzałożycieli Bena Andersona i Yin Wanga, którzy zainspirowali się prawdziwymi konwentami fandomowymi takimi jak Comic Con zrzeszający ludzi myślących podobnie. Największe społeczności aplikacji kręcą się wokół Pokemonów, motocykli i rzecz jasna, BTS.
Na dzień 19. października tj. czwartek Amino fandomu ARMY miało około 640 tysięcy członków, a blisko 3 tysiące społeczności w temacie BTS - łącznie z tymi specjalizującymi się w takich niszowych tematach jak memy, shipy i roleplay (odgrywanie roli) i dostępne jest w sześciu różnych językach obcych.
Ta niezmierna aktywność ze strony fandomu zrobiła duże wrażenie na Amino. “Jeszcze w lecie mieliśmy spotkanie, na którym wydrukowaliśmy trochę fanartów i rozdaliśmy. Uderzyło mnie to, jak niesamowite one były.” powiedział w rozmowie telefonicznej z Billboardem Tyler Pennel - przedstawiciel marketingowy Amino. “Stwierdziliśmy ‘Chcemy stworzyć odpowiednią platformę dla tych wspaniałych rzeczy i upewnić się, że będzie to miejsce zyskujące taki sam szacunek jak sztuka.
'”
'”
Firma wspomogła w tym celu przygotowanie galerii poświęconej fanartom ARMYs. Projektem zarządzała Angie Cho, odpowiedzialna za strategie marketingu w Amino, która zajmowała się tworzeniem aranżacji kwiatu “Smeraldo” o którym na Twitterze pisał członek BTS, Jin (uwzględniony w dużej mierze w teoriach fanów na temat Love Yourself: Her) oraz organizacją stoiska urodzinowego, gdzie fani mogli napisać listy do wokalisty prowadzącego i głównego tancerza Jimina (który obchodzi urodziny 13.października i wypadały one w piątek w dzień wystawy.)
Mimo, że już samo skupienie sie na fanartach było niekonwencjonalne, to event nawet bardziej odbiegał od norm. “Love Your BTS” było nie tyle biernym podziwianiem sztuki, jak doświadczeniem bycia fanem w całej rozciągłości. Wokół projektora rozpoczęły się tańce, popularna k-popowa YouTuberka Jessica Gullasch (znana jako The Jess Lyfe) vlogowała z gośćmi a ilość fanów nie pozostawała miejsca na przestrzeń osobistą.
Ale wszystko mocno skupiało się na dziełach stworzonych poprzez wiele różnych mediów. Pennell powiedział, że zespół Amino użył “kustoszowskiego oka”, aby upewnić się w różnorodności kontentu pośród fanartów ARMYs.
Pokaz wydobył szereg różnych fanartów, które zalewały platformy społecznościowej. “Widziałam wiele artystycznych ujeć treści o BTS - jak nauka anatomii z choreografii, komiksy na podstawie nowych żartów środowiskowych z programów a nawet ilustracje w klimacie renesansowym, bazujące na koncepcie ‘‘Blood Sweat and Tears,’” mówi fanka/artystka Alison Thng (a.k.a. @kkumrii na Twitterze, której prace zostały przedstawione na wystawie “Love Your BTS”.) “Bez przerwy dostajemy nowy wgląd w ich osobowości i wizualne inspiracje z photobooków oraz teledysków, a później przerabiamy je na fanarty i umieszczamy w nowych alternatywnych rzeczywistościach, które prezentuje każdy comeback.”
Sama Thng ma unikatowy styl, który odzwierciedla jej zainteresowanie takimi seriami anime jak Haikyuu!! czy Boku no Hero Academia, jak widać na pracach złożonych do “Love Your BTS". Na jej pracach widoczne jest doświadczenie w przystosowywaniu rysów twarzy V i Jungkooka do przesadnego stylu anime i profesjonalnie połączyła ciepłe kolory aby uchwycić czerwonawy odcień widoczny w teledysku BTS “Not Today”.
Jednak najpowszechniejsza formą fanartów, zgodnie z tym co mówi Gullasch, jest realistyczny portret, która przypisuje taką formę prac pragnieniu fanów aby “uchwycić idola takim jaki jest.” Catarina Abrantes ( @funsizedcat na Twitterze), inna artystka, której prace znalazły się na wystawie, mówi, że realizm jest ogólnie popularny. “Nie jest tak tylko w przypadku fanartów,” mówi, “ludzie lubią patrzeć na rysunki bardzo zbliżone do rzeczywistości.” To pragnienie realizmu jest między innymi tym, co sprawia, że taki event w rzeczywistości jest dla fanów wyjątkowy, szczególnie dla tych, którzy tworzą prace.
W przeważającym stopniu, Abrantes podchodzi do rysów twarzy BTS pod realistycznych kątem, osadzając ich już w bardziej wyobrażonym otoczeniu. Jej biało-czarny portret Jimina był zainspirowany fotografią, która łączy dwa inne obrazy. “Wybrałam jego profil kiedy wygląda tak spokojnie, ponieważ myślę, że kiedy nie jest na scenie, jest raczej zdystansowany,” mówi. “Ale kiedy jest na scenie to rozkazuje aby wszyscy patrzyli na niego. Dlatego pojawia się światło reflektora.”
Jej digital art zmienił się, kiedy Amino wydrukowało go wstawiając w pleksiglas. Stał się nowy, fizycznym obiektem, a odbicie świateł w galerii na szybie dodało mu namacalnego wymiaru, który podkreślił pomysł ze światłem reflektora - co było jednym ze sposobów w jaki aspekt rzeczywistej przestrzeni zmienił rodzimo cyfrowy fanart.
