Tydzie艅 pe艂en rekord贸w zmusi艂 nas do zastanowienia: Jak daleko mo偶e zaj艣膰 K-pop? 170929 | CRUSHONYOU

Doprowadzenie korea艅skiej muzyki na sam szczyt wymaga niema艂ej ilo艣ci krwi, potu i 艂ez, oraz o wiele wi臋cej. Kilka zespo艂贸w ju偶 si臋 o tym przekona艂o, tak samo BTS, kt贸rzy w tym tygodniu stali si臋 najwy偶ej ocenianym K-popowym zespo艂em na li艣cie Billboard 200 i Billboard Hot 100 w tym samym czasie. Ich sukces to kolejny krok w d艂ugiej kampanii w korea艅skim przemy艣le muzycznym, oraz na ca艂ym 艣wiecie, aby dociera膰 do wi臋kszej ilo艣ci fan贸w poza granicami Korei Po艂udniowej. Lecz jak daleko mo偶e zaj艣膰 ta b艂yszcz膮ca, agresywna i m艂oda muzyka?
Cho膰 Korea dwudziestego pierwszego wieku jest intensywnie wykszta艂cona, a zespo艂y wydawa膰 by si臋 mog艂y niemal nie do rozerwania, BTS swoim debiutem w 2013 odst膮pili od reszty. Jak ka偶da popowa grupa, przybyli podziwia膰 oligarchi臋 talent贸w pod skrzyd艂ami Big Hit Entertainment, za艂o偶onego przez Bang Si-hyuka. Przed debiutem dwaj cz艂onkowie ucz臋szczali do szko艂y artystycznej, natomiast kolejna dw贸jka by艂a undergroundowymi raperami. Teraz niekt贸rzy cz艂onkowie zespo艂u aktywnie uczestnicz膮 w pisaniu i produkcji piosenek, co jest nietypow膮 praktyk膮 w 艣wiecie K-popu, dlatego jest to zapewne jeden z powod贸w szybkiego i ogromnego sukcesu.

Z pewno艣ci膮 偶aden zesp贸艂 jakiegokolwiek pochodzenia nie wyda艂 hitowego utworu inspirowanego tw贸rczo艣ci膮 niemieckiego powie艣ciopisarza Hermana Hesse, tak jak zrobili to BTS z zesz艂orocznym "Blood, Sweat & Tears". Wyszukany teledysk do tej piosenki zawiera nawet fragment z ksi膮偶ki "Demian" owego autora, kt贸ra w Korei Po艂udniowej jest powszechnie znana i uwielbiana przez kilka pokole艅. Cytaty w teledysku s膮 wypowiadane przez Kim Namjoona, lepiej znanego jako Rap Monster, kt贸ry jest bez w膮tpienia intelektualist膮, bazuj膮c na wysokim IQ oraz wynikach test贸w w Korei, a tak偶e dobrej znajomo艣ci j臋zyka angielskiego i japo艅skiego.

Nauka j臋zyka japo艅skiego przez BTS - kt贸rzy wydali ju偶 dwa albumy w tym j臋zyku - 艣wiadczy o staraniach producent贸w, aby grupy K-popowe rozwija艂y si臋 mi臋dzynarodowo. Japonia jest atrakcyjnym celem marketingowym, nie tylko ze wzgl臋du na posiadanie trzeciego najwi臋kszego rynku muzycznego na 艣wiecie, a tak偶e miejsce, gdzie fizyczne p艂yty sprzedaj膮 si臋 za warto艣膰 od $20 do $30 (w przeciwie艅stwie do Korei, gdzie takie rzeczy s膮 sprzedawane za grosze). W poprzednich latach producenci K-popu nie tworzyli jedynie w innych j臋zykach, ale tak偶e zatrudniali wykonawc贸w z zagranicy. W przypadku EXO, kt贸rzy zadebiutowali rok przed BTS, w pierwotnym sk艂adzie o liczbie dwunastu cz艂onk贸w, sze艣ciu z nich pochodzili z Chin, co z pewno艣ci膮 nie przeszkadza艂o fanom, kt贸rzy uczynili 贸w zesp贸艂 jednym z najpopularniejszych zespo艂贸w K-popowych na 艣wiecie.



Lecz japo艅ska  muzyka, J-pop, kt贸ra cieszy艂a si臋 du偶膮 popularno艣ci膮 w latach dziewi臋膰dziesi膮tych, nie utrzyma艂a swej s艂awy na 艣wiecie, przez co tw贸rcy Kpopu u艣wiadomili sobie, 偶e kluczem do sukcesu mo偶e by膰 j臋zyk angielski. Wraz z biegn膮c膮 do przodu gospodark膮, Korea Po艂udniowa uwa偶a艂a angielski za konieczny.  W konsekwencji kraj po艣wi臋ca wi臋cej pieni臋dzy ni偶 ktokolwiek inny na nauk臋 angielskiego, co nie zawsze ko艅czy si臋 imponuj膮cymi wynikami. Do tej pory tak zwana "korea艅ska fala" obejmuj膮ca muzyk臋, telewizj臋 i przek膮ski, dotar艂a nawet do ubo偶szych kraj贸w azjatyckich takich jak Wietnam, czy Filipiny.

