Kto wygrałby, gdyby Seo Taiji i BTS walczyli ze sobą?

Zastanawialiście się pewnie co ja do diaska mówię? Wielu stwierdziłoby, że niemożliwe jest nawet porównywanie tych artystów. Jednak taka myśl naszła mnie wczorajszego wieczoru, gdy wracałem do domu myśląc o BTS i ich udziale w koncercie z okazji 25. rocznicy kariery Seo Taiji.

Kiedyś robiłem posępną minę na pytanie “Kto wygrałby, gdyby Mazinga Z i Robert Taekwon V ze sobą walczyli?”. Powiedziałem wtedy "Czy to nie zbyt dziecinne, aby się teraz roześmiać?”. A teraz ja pytam “Gdyby BTS i Seo Taiji toczyli walkę, kto by wygrał?”

Będę mówił tylko o ich fandomach. Oczywiście biorę pod uwagę, że ich dziedzina, era i główne źródło mediów się różniły.

Seo Taiji jest osobą, która stworzyła pojęcia “fandom” i “comeback”. Właściwie ‘Oppa Troops’ (‘Grupa/oddział oppy’) Cho Yong-pil’a jest początkiem fandomu w latach 80. Zaczynając od ‘Oppa Troops’, ‘fanklub’ Seo Taiji, przewodnika kultury, ustalił formę fandomu w latach 90.

Zwłaszcza w erze ‘Seo Taiji and Boys’ Seo Taiji był nieaktywny przez około rok pomiędzy albumami. W przeciwieństwie do teraz, wtedy nie mogłeś sprawdzać zdjęć czy aktualności z życia swojego ulubionego artysty w internecie czy mediach społecznościowych. Dlatego dla fanów takie czekanie było zbyt długie. Po długiej przerwie, gdy Seo Taiji and Boys powrócili, publika zrobiła szum. Wtedy powstał termin ‘comeback’. Marketing ‘mistycyzmu’ pojawił się wtedy po raz pierwszy, ponieważ bardzo trudno było spotkać Seo Taiji w czasie jego przerwy i praktycznie nie ujawniał swojego życia prywatnego.

Nie ma precyzyjnej liczby określającej fandom Seo Taiji, ale jeden z rekordów mówi, że w 2010 roku na Seotaiji.com było 300 tys. członków. Kiedy powrócił z 8. albumem “Atomos Part Moai” w 2008 roku pod czterech latach i 7 miesiącach przerwy, fandom nadal okazał oddanie czekając na zewnątrz 29 godzin na 15-minutowy koncert guerilla (dop.tł jest to taki występ, który odbywa się w nietypowym miejscu, ogłaszany zazwyczaj poprzez informacje na tablicach w internecie/ulotki, często bez sprzedaży biletów)



Jego fandom rozwinął też fandomową kulturę począwszy od chodzenia na koncerty, kupowania albumów i czekania pod jego domem, aż po skupianie się na sprawach społecznych. Fandom Seo Taiji otworzył cyfrowe archiwum systematycznie porządkując kronikę jego i jego fandomu. W brazylijskim lesie deszczowym stworzono ‘Las Seo Taiji’. Ponadto fani złożyli datki na rzecz ofiar niewoli seksualnej ze strony japońskiego wojska. Ruch fandomu Seo Taiji jest samą w sobie historią fandomu na dobrej drodze.

Jeśli fandom Seo Taiji kwtinął w latach 90. to jednym z najgorętszych fandomów teraz jest fandom BTS. Są pierwszym koreańskim artystą, którego cztery kolejne albumy znalazły sie na liście Billboard 200. Również jako pierwsza grupa, BTS zdobyli nagrodę na gali BBMA. Była to nagroda Top Social Artist.

Zdobycie tej nagrody ma wiele znaczeń. Jest to jeden z sektorów najbardziej skierowanych na przyszłość i przykuwających uwagę. Popularność w mediach społecznościowych łączy się z popularnością na amerykańskim rynku. Wygrywając tę nagrodę, BTS zyskali popularność i pozycję międzynarodowej gwiazdy mediów społecznościowych. Ich silny fandom bazujący na nastolatkach i dwudziestolatkach jest siłą napędową ich różnorakich aktywności.

Oficjalne fancafe BTS liczy 600 tysięcy członków. Tyle wynosi oficjalny licznik, ale  międzynarodowy fandom jest znacznie większy.

Fandom BTS jest znany z dojrzałego zachowania. Kultywują akcje charytatywne z okazji urodzin każdego z członków zespołu. Wcześniej tego roku ogromne wrażenie zrobiło na mnie to, że teren, gdzie odbywał się fanmeeting BTS był niezaśmiecony.

2. września zabawnie będzie zobaczyć oba te fandomy na koncercie z okazji 25-lecia kariery Seo Taiji odbywającego się na Jamsil Olympic Stadium.

Pracownik przemysłu k-popowego powiedział “Nie ma zastrzeżeń co do tego, że Seo Taiji jest pierwszą generacją stojącą na czele kultury fandomowej. Jego fandom odegrał dużą rolę w ustaleniu dzisiejszej kultury fandomu i jej zasad. Drugą generacją byłoby H.O.T i SECHSKIES, trzecią DBSK a czwartą byłoby BTS. Różnicą pomiędzy czwartym pokoleniem, a poprzednimi byłby fakt, że czwarte pokolenie opiera się na fandomie międzynarodowym.”

“Przez pokolenia, kultura fandomowa również dojrzała włączając się w akcje charytatywne i zwracając uwagę na problemy społeczne”, powiedział jeden z pracowników.

Inny pracownik odpowiedział “Koncert Seo Taiji będzie miejscem, gdzie spotka się nauczyciel kultury fandomowej z najgorętszym fandomem; będzie to również miejsce, gdzie będziecie mogli dostrzec wczorajszy, dzisiejszy i jutrzejszy fandom. To imponujące, że fandom Seo Taiji utrzymał formę przez 25 lat. Są oni przyszłością fandomu BTS.”

Chętnie zobaczę publiczność podczas występu Seo Taiji i BTS. Będę świadkiem jednocześnie przeszłości, teraźniejszości i przyszłości fandomu.

Żródło: SBS Fun E
eng trans: jiminishell
pl trans: Setsu @ crushonyou