“Dla nas artystów tworzący digitale, kiedy widzimy nasze prace na papierze, to jest całkiem inne uczucie,” mówi Abrantes. “'Bo my widzimy je tylko na ekranie. Więc jeśli trzymamy je w wersji papierowej w rękach, to jest niesamowite… Nie wiem dlaczego, ale na ekranie… wydaje się jakbyśmy byli bardziej oddzieleni od naszych prac.”
Artystka Xiao Zeng (a.k.a. @fabxiao on Twitter), której olejne fanarty pokazano w galerii, mówi, że media społecznościowe rozwijają swego rodzaju uczuciowe przeładowanie, które zniechęca odbiorców do prawdziwego podziwiania sztuki w sieci. “Czasami boję się wejść na Twittera, bo tam się tyle dzieje, czuję się przytłoczona,” mówi. “Czasami, kiedy ludzie przeglądają swojego Instagrama, nigdy nie mają dość i zwlekają i patrzą na te cyfrowe rysunki.”
Thng mówi, że galeria w prawdziwym życiu mogła pomóc zwalczyć ideę, że fanarty nie są “prawdziwą sztuką.” “Spór o to trwa aż do dnia dzisiejszego,” mówi. “Społeczność fanów zmienia to poprzez wystawy fanartów takie jak ‘Love Your BTS’ i jestem za to wdzięczna, gdyż pomaga to wzmocnić przekonanie, że artystyczny kontent przybiera wszystkie formy i inspiracje.”
Świat sztuki drwi z formą sztuki kierowaną przez fanów. Z definicji, fanart jest wtórny. Osoby z zewnątrz mogą czuć się zagubione, ponieważ nie zrozumieją wysoce specyficznych aluzji, jak na przykład impresjonistyczne przedstawienie teledysku “DNA” autorstwa Zeng. Na poziomie krytyki, fanarty mogą nie być widziane jako bogate edukacyjnie. Podstawową funkcją sztuki jest wyrażenie miłości do zainteresowań i nie jest szeroko widziane jako dostojna wartość artystyczna.
Abrantes mówi, że obserwatorzy nie doceniają tematyki fanartów, ponieważ są widziane jako pochodne. “Osoby w internecie czasem myślą ‘Och, tworzysz fan arty, dlatego, że nie posiadasz wyobraźni, nie masz żadnych oryginalnych postaci i takie tam,” mówi. “Fanarty w większośći były po prostu czymś wielkim w internecie, ale jednocześnie jesteśmy bardzo odseparowani od wszystkich.” Hiperrozczłonkowanie społeczności w internecie oznacza, że fanarty poświęcone BTS są niezależnym fenomenem, gdzie zainteresowanie sztuką jest bardzo zależne od zainteresowania samym zespołem.
Oczywiście, głównym rzeczą, która wydaje się odróżniać K-popowe fanarty od tak zwanej poprawnej sztuki jest brak osób, którw brałyby to na poważnie. W badaniu New York Times sprzed 20 lat na temat tego, jakie dzieła zaliczają się do sztuki, zmarły już krytyk Thomas McEvilley powiedział, “ Dość jasne wydaje się już, że wszystko, w mniejszym badź większym stopniu można uznać za sztukę. Pytanie tylko, czy zostało to nazwane sztuką przez tak zwany ‘system sztuki?’ W naszym stuleciu jest to to wszystko, co tworzy sztukę.”
To hiperrozczłonkowanie internetu, w pewien sposób, decentralizuje siłę jaką przez długi czas posiadały elity w świecie sztuki. Sama wystawa 'Love Your BTS' zgromadziła ponad 2,5 tysiąca fanów w ciągu dwóch dni. Zwyczajna liczba ARMYs (BTS jest najbardziej obserwowanym koreańskim artystą na Twitterze z liczbą 9 milionów obserwujących) mogła udowodnić swoją pożyteczność legalizując fanarty. “Ich fandom - założę się, że jest teraz największym k-popowym fandomem,” mowi Zeng.
"Fanowskie treści łączą ludzi, a twórcy są nie tylko w stanie wyrazić to jak widzą osoby, które podziwiają, ale też włączyć w to artystyczne elementy, aby dodać szczyptę magii i emocji do nieskończonej głębi, którą sztuka dostarcza na kanwie," zapewnia Thng. "Wybranie twojego dzieła i włączenie do wystawy uczy pokory i sprawia, że zdajesz sobie sprawę, że fanarty mogą pójść o krok dalej, kiedy społeczności łącza siły, by doszło to do skutku.”
Artyści, z którymi Billboard przeprowadził wywiad, widzą przestrzeń prawdziwej galerii jako mającą uzasadniający efekt na fanarty. “Myślę, że zdecydowanie przenosi je na inny poziom, “ mówi Zeng. “Bo, gdy myślisz o galeriach, pierwsze skojarzenia to MoMA albo Met, no wiecie, te profesjonalne muzea z wielkimi artystami. Ale pokazy galeryjne ewoluowały na przestrzeni lat, więc sądzę, że galerie z fanartami są akceptowalne. Jeśli istnieje pewna kultura, to istnieje też społeczność, która docenia taka sztukę.”
(dop. tł. *elementy świata danego utworu, składniki światopoglądu, albo słowa nietypowe w danym kontekście, ale mające sens dla autora tekstu lub dyskutanta (wikisłownik))
źródło: Billboard
pl trans: Setsu @ crushonyou
Brak komentarzy
Prześlij komentarz