Pytanie, czy reszta 艣wiata sprzyja korea艅skiej kulturze, pozostaje bez odpowiedzi, ale jedno jest pewne. K-pop przeszed艂 wiele strategii maj膮ce na celu odwo艂anie si臋 do kraj贸w angloj臋zycznych. W zespo艂ach popularna sta艂a si臋 obecno艣膰 jednego lub dw贸ch cz艂onk贸w, kt贸rzy p艂ynnie pos艂uguj膮 si臋 angielskim. BTS odstaj膮 od tego trendu, nie tylko poprzez brak bieg艂ego m贸wienia po angielsku przez wi臋kszo艣膰 cz艂onk贸w, ale tak偶e przez brak du偶ej ilo艣ci tego j臋zyka w ich piosenkach. Utw贸r "DNA", kt贸ry dosta艂 si臋 do Billboard 100, zosta艂 napisany prawie w ca艂o艣ci w j臋zyku korea艅skim, podobnie jak wi臋kszo艣膰 piosenek z WINGS, albumu, kt贸ry Billboard og艂osi艂 najlepszym K-popowym albumem 2016 roku.

"Kiedy BTS si臋 rozp臋dzali wydawa艂o si臋, 偶e celuj膮 oni poza Kore臋, ni偶 w jej 艣rodek" m贸wi Mark Russell, autor Pop Goes Korea i K-Pop Now. "To by艂o dziwne. Ich piosenki nie by艂y jakimi艣 wielkimi hitami, a jednak by艂o w nich co艣, co ekscytowa艂o wszystkich fan贸w".
Wkr贸tce po tym grupa zacz臋艂a si臋 coraz bardziej rozwija膰. "Zacz膮艂em zauwa偶a膰 graffiti zwi膮zane z BTS na r贸偶nych placach zabaw w Seulu", dodaje Russell. Nie trzeba m贸wi膰, 偶e tw贸rczo艣膰 BTS przyci膮ga fan贸w z zachodu. Poza tworzeniem hip-hopu, elektroniki i nietypowych brzmie艅, zesp贸艂 pracowa艂 te偶 z ameryka艅skimi artystami, takimi jak The Chainsmokers. R贸wnie偶 DJ Steve Aoki og艂osi艂 z nimi wsp贸艂prac臋.

Sukces korea艅skiej kultury wymaga atrakcyjno艣ci, oraz ch臋ci zapoznawania si臋 z ni膮 przez ludzi. Na szcz臋艣cie, korea艅scy s艂uchacze s膮 bardziej ni偶 ch臋tni do zmobilizowania,o czym 艣wiadcz膮 wszelkie znaki, od graffiti na boiskach, do fanowskich reklam na stacjach metra z okazji urodzin cz艂onk贸w zespo艂贸w K-popowych. Russell uwa偶a, 偶e ​​"Korea艅scy fani muzyki s膮 tak entuzjastyczni i od dawna wymy艣laj膮 coraz to nowsze rzeczy. Wi臋c prawdziwym testem b臋dzie ich d艂ugowieczno艣膰."

W czasach coraz bardziej rozpowszechnianej produkcji i fandomu muzycznego, mo偶na zada膰 pytanie o trafno艣膰 umieszczania K-popu na kartach Billboardu. "Wiele gatunk贸w i wykonawc贸w odnios艂o sukces na li艣cie Billboardu, lecz nie by艂o mowy o wype艂nionych salach koncertowych, nie wspominaj膮c ju偶 o stadionach. Natomiast podczas koncert贸w K-popowych stadiony s膮 wype艂niane po brzegi" odpowiedzia艂 Russell.

Nikt nie potrafi powiedzie膰, kt贸re stadiony b臋d膮 wype艂niane jako nast臋pne, ani fani jakiej muzyki si臋 tam znajd膮, tak samo jak nikt nie przewidywa艂 globalnego sukcesu "Gangnam Style" od Psy.

"Widzia艂em ludzi, kt贸rzy nie przepadali za K-popem nawet w wieku dwudziestu lat. Nie widz臋 powodu, dla kt贸rego ten gatunek powinien si臋 zatrzyma膰. Jest to przemys艂 hiperkonkurencyjny, ale daje ludziom du偶o witalno艣ci. Nie chcia艂bym by膰 przeciwko temu" stwierdzi艂 Mark Russell.

source: NPR Music
pl trans: Emu @crushonyou